“`html
Provkonstruktion
Årskurs: 9
Ämne: Tyska
Tema: Adjektivböjning
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas förståelse och förmåga att korrekt böja adjektiv i tyskan, samt deras förmåga att använda dessa i skrift och tal. Provets fokus ligger på adjektivens böjning kopplad till substantivens genus, numerus och kasus.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
”Böjning av adjektiv och deras användning i samband med substantiv. Eleverna ska förstå hur adjektiv ändras beroende på genus, numerus och kasus.”
Kunskapskrav
”Eleven kan använda adjektiv korrekt i skrift och tal, vilket inkluderar att böja adjektiv efter substantivets genus och numerus.”
Prov
Faktafrågor
1. Vilket av följande är en korrekt böjning av adjektivet “schön” för ett feminint substantiv i singular?
A) schöner
B) **schöne**
C) schönes
D) schönest
2. Vad betyder adjektivet “klein”?
A) stor
B) **liten**
C) gammal
D) ny
3. Vilket av följande substantiv är maskulint?
A) die Blume
B) das Mädchen
C) **der Hund**
D) die Katze
4. Hur skulle du böja adjektivet “schön” för ett neutralt substantiv i plural?
A) **schönen**
B) schöner
C) schönes
D) schöne
5. Vilken av följande beskrivningar stämmer med adjektivböjning?
A) Endast singular
B) **Genus och numerus påverkar böjningen**
C) Endast feminina substantiv
D) Adjektiv böjs aldrig
6. Vad är pluralformen av “der schöne Hund”?
A) die schöne Hunden
B) **die schönen Hunde**
C) die schöne Hundar
D) die schön Hunde
7. Vilket av följande adjektiv är korrekt böjt?
A) eine gute Mädchen
B) eine **gute** Schülerin
C) ein gut Junge
D) ein gute Katze
8. Vad är adjektivets grundform som betyder “vacker”?
A) schönste
B) **schön**
C) schöner
D) schöne
9. Vilken böjning av “alt” är korrekt för ett feminint substantiv i singular?
A) **alte**
B) alten
C) alter
D) alt
10. Vilket adjektiv böjs i neutrum?
A) **großes**
B) große
C) großer
D) großen
11. Vad är adjektivet för “roligt” på tyska?
A) **lustig**
B) lustiger
C) lustige
D) lustigsten
12. Vad är korrekt för adjektivets användning i tyska?
A) Adjektiven är alltid oflexibla
B) **Adjektiven böjs efter substantivets genus och numerus**
C) Adjektiven används endast i plural
D) Adjektiven påverkar inte betydelsen
13. Vad betyder adjektivet “schnell”?
A) långsam
B) vacker
C) **snabb**
D) gammal
14. Vad är den korrekta böjningen av “neu” för ett feminint substantiv i singular?
A) neusten
B) neueste
C) **neue**
D) neues
15. Vad används adjektiv för?
A) för att räkna
B) för att namnge
C) **för att beskriva substantiv**
D) för att skapa meningar
Resonerande frågor
1. Diskutera hur adjektivens böjning kan påverka betydelsen av en mening.
Syftet är att ge eleverna möjlighet att analysera grammatiska strukturer och dess betydelse.
2. Ge exempel på hur felaktig adjektivböjning kan leda till missförstånd i kommunikation.
Detta ger eleverna möjlighet att tänka kritiskt kring språket och dess roller.
3. Jämför adjektivböjning i tyska med ett annat språk du känner till. Hur skiljer de sig åt?
Denna fråga uppmuntrar eleverna att dra paralleller mellan språk och reflektera över grammatiska strukturer.
4. Reflektera över vikten av att använda rätt adjektivböjning i skriftlig kommunikation.
Här ges eleverna en chans att koppla grammatik till praktik och kommunikationsfärdigheter.
5. Hur kan användning av adjektiv berika en berättelse?
Frågan öppnar för kreativitet och diskussion om språkets uttryckskraft.
6. Beskriv en situation i vilken korrekt adjektivböjning skulle vara avgörande för att undvika missförstånd.
Detta uppmuntrar till praktiska tankar kring språkets funktion.
7. Vilka strategier skulle du kunna använda för att förbättra din förståelse av adjektivböjning?
Syftet är att få elever att tänka på lärande och utveckling.
8. Reflektera över hur kultur kan påverka användningen av adjektiv i språket.
Denna fråga ger möjlighet att koppla språkbruk till kulturella perspektiv.
Bedömning
Faktafrågor ger totalt 15 poäng, 1 poäng per korrekt svar. Resonerande frågor ger 2 poäng var, totalt 16 poäng.
För betyget E krävs minst 8 poäng, för C krävs minst 12 poäng (minst 3 poäng från resonerande frågor) och för A krävs minst 18 poäng (minst 5 poäng från resonerande frågor).
“`