Provkonstruktion
Årskurs: 9
Ämne: Tyska
Tema: Konjunktioner
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas förståelse och tillämpning av konjunktioner i tyskan, samt deras förmåga att använda dessa i både tal och skrift.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Lektionens centrala innehåll omfattar användning av konjunktioner i tyskan, med fokus på både koordinationskonjunktioner (som verbinden satser) och subjunktionskonjunktioner (som inleder bisatser). Eleverna ska lära sig hur konjunktioner påverkar meningarna och satsernas struktur.
Kunskapskrav
Eleven kan använda konjunktioner i sina meningar och förstå deras grammatisk funktion i både tal och skrift.
Prov
Faktafrågor
1. Vilken av följande är en koordinationskonjunktion?
A) obwohl
B) **und**
C) dass
D) bevor
2. Vad gör en subjunktionskonjunktion i en mening?
A) **Inleder en bisats**
B) Binder ihop huvudsatser
C) Används för att måla bilder
D) Förstärker substantiv
3. Vilken ordföljd gäller i en bisats med en subjunktionskonjunktion?
A) **Verb i slutet**
B) Verb i början
C) Subjekt först
D) Odefinierad
4. Vilken av följande meningar använder en konjunktion korrekt?
A) Ich gehe ins Kino aber ich habe keine Zeit.
B) **Ich liebe Schokolade, und ich esse sie jeden Tag.**
C) Ich möchte nach Hause weil regnet es.
D) Ich mag Schnitzel, nicht ich mag Pizza.
5. Vad är syftet med konjunktioner i språket?
A) Att ersätta substantiv
B) **Att förena satser eller meningar**
C) Att dela ord
D) Att förlänga meningar
6. Vilken typ av konjunktion är “wenn”?
A) **Subjunktionskonjunktion**
B) Koordinationskonjunktion
C) Verbkonjunktion
D) Frågekonjunktion
7. Vilken är en vanlig felanvändning av konjunktioner?
A) **Att använda dem i fel ordföljd**
B) Att använda flera i samma mening
C) Att kringgå deras funktion
D) Att förlora själva meningen
8. Vilken konjunktion används för att uttrycka motsats?
A) weil
B) **aber**
C) als
D) dass
9. Vad händer om en konjunktion saknas i en mening?
A) Meningarna blir längre
B) **Meningarna kan bli otydliga**
C) Ordföljden ändras helt
D) Inga betydande förändringar
10. Vilka av följande är exempel på subjunktionskonjunktioner? (Välj alla som gäller)
A) **weil**
B) **obwohl**
C) und
D) dass
11. Vad är skillnaden mellan koordinations- och subjunktionskonjunktioner?
A) **Koordinationskonjunktioner förenar lika satser, medan subjunktionskonjunktioner inleder bisatser.**
B) Subjunktionskonjunktioner finns bara på tyska.
C) Koordinationskonjunktioner används endast i skrift.
D) Subjunktionskonjunktioner är alltid längre.
12. Vilket av följande exempel visar en korrekt bisats?
A) **Ich gehe nach Hause, weil ich müde bin.**
B) Ich möchte schwimmen aber ich bin nicht sicher.
C) Du kannst kommen und ich kann essen.
D) Ich lese und ich verstehe nicht.
13. Vad innebär orden “dass” och “weil”? (Välj en)
A) Båda används för att förena huvudsatser.
B) **Båda används för att inleda bisatser.**
C) Ingen av dem är en konjunktion.
D) De används bara i frågor.
14. Vad är en vanlig uppgift för elever angående konjunktioner?
A) Att para ihop substantiv.
B) **Att skriva meningar med korrekta konjunktioner.**
C) Att räkna konjunktioner i en text.
D) Att läsa om konjunktioner.
15. Vilket av följande alternativ är en korrekt mening med en subjunktionskonjunktion?
A) Ich mag Hunde, und ich mag Katzen.
B) **Ich bleibe zu Hause, weil es regnet.**
C) Ich habe Zeit, aber nicht mehr.
D) Wir gehen zu schlafen, aber nicht jetzt.
Resonerande frågor
1. Beskriv hur användningen av konjunktioner kan påverka meningsstrukturen i tyska.
Syftet är att låta eleverna reflektera över hur konjunktioner kan förändra en mening.
2. Ge exempel på tre olika typer av konjunktioner och diskutera deras funktion.
Eleverna ges möjlighet att visa förståelse för olika konjunktionstyper och deras betydelse.
3. Reflektera över varför det är viktigt att korrekt använda konjunktioner i skriftligt arbete.
Detta ger eleverna chans att förstå vikten av tydlighet i sin kommunikasjon.
4. Hur kan felaktig användning av konjunktioner leda till missförstånd i en dialog?
Eleverna får möjlighet att tänka på konjunktionernas roll i interaktioner.
5. Analysera en text där konjunktioner används felaktigt och föreslå förbättringar.
Detta ger eleverna en chans att praktiskt tillämpa sin kunskap.
6. Diskutera skillnaderna mellan talad och skriven tyska avseende konjunktioners användning.
Eleverna kan yttra sig om stilistiska skillnader i kommunikation.
7. Vilka strategier kan användas för att förbättra sin användning av konjunktioner i tyskan?
Detta uppmuntrar eleverna att tänka på verktyg och metoder för språkutveckling.
8. Reflektera kring citatet av Wilhelm von Humboldt och dess koppling till språkets komplexitet.
Eleverna får en djupare förståelse för språkets roll och betydelse.
Bedömning
Provet kan bedömas med totalt 30 poäng, där faktafrågorna ger max 15 poäng och de resonerande frågorna ger max 15 poäng.
För betyget E krävs minst totalt 8 poäng, för betygsnivå C krävs 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor) och för A krävs 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).