Provkonstruktion

Syfte

Syftet med detta prov är att bedöma elevernas förmåga att använda och förstå tyska frågeord samt att formulera relevanta frågor i olika sammanhang. Proven ska ge en översikt över elevens kunskaper och förmåga att ställa både öppna och stängda frågor på tyska.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Lektionen kommer att fokusera på tyska frågeord och hur dessa används i frågesatser. Eleverna kommer att lära sig att sudda ut osäkerhet när de ställer frågor och att formulera olika typer av frågor, både öppna och stängda.

Kunskapskrav

Eleven kan formulera relevanta frågor på tyska i olika situational kontexter och anpassa frågorna till den information som efterfrågas.

Prov

Faktafrågor

  1. Vad betyder frågeordet “wer”? Vem
  2. Vilket av följande är ett exempel på en stängd fråga? Bist du müde?
  3. Vilket frågeord används för att fråga om tid? Wann
  4. Välj det rätta frågeordet: “_____ ist deine Lieblingssport?” Was
  5. Vilken typ av fråga besvaras med “ja” eller “nej”? Stängd fråga
  6. Vad betyder frågeordet “wo”? Var
  7. Ge ett exempel på en öppen fråga på tyska. Wie geht es dir?
  8. Vilket av följande är inte ett frågeord? Doch
  9. Vilket frågeord används för att fråga om orsak? Warum
  10. Vad betyder frågeordet “wie”? Hur
  11. Välj det rätta frågeordet: “_____ ist der Lehrer?” Wer
  12. Vad kallas en fråga som inleds med ett frågeord? Frågesats
  13. Vad kännetecknar en öppen fråga? Den kan ha flera svar
  14. Välj det rätta frågeordet: “_____ ist dein Hobby?” Was
  15. Vilka av följande är de vanligaste frågeorden på tyska? wer, was, wann, wo, warum, wie

Resonerande frågor

  1. Diskutera skillnaden mellan öppna och stängda frågor och ge exempel på när man ska använda varje typ. Syftet med denna fråga är att bedöma elevens förmåga att förstå och applicera sina kunskaper om frågeord i praktiska sammanhang.
  2. Beskriv hur man effektivt kan använda frågeord i en klassrumsintervju. Denna fråga ger eleven möjlighet att resonera kring praktisk tillämpning av lärd information.
  3. Förklara hur frågeorden bidrar till att skapa en mer dynamisk och intressant konversation. Här kan eleven visa djupgående förståelse för språkets betydelse och funktion.
  4. Reflektera över vikten av att kunna formulera relevanta frågor i olika sociala sammanhang. Denna fråga syftar till att få eleven att tänka kritiskt kring kommunikationens olika aspekter.
  5. Ge förslag på hur man kan träna på att använda frågeord för att förbättra sin tyska språkkunskaper. Frågan uppmuntrar till självständigt tänkande och lärande genom att eleven får reflektera över sina egna studier.
  6. Hur påverkar kulturella skillnader sättet att ställa frågor på ett annat språk? Denna fråga uppmuntrar till en bred analys av språk och kultur och ger eleven möjlighet att visa djupare insikter.
  7. Diskutera hur förändringen av frågesatser kan påverka informationens tolkning. Här visas elevens förmåga att tänka kritiskt och analytiskt kring språkets konstruktion.
  8. Analysera en dialog där frågor ställs, och diskutera hur frågeorden påverkar dialogens flöde. Syftet med denna fråga är att få eleven att tänka på kontext och språkanvändning i olika situationer.

Bedömning

Faktafrågorna bedöms med 1 poäng vardera och resonerande frågor med 2 poäng vardera. Totalt kan eleven få 31 poäng. Betyg krävs:

  • E: Minst 8 poäng
  • C: Minst 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor)
  • A: Minst 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor)