Prov: Tysk film och litteratur
Årskurs: 9
Ämne: Tyska
Tema: Tysk film och litteratur
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskaper om tysk film och litteratur samt deras förmåga att analysera och diskutera centrala teman, stilar och kulturella referenser inom detta område.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Provets centrala innehåll inkluderar tysk film och litteratur, där eleverna ska lära sig om olika verk och dess betydelse inom den tyska kulturen. Fokus ligger på att analysera och diskutera centrala teman, stilar och kulturella referenser.
Kunskapskrav
Eleven kan återge och diskutera innehållet i skönlitterära och filmiska verk och reflektera kring teman och budskap som presenteras i lästa eller sedda texter.
Prov
Faktafrågor
- Vilken tysk film handlar om en ung kvinna och en gammal man under andra världskriget?
- A) “Die Welle”
- B) “Lola rennt”
- C) “Der Vorleser” (Rätt svar)
- D) “Das Leben der Anderen”
- Vilken författare är känd för romanen “Demian”?
- A) Franz Kafka
- B) Hermann Hesse (Rätt svar)
- C) Thomas Mann
- D) Friedrich Dürrenmatt
- Vilket tema är centralt i “Die Welle”?
- A) Kärlek
- B) Diktatur och följsamhet (Rätt svar)
- C) Krig
- D) Vänskap
- Vem regisserade filmen “Der Vorleser”?
- A) Stefan Ruzowitzky
- B) Stephen Daldry (Rätt svar)
- C) Tom Tykwer
- D) Wim Wenders
- Vilken bok av Günter Grass handlar om en pojke som växer upp i Danzig?
- A) “Hundert Jahre Einsamkeit”
- B) “Die Blechtrommel” (Rätt svar)
- C) “Der Butt”
- D) “Katz und Maus”
- Vad beskriver begreppet “Bildungsroman” i tysk litteratur?
- A) En roman som handlar om kärlek
- B) En utvecklingsroman (Rätt svar)
- C) En historisk roman
- D) En skräckroman
- I vilket år publicerades “Der Vorleser” av Bernhard Schlink?
- A) 1995 (Rätt svar)
- B) 2000
- C) 1989
- D) 1991
- Vilket av följande teman är inte vanligt i tysk film?
- A) Existentialism
- B) Social kritik
- C) Romantisk komedi (Rätt svar)
- D) Krig
- Vem var huvudkaraktären i “Die Welle”?
- A) Herr Wenger (Rätt svar)
- B) Herr Meier
- C) Frau Müller
- D) Frau Schmidt
- I vilken tysk stad utspelar sig “Der Vorleser” till stor del?
- A) Berlin
- B) Frankfurt
- C) Heidelberg
- D) Bonn (Rätt svar)
- Vad är en vanlig stilart i tysk litteratur under tidigt 1900-tal?
- A) Naturalism
- B) Expressionism (Rätt svar)
- C) Romantik
- D) Postmodernism
- Vad är “Grimme-Preis” känt för?
- A) En litteraturpris
- B) En filmpris (Rätt svar)
- C) En teaterpris
- D) En musikpris
- Vilken film handlar om en svensk gymnasieklass och en experimentell sociala medier-upplevelse i Tyskland?
- A) “Die Welle” (Rätt svar)
- B) “Das Leben der Anderen”
- C) “Lola rennt”
- D) “Der Vorleser”
- Vilken tysk författare är känd för sina skarpa samhällskritiska romaner som ofta tar upp nazismens och krigets effekter?
- A) Uwe Johnson
- B) Arno Schmidt
- C) Heinrich Böll (Rätt svar)
- D) Günter Grass
- Vad karakteriserar “Das Leben der Anderen” som en tysk film?
- A) Den handlar om romantik
- B) Den utspelar sig under DDR (Rätt svar)
- C) Den är en komedi
- D) Den är en actionfilm
Resonerande frågor
- Reflektera över hur tysk film och litteratur kan påverka vår förståelse för historiska händelser. Syftet är att ge eleverna möjlighet att koppla samman kulturella verk med avgörande historiska kontexter.
- Diskutera temat identitet i tysk litteratur och film. Hur speglas detta i “Der Vorleser”? Eleverna kan visa djupare förståelse för karaktärsutveckling och tematisk analys.
- Vad anser du är den viktigaste lärdomen från “Die Welle”? Frågan inbjuder till personlig reflektion och kritisk analys av filmens budskap.
- Hur påverkar kulturella referenser i tysk film tittarens upplevelse? Detta låter eleverna analysera kulturella kontexter och deras betydelse för filmer.
- Vilken roll spelar språkets struktur och stil i tyskspråkig litteratur? Frågan uppmuntrar till en djupare analys av språkets betydelse och stilistiska val.
- I vilken mån anser du att filmer är ett effektivt sätt att förmedla historisk information? Detta ger eleverna möjlighet att analysera mediet och dess effektivitet i representationen av historia.
- Reflektera över skillnaden mellan litterär och filmisk berättarteknik. Vilka fördelar och nackdelar finns det? Eleverna kan visa förmåga att analysera och jämföra olika konstformer.
- Hur kan tysk film spegla samtida samhällsproblem? Ge exempel. Detta ger eleverna möjlighet att koppla kultur och samhälle, samt analysera aktuellets betydelse.
Bedömning
Provet bedöms med totalt 30 poäng, där:
- Faktafrågor: 1 poäng per rätt svar (15 poäng totalt)
- Resonerande frågor: 3 poäng per fråga (24 poäng totalt)
Krav för betyg:
- E: Minst 8 poäng
- C: Minst 12 poäng, varav minst 3 poäng från resonerande frågor
- A: Minst 18 poäng, varav minst 5 poäng från resonerande frågor