Provkonstruktion
Årskurs: 8
Ämne: Tyska
Tema: Beskrivningar av personer och platser
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas förmåga att använda adjektiv och substantiv för att skapa detaljerade beskrivningar av både personer och platser på tyska, samt att utvärdera deras förmåga att formulera kompletta meningar.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Lektionerna kommer att fokusera på hur man använder adjektiv och substantiv för att beskriva både människor och platser på tyska. Eleverna kommer också att arbeta med att formulera kompletta meningar och stycken för att skapa detaljerade beskrivningar.
Kunskapskrav
Eleven kan använda ett varierat ordförråd och grammatik för att ge detaljerade beskrivningar i tal och skrift av personer och platser.
Prov
Faktafrågor
1. Vad är ett adjektiv?
- A) Ett verb
- B) Ett substantiv
- C) Ett ord som beskriver egenskaper hos substantiv
- D) Ett ord som anger tid
2. Vilket av följande adjektiv är korrekt böjt för att beskriva en feminin substantiv?
- A) Groß
- B) Große
- C) Großer
- D) Groβe
3. Hur beskriver man en plats i tyska?
- A) Genom att använda endast substantiv
- B) Genom att använda erbjudandelika adjektiv och substantiv
- C) Endast med figurativa uttryck
- D) Med enbart verb
4. Vilket är ett exempel på att beskriva en person?
- A) Er ist groß und freundlich.
- B) Sie hat lange Haare och blaue Augen.
- C) Das ist ein schöner Platz.
- D) Es regnet heute.
5. Vad betyder “freundlich” på svenska?
- A) Liten
- B) Vänlig
- C) Tråkig
- D) Snabb
6. Vilka adjektiv kan beskriva en plats?
- A) Blå, stor, vänlig
- B) Vacker, tyst, färgglad
- C) Grön, snabb, rund
- D) Snygg, stor, glad
7. Vad är ett substantiv?
- A) Ett ord som namnger en person, plats eller sak
- B) Ett ord som beskriver en känsla
- C) Ett ord som anger tid
- D) Ett ord som binder samman meningar
8. I vilken mening används ett adjektiv korrekt?
- A) Jag äter mycket.
- B) Det är en vacker dag.
- C) Hon springer snabbt.
- D) Det rör sig sakta.
9. Vilket av dessa adjektiv beskriver en känslomässig aspekt?
- A) Hög
- B) Glad
- C) Rund
- D) Färgglad
10. Hur böjs adjektiv i tyskan?
- A) Beroende på substantivets längd
- B) Beroende på substantivets platser
- C) Beroende på genus, nummer och kasus av substantivet
- D) Adjektiv böjs inte i tyska
11. Vad är skillnaden mellan en personbeskrivning och en platsbeskrivning?
- A) Personbeskrivningar använder enbart adjektiv
- B) Personbeskrivningar fokuserar på utseende och personlighetsdrag
- C) Platsbeskrivningar har inget att göra med atmosfär
- D) Det finns ingen skillnad
12. Vad kan man inkludera i en platsbeskrivning?
- A) Endast miljö
- B) Färger, ljud, känslor
- C) Endast personer
- D) Endast väder
13. Ge ett exempel på hur man använder ett adjektiv i en mening.
- A) Jag går.
- B) Han är snäll.
- C) Vi springer snabbt.
- D) Allt är grönt.
14. Vad är en affisch?
- A) En visuell presentation med bilder och text
- B) En muntlig presentation
- C) En formell text
- D) Ett skriftligt prov
15. Vilka element ska alltid finnas i en affisch?
- A) Dåliga bilder
- B) Minst fem adjektiv och en bild
- C) Endast text
- D) Enbart en bild
Resonerande frågor
1. Beskriv med hjälp av adjektiv en person du beundrar. Vad gör denna person speciell?
Denna fråga ger eleverna möjlighet att använda avancerade adjektiv och öva på att formulera kompletta meningar.
2. Diskutera hur olika adjektiv kan påverka en beskrivning av en plats. Ge exempel.
Eleverna får möjlighet att analysera och resonera kring hur språkval kan påverka hur vi uppfattar platser.
3. Förklara varför adjektivens böjning är viktig i tyska. Ge exempel på olika fall.
Denna fråga uppmuntrar djupgående resonemang kring grammatik och språkanvändning.
4. Beskriv hur du skulle använda adjektiv för att skapa stämning i en berättelse. Vad vill du förmedla?
Här kan eleverna visa kreativitet och språklig variation genom att resonera om språkets funktion i berättande.
5. Jämför två olika platser du har besökt och beskriv dem med hjälp av adjektiv. Vad är skillnaderna?
Denna fråga utmanar eleverna att argumentera och analysera skillnader med hjälp av språkliga verktyg.
6. Hur kan kulturella skillnader påverka beskrivningar av personer och platser?
Denna fråga uppmanar till reflektion och kulturell medvetenhet i språket.
7. Välj en favoritbok och beskriva huvudkaraktären. Vilka adjektiv skulle du använda?
Denna frågeställning ger möjlighet att koppla litterära verk till språkanvändning.
8. Diskutera vilken betydelse adjektiv har i din kommunikation. Ge exempel på hur de kan förtydliga eller förvirra.
Denna fråga uppmuntrar till att reflektera över språkets roll i kommunikation.
Bedömning
För att uppnå betyg E krävs minst 8 poäng, för betyg C krävs 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor) och för betyg A krävs 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).