Provkonstruktion

Årskurs: 9
Ämne: Tyska
Tema: Konjunktiv

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas förståelse och användning av konjunktiv i tyskan, samt deras förmåga att formulera hypotetiska situationer och önskningar. Provets utformning syftar till att säkerställa att eleverna kan känna igen och korrekt använda konjunktiv i olika sammanhang.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Lektionen handlar om konjunktivens funktion inom tyskan, särskilt dess användning för att uttrycka hypotetiska situationer, önskningar och osäkerhet. Eleverna ska lära sig att känna igen och använda konjunktiv i tal och skrift.

Kunskapskrav

Eleven kan med viss säkerhet använda konjunktiv i meningsbyggnad, vilket inkluderar att förstå dess roll och tillämpning i olika sammanhang.

Prov

Faktafrågor

  1. Vad används konjunktiv för i tyskan?
    A) Att uttrycka objektiva fakta
    B) Att uttrycka hypotetiska situationer
    C) Att beskriva framtida händelser
    D) Att fråga om tillstånd
    Rätt svar: B
  2. Vilken av följande meningar är ett exempel på konjunktiv II?
    A) Ich will ins Kino gehen.
    B) Wenn ich Zeit hätte, würde ich spielen.
    C) Es ist wichtig zu lernen.
    D) Ich mache meine Hausaufgaben.
    Rätt svar: B
  3. Vad kännetecknar konjunktiv I?
    A) Det används för att uttrycka framtid.
    B) Det används för att ge order.
    C) Det används för indirekt tal.
    D) Det används för att beskriva verklighet.
    Rätt svar: C
  4. Vilken av följande verbform är konjunktiv av “sein”?
    A) Sei
    B) Wäre
    C) Ist
    D) War
    Rätt svar: B
  5. För vilket syfte används konjunktiv i vänliga förfrågningar?
    A) För att ställa krav.
    B) För att uttrycka säkerhet.
    C) För att uttrycka osäkerhet.
    D) För att vara artig.
    Rätt svar: D
  6. Vilken mening exemplifierar en hypotetisk situation i konjunktiv?
    A) Wenn ich gute Noten kriege, werde ich feiern.
    B) Ich hoffe, dass es regnet.
    C) Ich möchte ein neues Auto.
    D) Wenn ich reich wäre, würde ich reisen.
    Rätt svar: D
  7. Vilken är korrekt konjunktivform av verbet “mögen”?
    A) Ich möchte
    B) Ich mag
    C) Ich werde mögen
    D) Ich würde mögen
    Rätt svar: A
  8. Vilket av följande uttryck används för önskningar?
    A) Ich habe.
    B) Ich habe gewollt.
    C) Ich wünschte.
    D) Ich will.
    Rätt svar: C
  9. Skillnaden mellan konjunktiv I och II är att:
    A) Konjunktiv I används för att uttrycka önskningar, konjunktiv II för frågor.
    B) Konjunktiv I används för hypotetiska situationer, konjunktiv II för indirekt tal.
    C) Konjunktiv I används för indirekt tal, konjunktiv II för hypotetiska situationer.
    D) Det finns ingen skillnad.
    Rätt svar: C
  10. Vad betyder “Wenn ich Zeit hätte”?
    A) Om jag har tid.
    B) När jag har tid.
    C) Om jag hade tid.
    D) Jag har tid.
    Rätt svar: C
  11. Vilket av följande är en vanlig användning av konjunktiv?
    A) Att fråga om något.
    B) Att uttrycka framtida planer.
    C) Att uttrycka osäkerhet.
    D) Att ge direkt information.
    Rätt svar: C
  12. Hur bildas konjunktiv II av verbet “gehen”?
    A) Gehe
    B) Geht
    C) Ging
    D) Ginge
    Rätt svar: D
  13. Vilken mening är korrekt i konjunktiv?
    A) Ich gehe ins Kino.
    B) Er sagte, dass er kommen würde.
    C) Sie war glücklich.
    D) Ich würde tanzen.
    Rätt svar: B
  14. Vilket av följande ord när hor konjunktiv används?
    A) Wenn
    B) Wo
    C) Wann
    D) Wer
    Rätt svar: A
  15. Vad används konjunktiv III för?
    A) Det finns ingen konjunktiv III.
    B) Att uttrycka framtida önskemål.
    C) Att visa blivande tillstånd.
    D) Att ge fakta.
    Rätt svar: A

Resonerande frågor

  1. Diskutera hur konjunktiv kan påverka tonen i en dialog.
    Syftet är att pröva elevens förmåga att analysera språkets subtiliteter och hur det kan påverka kommunikationen.
  2. Ge exempel på en situation där användning av konjunktiv skulle kunna förändra ett samtalsutfall.
    Denna fråga ger möjlighet för eleven att reflektera över språkliga val och deras konsekvenser i social interaktion.
  3. Analysera skillnaderna i användningen av konjunktiv I och II i olika texter.
    Syftet är att förstå hur texttyp och syfte påverkar valet av verbform.
  4. Hur skulle du förklara konjunktivs funktion för någon som aldrig har lärt sig om dem?
    Eleven får möjlighet att uppvisa sin pedagogiska förmåga och förståelse för konceptet.
  5. Diskutera varför konjunktiv är viktigt för att förstå kulturen i tysktalande länder.
    Det här ger eleven möjlighet att koppla språket till kulturella kontexter och dess betydelse.
  6. Beskriv ett personligt scenario där du skulle använda konjunktiv.
    Denna fråga går på djupet och ger eleven chans att relatera språket till egna erfarenheter.
  7. Varför är det viktigt att förstå konjunktiv för att behärska tyska språket?
    Här får eleven utrymme att resonera kring inlärningsprocess och språklig kompetens.
  8. Vilka vanliga misstag gör elever med konjunktiv och hur kan de undvikas?
    Syftet är att låta eleven reflektera över lärande och misstag som en del av språkutveckling.

Bedömning

Faktafrågor ger 1 poäng per rätt svar, med sammanlagt 15 poäng möjliga. Resonerande frågor ger 2 poäng per rätt svar, med sammanlagt 16 poäng möjliga. För betyg E krävs minst 8 poäng totalt, för betyg C minst 12 poäng (varav 3 poäng från resonerande frågor) och för betyg A minst 18 poäng (varav 5 poäng från resonerande frågor).