Provkonstruktion
Årskurs: 9
Ämne: Tyska
Tema: Nyheter på tyska
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas förståelse av nyhetstexter på tyska, deras förmåga att analysera innehållet och diskutera dess betydelse i ett samhälleligt och kulturellt perspektiv.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Lektionens centrala innehåll omfattar arbete med nyhetstexter på tyska, inklusive läsning, analys och diskussion av aktuella händelser. Eleverna ska lära sig att förstå nyheternas språkbruk och struktur samt reflektera över deras samhälleliga och kulturella kontext.
Kunskapskrav
Eleven kan läsa och förstå enklare nyhetstexter, återge dessa i tal och skrift samt diskutera innehållet och dess betydelse.
Prov
Faktafrågor
1. Vad är syftet med en nyhetstext?
- A) Underhålla
- B) Informera
- C) Både informera och diskutera
- D) Reklamera
2. Vilket av följande är typiskt för nyhetsspråk?
- A) Faktabaserat
- B) Poetiskt
- C) Informellt
- D) Slang
3. Vad är en av de vanligaste strukturerna i en nyhetstext?
- A) Avhandling
- B) Ingress
- C) Introduktion
- D) Sammanfattning
4. Vilka nyhetskällor kan vara bra att följa?
- A) Bloggar
- B) Sociala medier
- C) Etablerade nyhetsmedier
- D) Personliga åsikter
5. När är det viktigt att vara källkritisk?
- A) Aldrig
- B) Alltid
- C) Bara i skolan
- D) Bara för vetenskapliga artiklar
6. Vilken typ av frågor är bra att ställa när man analyserar en nyhet?
- A) Hur mår jag?
- B) Vad handlar texten om?
- C) Vad tycker jag?
- D) När hände det?
7. Vad kännetecknar en objektiv nyhetstext?
- A) Den presenterar fakta utan att lägga in åsikter
- B) Den är skriven av en journalist
- C) Den innehåller alltid flera källor
- D) Den är kort och koncis
8. Vad är viktigt att tänka på när man skriver en nyhetsartikel?
- A) Att vara personlig
- B) Att använda klar och tydlig språk
- C) Att alltid inkludera citat
- D) Att vara detaljerad i varje punkt
9. Hur kan nyheter påverka samhällsdebatten?
- A) De har ingen påverkan
- B) De kan forma åsikter och skapa diskussion
- C) De är enbart underhållande
- D) De är alltid negativa
10. Vilken funktion har ingresser i nyhetstexter?
- A) Sammanfattar hela artikeln
- B) Fångar läsarens intresse direkt
- C) Ger en lång bakgrund
- D) Är irrelevant
11. Varför är det viktigt att vara medveten om kulturella skillnader när man läser nyheter?
- A) För att kunna få en personlig åsikt
- C) För att kunna kritisera nyheten
- D) Det spelar ingen roll
12. Vilken roll spelar journalistiken i ett demokratiskt samhälle?
- A) Den har ingen roll
- B) Den informerar medborgarna och håller makten ansvarig
- C) Den underhåller medborgarna
- D) Den sprider rykten
13. Vilken typ av innehåll är oftast förbjudet i nyheter?
- A) Fake news
- B) Reportage
- C) Intervjuer
- D) Recensioner
14. Vilken av följande är en bra strategi för att diskutera nyheter?
- A) Undvika kontroversiella ämnen
- B) Lyssna på andras åsikter
- C) Stänga av diskussionen
- D) Bara prata om egna känslor
15. Hur kan nyheter påverka våra värderingar?
- A) De påverkar inte
- B) De kan forma och förändra vår uppfattning om olika ämnen
- C) De förvirrar oss
- D) De är alltid felaktiga
Resonerande frågor
1. Vad anser du är det mest betydelsefulla med att följa nyheter? Denne fråga ger eleverna möjlighet att reflektera över nyheternas påverkan på det personliga och samhälleliga planet.
2. Hur kan nyheter påverka ungas värderingar idag? Frågan uppmuntrar till diskussion och djupare analytiskt tänkande kring nyheternas roll.
3. Vilken skillnad ser du mellan nyheter i olika länder? Genom denna fråga kan eleverna visa sin förståelse för kulturella skillnader i nyhetsförmedling.
4. Hur tycker du att nyhetskällor bör arbeta för att vara mer trovärdiga? Även denna fråga öppnar upp för diskussion kring journalistik och etik.
5. Vilken typ av nyheter tycker du är mest relevant för er åldersgrupp? Denna fråga ger eleverna möjlighet att knyta an innehållet till sin egen livssituation.
6. Hur kan man hantera motsägelsefulla nyheter? Eleverna uppmanas att tänka kritiskt kring informationskällor och deras pålitlighet.
7. Diskutera hur du skulle vilja att nyheter rapporteras i framtiden. Denna fråga ger eleverna möjlighet att tänka framåt och utforma sina ideal kring nyhetsrapportering.
8. Hur kan media påverka demokratin? Detta ger ett perspektiv på medias roll och betydelse i samhället.
Bedömning
Provet kan bedömas med totalt 30 poäng (15 faktafrågor, 2 poäng vardera; 8 resonerande frågor, 3 poäng vardera). För betyg E krävs minst 8 poäng, för C krävs minst 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor) och för A krävs 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).