Lektionsplanering för Tyska
Årskurs: 8
Ämne: Tyska
Tema: Tysk grammatik – Verb och deras böjningar
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Denna lektion kommer att fokusera på tysk grammatik, specifikt verb och deras böjningar. Eleverna kommer att lära sig om regelbundna och oregelbundna verb, samt hur man korrekt använder dem i olika tempus.
Kunskapskrav
Eleven kan böja och använda vanliga verb i olika tempus och kan skapa meningar som använder dessa verb korrekt i både tal och skrift.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till verbtyper (10 min)
- Genomgång av skillnaderna mellan regelbundna och oregelbundna verb.
- Exempel på vanliga regelbundna verb och dess böjningar.
- Diskutera vikten av att kunna känna igen och använda oregelbundna verb.
Böjning av verb i presens (15 min)
- Läraren demonstrerar hur man böjer verb i presens, med fokus på första, andra och tredje person.
- Gruppövningar där eleverna övar på att böja olika verb i presens.
- Diskussion om vanliga fel och missförstånd vid böjning.
Oregelbundna verb (10 min)
- Genomgång av exempel på oregelbundna verb och deras böjningar, såsom “sein” och “haben”.
- Praktiska övningar där eleverna får träna på att använda dessa verb i meningar.
- Variation av verbet “sein” i olika sammanhang och meningar.
Tempus och verbens användning (15 min)
- Introduktion till hur man använder verb i framtid och perfekt.
- Diskussion om reglerna kring de olika tempus och deras användning.
- Eleverna får öva på att omvandla meningar från presens till perfekt och framtid.
Aktivitet
Som aktivitet kommer eleverna att skapa en kort dialog i par där de använder både regelbundna och oregelbundna verb i olika tempus. Dialogen ska handla om deras dagliga rutiner och planer för framtiden. Eleverna ska också inkludera minst en bisats för att öva på ordföljd och konjugation. De kommer att framföra sin dialog inför klassen.
Exit-ticket
- Nämn ett exempel på ett regelbundet verb. Svar: machen.
- Vad är verbböjningen för “ich” med verbet “haben”? Svar: ich habe.
- Ge ett exempel på ett oregelbundet verb. Svar: gehen.
- Hur böjer man verbet “sein” i tredje person singular? Svar: er/sie/es ist.
- Vad är skillnaden mellan presens och perfekt? Svar: Presens beskriver nuvarande handlingar, medan perfekt beskriver avslutade.