Provkonstruktion
Årskurs: 9
Ämne: Tyska
Tema: Verbformer och böjningar
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskap och förståelse av de olika verbformerna och deras böjningar i tyskan. Provets upplägg är utformat för att säkerställa att eleverna kan applicera denna kunskap både i skrift och tal.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Lektionens centrala innehåll ligger inom grammatik och språkets strukturer, specifikt böjningar av verb i olika tempus, inklusive presens, preteritum, perfekt och futurum. Eleverna ska lära sig att använda olika verbformer korrekt i tal och skrift.
Kunskapskrav
Eleven kan formulera sig enkelt i skrift och tal. Häribland kan eleven använda olika verbformer i sina meningar och litterära skapelser, vilket nästan alltid är korrekt.
Prov
Faktafrågor
1. Vilken av följande verbformer används för att beskriva något som händer nu?
A) Preteritum
B) Perfekt
C) Futurum
D) Presens
2. Vilken av följande former är oregelbunden?
A) Machen – ich mache
B) Gehen – ich gehe
C) Arbeiten – ich arbeite
D) Essen – ich esse
3. Vilket av följande verb i perfekt är korrekt?
A) Ich haben gemacht
B) Ich habe gemacht
C) Ich gemacht habe
D) Ich mache habe
4. Vilken verbform används för något som sker imorgon?
A) Preteritum
B) Perfekt
C) Futurum
D) Presens
5. Vilken av följande är en korrekt böjning av “arbeiten” i preteritum?
A) arbeitete
B) arbeitet
C) habe gearbeitet
D) arbeiten
6. I vilket tempus är “ich habe gegessen”?
A) Presens
B) Preteritum
C) Perfekt
D) Futurum
7. Vad är den korrekta böjningen av “gehen” i presens för subjektet “du”?
A) Geht
B) Gehst
C) Gehe
D) Ging
8. Vilken verbform används för att beskriva en pågående handling?
A) Presens
B) Preteritum
C) Perfekt
D) Futurum
9. Vilken av följande är en korrekt preteritumböjning av “sehen”?
A) sah
B) sieht
C) habe gesehen
D) sehen
10. Vilken verbform används framförallt när man beskriver framtida händelser?
A) Futurum
B) Presens
C) Preteritum
D) Perfekt
11. Vad är korrekt böjning av “finden” i perfekt?
A) hat gefunden
B) fanden
C) finde
D) findet
12. Vilken av följande verbformer används för att avsluta ett pågående samtal?
A) Presens
B) Preteritum
C) Perfekt
D) Futurum
13. Vilket av följande verb böjs oregelbundet i presens?
A) Spielen – ich spiele
B) Sehen – ich sehe
C) Arbeiten – ich arbeite
D) Kochen – ich koche
14. Vad kallas verbformen som uttrycker en handling som inträffat tidigare?
A) Presens
B) Perfekt
C) Preteritum
D) Futurum
15. Vilken böjning är korrekt för “kommen” i presens med “wir”?
A) kommen
B) kam
C) kommt
D) komme
Resonerande frågor
1. Diskutera skillnaderna mellan regelbundna och oregelbundna verb.
Syftet är att uppmuntra djupare reflektion och förståelse av verbböjningar.
2. Förklara varför verbformer är viktiga för att skapa tydlighet i kommunikation.
Ger eleverna möjlighet att koppla grammatiken till praktisk användning av språket.
3. Beskriv hur du skulle använda olika verbformer i ett samtal om framtidsplaner.
Huvudfokus ligger på att tillämpa kunskapen i en realistisk situation.
4. Reflektera över hur verbformer påverkar meningsbyggnaden i en text.
Detta ger eleverna möjlighet att tänka kritiskt kring språkets struktur.
5. Analysera ett kort stycke text och identifiera olika verbformer.
Uppmanar eleverna att tillämpa sina kunskaper på autentiskt material.
6. Hur skulle ett missförstånd kunna uppstå på grund av felaktigt använda verbformer?
Syftar till att öka medvetenheten om språkliga nyanser.
7. Vilka strategier kan du använda för att lära dig verbformer mer effektivt?
Uppmuntrar eleverna att tänka på sina egna lärmetoder.
8. Förklara varför det är viktigt att kunna böja verb korrekt i både tal och skrift.
Ger eleverna möjlighet att reflektera över språklärande och uttrycksförmåga.
Bedömning
Provet består av 15 faktafrågor som är värda 1 poäng var, vilket ger totalt 15 poäng. De resonerande frågorna ger 2 poäng vardera, vilket gör att provets maxpoäng blir 31.
För att erhålla betyg E krävs minst 8 poäng totalt, för betyg C krävs 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor), och för betyg A krävs 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).