En AI-baserad digital lärarassistent

Prov. Åk. 7. Spanska – Adjektiv och deras böjningar






Provkonstruktion

Provkonstruktion

Årskurs: 7

Ämne: Spanska

Tema: Grammatik: Adjektiv och deras böjningar

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas förståelse och tillämpning av adjektiv i spanskan, inklusive deras böjningar kopplade till genus och nummer. Provets fokus ligger på elevens förmåga att korrekt använda adjektiv i både skriftliga och muntliga sammanhang.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Lektionens fokus ligger på adjektivens roll i språket och hur de böjs beroende på substantivets genus och nummer. Eleverna lär sig att beskriva personer, djur och saker.

Kunskapskrav

Eleven kan använda adjektiv i beskrivningar och förstå grundläggande regler för böjningar kopplade till genus och nummer i tal och skrift.

Prov

Faktafrågor

  1. Vad är ett adjektiv?
    • A. Ett verb
    • B. Ett substantiv
    • C. Ett **adjektiv**
    • D. En pronomen
  2. Vilket av följande adjektiv är maskulint?
    • A. **Alto**
    • B. Alta
    • C. Altas
    • D. Bonito
  3. Vilket av följande adjektiv är feminint?
    • A. Bonitos
    • B. **Alta**
    • C. Altos
    • D. Bonito
  4. Hur böjer man adjektivet “bonito” i plural?
    • A. **Bonitos (maskulint)**
    • B. Bonitas (feminint)
    • C. Bonito
    • D. Bonitas (maskulint)
  5. Vad beskriver ett adjektiv?
    • A. **Egenskaper hos substantiv**
    • B. En handling
    • C. En plats
    • D. En tid
  6. Vilket av följande är en korrekt böjning av adjektivet “triste” i plural?
    • A. Tristes
    • B. **Tristes**
    • C. Tristo
    • D. Trista
  7. Vilken av följande meningar är korrekt?
    • A. El coche es grande.
    • B. **La casa es grande.**
    • C. Los casas son grandes.
    • D. La casas son grandes.
  8. Vilken av följande adjektiv används för att beskriva något litet?
    • A. Grande
    • B. **Pequeño**
    • C. Alto
    • D. Bonito
  9. Vad är den korrekta böjningen av adjektivet “feliz” i plural?
    • A. Felices
    • B. **Felices**
    • C. Feliz
    • D. Felizas
  10. Vad kallas adjektiv som beskriver färg?
    • A. **Färgad adjektiv**
    • B. Formens adjektiv
    • C. Kvalitets adjektiv
    • D. Mängd adjektiv
  11. Vilken av följande är en mening med ett korrekt sanningsenligt adjektiv?
    • A. Ella es alto.
    • B. **Ella es alta.**
    • C. Ellas son alto.
    • D. Ellas son alta.
  12. Vilket av följande adjektiv beskriver en känsla?
    • A. **Feliz**
    • B. Rápido
    • C. Grande
    • D. Pequeño
  13. Vilket adjektiv beskriver hastighet?
    • A. **Rápido**
    • B. Alto
    • C. Bonito
    • D. Triste
  14. Vilken av följande adjektiv är en kvalitet?
    • A. **Intelligent**
    • B. Bajo
    • C. Pequeño
    • D. Triste
  15. Vilket av följande adjektiv är en böjning av ordet “mal” i singular maskulin?
    • A. **Mal**
    • B. Malos
    • C. Malas
    • D. Mala
  16. Hur mycket kostar det att vara glad?
    • A. **Inget.**
    • B. 10 kronor
    • C. 100 kronor
    • D. Ingen aning

Resonerande frågor

  1. Beskriv skillnaden mellan maskulina och feminina adjektiv och ge exempel.

    Syftet med denna fråga är att elever ska visa sin förståelse för genus inom adjektiv.

  2. Förklara hur adjektivens böjningar påverkar meningsbudskapet.

    Denna fråga ger elever möjlighet att analys och fördjupa sin förståelse för adjektivens funktion.

  3. Diskutera hur adjektiv kan förändra uppfattningen om substantiv.

    Här kan eleverna visa på kritik och reflektion kring språkets funktion i kommunikationen.

  4. Konstruera meningar med olika adjektiv och förklara valet av dem.

    Eleverna visar förståelse för sammanhanget mellan adjektiv och substantiv.

  5. Argumentera varför adjektiv är viktiga i språk och kommunikation.

    Denna fråga bjuder in till en djupare diskussion om språkets nyanser.

  6. Ge exempel på hur samma adjektiv kan ges olika betydelser beroende på sammanhanget.

    Eleven kan visa förståelse för språklig kontext och nuans.

  7. Beskriv hur du använde adjektiv i dagens övningar.

    Eleven reflekterar över sin egen lärandeprocess och tillämpning av kunskapen.

  8. Resonera kring vikten av översättning av adjektiv till svenska.

    Frågan kopplar till elevens kunskap om språkväxling och förståelse mellan språk.

Bedömning

Provet bedöms med totalt 30 poäng, där faktafrågorna ger 1 poäng var och resonerande frågor ger 2 poäng var. För att nå E-nivå krävs minst 8 poäng, för C-nivå krävs 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor) och för A-nivå krävs 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).



×