Provkonstruktion
Årskurs: 9
Ämne: Tyska
Tema: Kända tyskar
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskap om kända tyskar, deras liv, bidrag och inflytande inom olika områden, samt att ge eleverna möjlighet att reflektera över betydelsen av dessa individer i samhället.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Lektionens centrala innehåll handlar om inflytelserika tyskar inom olika områden som vetenskap, konst, litteratur och politik. Eleverna ska lära sig om deras liv, verksamma perioder, samt deras betydelse och påverkan på samhället.
Kunskapskrav
Eleven kan redogöra för fakta om kända tyskar och deras bidrag till olika områden, samt diskutera hur dessa individer har påverkat samhället och kulturen.
Prov
Faktafrågor
1. Vem var Albert Einstein?
A) En känd författare
B) En framstående fysiker
C) En berömd kompositör
D) En politisk ledare
B
2. Vilket område är Johann Wolfgang von Goethe mest känd för?
A) Matematik
B) Litteratur
C) Fysik
D) Historia
B
3. Vilken betydelse hade Angela Merkel som politisk ledare?
A) Förändrade Tysklands valuta
B) Var Tysklands första kvinnliga förbundskansler
C) Skrev viktiga litterära verk
D) Var en känd scientist
B
4. Vilken känd tysk var aktiv inom kemi?
A) Ludwig van Beethoven
B) Robert Koch
C) Karl Marx
D) Heinrich Heine
B
5. Vad bidrog Martin Luther till?
A) Musikaliska kompositioner
B) Den protestantiska reformationen
C) Vetenskapliga upptäckter
D) Kulturella verk
B
6. Vilket år mottog Albert Einstein Nobelpriset?
A) 1921
B) 1933
C) 1945
D) 1918
A
7. Vad gjorde Karl Marx mest känd?
A) Hans konstverk
B) Hans ekonomiska teorier
C) Hans musikaliska kompositioner
D) Hans politiska handlingar
B
8. Vilken av följande är en känd tysk kompositör?
A) Friedrich Nietzsche
B) Johann Sebastian Bach
C) Thomas Mann
D) Otto von Bismarck
B
9. Vad var temat för den litterära bilden av Tyskland under Goethe?
A) Romantiken
B) Realismen
C) Modernismen
D) Impressionismen
A
10. Vilken betydelse hade Bauhaus-rörelsen i Tyskland?
A) En musikströmning
B) En konstnärlig och arkitektonisk rörelse
C) En religiös rörelse
D) En politisk rörelse
B
11. Vad bidrog Richard Wagner till?
A) Motstånd mot nazismen
B) Teatrala verk och operor
C) Grundande av universitet
D) Kända romaner
B
12. Vilken tysk var känd för sin forskning inom medicin?
A) Gottfried Wilhelm Leibniz
B) Robert Koch
C) Gustav Klimt
D) Hermann Hesse
B
13. Vilken känd tysk var konstnär?
A) Alfred Nobel
B) Paul Klee
C) Max Planck
D) Johannes Gutenberg
B
14. Vad var betydelsen av Johann Gottlieb Fichte?
A) Han skapade musikverk
B) Hans filosofi bidrog till nationalism
C) Han var en berömd poet
D) Han var statsminister
B
15. Vem av dessa var en tysk fredspristagare?
A) Willy Brandt
B) Ludwig van Beethoven
C) Hermann Hesse
D) Sigmund Freud
A
Resonerande frågor
1. Reflektera över hur Albert Einsteins teorier förändrade vår förståelse av fysik.
Syftet är att låta eleverna diskutera vetenskapens påverkan på samhället.
2. Diskutera Johann Wolfgang von Goethes litterära betydelse och hur hans verk speglar sin tid.
Detta ger eleverna möjlighet att analysera litteraturens roll i samhälle.
3. Hur har Angela Merkels ledarskap påverkat dagens Tyskland och Europa?
Frågan uppmanar elever att koppla historiska fakta till nutiden.
4. Vilka var de största bidragen från Martin Luther till den protestantiska reformationen?
Här ges eleverna chansen att utforska religiösa förändringar.
5. Vilken roll spelade Bauhaus-rörelsen för modern design och arkitektur?
Eleverna kan se sambanden mellan konst och samhälle.
6. Jämför inflytandet av två kända tyskar: en inom vetenskap och en inom konst.
Frågan uppmuntrar tvärvetenskaplig analys.
7. På vilket sätt har tysk litteratur influerat andra kulturer?
Detta ger eleverna en global perspektiv på tysk kultur.
8. Diskutera hur historiska händelser formade de kända tyskarna och deras verk.
Syftet är att få eleverna att reflektera över påverkan av historia på individen.
Bedömning
Poängsättning:
Faktafrågor (15 frågor) – varje korrekt svar ger 1 poäng. Maxpoäng: 15 poäng.
Resonerande frågor (8 frågor) – varje korrekt och utförlig motivering ger 2 poäng. Maxpoäng: 16 poäng.
För E krävs minst totalt 8 poäng, för C krävs 12 poäng (minst 3 poäng från resonerande frågor), och för A krävs 18 poäng (minst 5 poäng från resonerande frågor).