En AI-baserad digital lärarassistent

Prov. Åk. 7. Tyska – Pronomen

Provkonstruktion

Årskurs: 7
Ämne: Tyska
Tema: Pronomen

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas förståelse och användning av olika typer av pronomen, inklusive personliga och reflexiva pronomen, samt deras förmåga att formulera meningar på korrekt tyska.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

I kursplanen för tyska ingår att förstå och använda olika typer av pronomen, inklusive personliga och reflexiva pronomen. Denna lektion syftar till att eleverna ska kunna identifiera och korrekt använda pronomen i både tal och skrift.

Kunskapskrav

Eleven kan använda personliga pronomen och kan formulera enkla och begripliga meningar. Eleven kan även använda reflexiva pronomen i tydliga sammanhang.

Prov

Faktafrågor

1. Vilket av följande är ett personligt pronomen?
A) sich
B) ihn
C) unser
D) euch
B

2. Vilket av följande är ett reflexivt pronomen?
A) du
B) ich
C) sich
D) wir
C

3. Vilket pronomen används för att hänvisa till “hon”?
A) er
B) sie
C) es
D) wir
B

4. Vad är det korrekta pronomenet för “de” i plural?
A) sie
B) er
C) es
D) du
A

5. I meningen “Jag ser henne” vilket pronomen används?
A) ich
B) sie
C) du
D) es
B

6. Vilket av följande är felaktigt?
A) Er freut sich.
B) Sie interessieren sich.
C) Mich ärgerst du.
D) Ich liebe dich.
C

7. Vad motsvarar “vi” på tyska?
A) ihr
B) sie
C) wir
D) du
C

8. Vilket pronomen används för att säga “det”?
A) er
B) es
C) sie
D) du
B

9. Vilket av följande är ett korrekt reflexivt pronomen?
A) ihn
B) euch
C) mich
D) du
C

10. I meningen “Vi ser oss” vilket pronomen används?
A) ihr
B) er
C) wir
D) sich
D

11. Vad är motsatsen till “mich”?
A) dich
B) sie
C) uns
D) euch
A

12. Vilket av följande används inte som personligt pronomen?
A) er
B) ich
C) sich
D) sie
C

13. Vad innebär att använda reflexiva pronomen?
A) Återkoppling i meningen
B) Att referera till andra
C) Att referera till sig själv
D) Att förkorta meningar
C

14. Vilket pronomen används för “ni” i plural?
A) ihr
B) du
C) sie
D) es
A

15. I frasen “Jag ser mig själv” vilket pronomen används?
A) ich
B) sich
C) mich
D) dich
C

Resonerande frågor

1. Beskriv skillnaden mellan personliga och reflexiva pronomen och ge exempel.
Denna fråga uppmuntrar eleverna att visa djupare förståelse för pronomen och deras funktioner.

2. Diskutera hur användningen av pronomen kan påverka meningsbyggnad och klarhet i en text.
Frågan ger eleverna möjlighet att tänka kritiskt om språkets struktur.

3. Ge ett exempel på en mening som felaktigt använder ett pronomen och förklara varför det är fel.
Denna fråga testar elevernas förmåga att identifiera och korrigera språkliga misstag.

4. I vilket sammanhang kan reflexiva pronomen vara förvirrande? Ge exempel.
Frågan uppmanar eleverna att reflektera över utmaningar de kan möta vid användning av reflexiva pronomen.

5. Hur kan vi använda pronomen för att skapa varierade och intressanta meningar? Ge konkreta exempel.
Frågan leder till kreativt tänkande kring språk och uttryckssätt.

6. Varför är det viktigt att förstå och korrekt använda pronomen i tyska?
Eleverna får möjlighet att diskutera språklig noggrannhet och betydelsen av pronomen.

7. Ge exempel på hur felaktig användning av pronomen kan leda till missförstånd.
Denna fråga testar förmågan att analysera och förstå språkbruk.

8. Vilka strategier kan du använda för att förbättra din förståelse av pronomen i tyska?
Eleverna kan dela med sig av metoder och tips för att utveckla sina kunskaper.

Bedömning

Provet kan bedömas med följande poängsystem:

  • Faktafrågor: Totalt 15 poäng (1 poäng per fråga)
  • Resonerande frågor: Totalt 24 poäng (3 poäng per fråga)

Poängkrav:
E: 8 poäng (minst 3 poäng från resonerande frågor)
C: 12 poäng (minst 3 poäng från resonerande frågor)
A: 18 poäng (minst 5 poäng från resonerande frågor)


×