En AI-baserad digital lärarassistent

Prov. Åk. 7. Spanska – Grammatik: Frågeställningar och negation

“`html

Provkonstruktion

Årskurs: 7

Ämne: Spanska

Tema: Grammatik: Frågeställningar och negation

Syfte

Syftet med provet är att mäta elevernas förståelse och förmåga att formulera frågor samt använda negationer på spanska, vilket är grundläggande för att kunna delta i samtal och ställa frågor i olika sammanhang.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

”Lektionens syfte är att förstå hur man formar frågor och hur negationer används i spanskan.”

Kunskapskrav

Provets koppling till kunskapskrav: ”Eleven kan ställa och besvara enkla frågor samt använda negationer i tal och skrift.”

Prov

Faktafrågor

1. Vilket av följande ord används för att ställa en ja/nej-fråga på spanska?
A) ¿Como?
B) ¿Dónde?
C) **¿Vienes?**
D) ¿Qué?

2. Vad betyder negation på spanska?
A) Låtande
B) **Neka**
C) Fråga
D) Bekräftelse

3. Vilken meningsuppbyggnad används för att neka en mening?
A) Sätta subjektet i början
B) **Använda “no” före verbet**
C) Använda frågeord i slutet
D) Sätta verbet först

4. Vad är en öppna fråga?
A) En fråga som kan besvaras med ja eller nej
B) **En fråga som kräver mer utförligt svar**
C) En fråga utan frågeord
D) En retorisk fråga

5. Vilket av följande ord är ett frågeord på spanska?
A) No
B) Sí
C) **Qué**
D) Aquí

6. Man kan inte använda negationer på spanska.
A) Sant
B) **Falskt**

7. Hur frågar man “Var är du?” på spanska?
A) ¿Qué estás?
B) **¿Dónde estás?**
C) ¿Cómo eres?
D) ¿Cuándo vienes?

8. Vilken typ av fråga kan man ställa för att få veta en persons namn?
A) Ja/nej-fråga
B) **Öppen fråga**
C) Rhetorisk fråga
D) Fråga med svarsalternativ

9. Hur uttrycker man negation i meningen “Jag går”?
A) Jag går inte
B) **Yo no voy**
C) Jag går ja
D) Jag går kanske

10. Vad är syftet med att ställa frågor?
A) För att ge svar
B) **För att få information**
C) För att fortsätta prata
D) För att bekräfta

11. Vad betyder “no” när det används i spanska meningar?
A) Ja
B) Kanske
C) **Nej**
D) Varför

12. Vilken av följande meningar innehåller en negation?
A) Jag är här.
B) **Jag är inte här.**
C) Jag tycker om att läsa.
D) Vad gör du?

13. Hur ställer man en fråga på spanska med hjälp av “cuándo”?
A) **¿Cuándo vienes?**
B) ¿Donde vas?
C) ¿Qué haces?
D) ¿Cómo te va?

14. Varför är det viktigt att kunna ställa frågor?
A) För att fråga om vädret
B) **För att öka sin förståelse**
C) För att prata med vänner
D) För att få ngt att göra

15. Vilken av följande ord är en typ av negativ mening?
A) **No quiero ir.**
B) Quiero estar här.
C) Världen är vacker.
D) Vi kommer snart.

Resonerande frågor

1. Hur skulle du förklara betydelsen av negationer för någon som lär sig spanska för första gången?
(Genom denna fråga kan eleven visa sin förståelse av negation och dess användning.)

2. Ge exempel på en situation där det är viktigt att använda rätt frågeställningar.
(Denna fråga bedömer elevens förmåga att tillämpa kunskapen i praktiska situationer.)

3. Hur kan formuleringen av frågor påverka kommunikationen i en konversation?
(Genom att resonera kring kommunikationens betydelse visar eleven djupare insikter.)

4. Diskutera skillnaderna mellan ja/nej-frågor och öppna frågor. När är det lämpligt att använda vilken?
(Denna fråga uppmanar till en djupgående reflektion kring frågeställningar.)

5. Vilka utmaningar kan du stöta på när du försöker använda negationer i ett annat språk?
(Förmåga att reflektera över språkinlärningens hinder bedöms här.)

6. Varför är det viktigt i kultur- och språklig kontext att ställa frågor på rätt sätt?
(Denna fråga ger en djupare förståelse för språkets roll i kulturell kommunikation.)

7. Hur kan en felaktig användning av negationer påverka betydelsen av en mening?
(Genom att tänka kring språkets precision visar eleven förmåga att resonera kring språkets detaljer.)

8. Vilken roll spelar frågor i att bygga relationer mellan människor?
(Genom att resonera kring sociala interaktioner kan eleven nå djupare kunskap.)

Bedömning

Faktafrågorna är värda 1 poäng vardera, vilket ger totalt 15 poäng. Resonerande frågor är värda 2 poäng vardera, vilket ger totalt 16 poäng. För att uppnå betyg E krävs minst 8 poäng, för betyg C krävs 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor), och för betyg A krävs 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).

“`


×