En AI-baserad digital lärarassistent

Prov. Åk. 7. Spanska – Lyssna och förstå: Dialoger i olika vardagskontexter






Provkonstruktion

Provkonstruktion

Årskurs: 7

Ämne: Spanska

Tema: Lyssna och förstå: Dialoger i olika vardagskontexter

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas förmåga att förstå och återberätta innehållet i korta, tydliga muntliga framställningar inom vardagliga kontexter på spanska. Genom att kombinera faktafrågor och resonerande frågor får eleverna möjlighet att visa både grundläggande förståelse och djupare insikter i ämnet.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Lektionens fokus ligger på att träna lyssningsförståelse genom att lyssna på och analysera dialoger från olika vardagssituationer. Eleverna övar på att förstå och återberätta innehållet.

Kunskapskrav

Eleven kan förstå det centrala innehållet i korta, tydliga muntliga framställningar och kan återge intryck och tankar utifrån vad de hört.

Prov

Faktafrågor

1. Vad är huvudtemat i dialogerna som eleverna har lyssnat på?

  • A. Att handla
  • B. Att fråga om vägen
  • C. Att träffas med vänner
  • D. Vardagliga situationer

2. Vilken typ av kommunikation bedöms i provet?

  • A. Muntlig
  • B. Skriftlig
  • C. Visuell
  • D. Teater

3. Vilket syfte har dialogerna eleverna lyssnar på?

  • A. Att underhålla
  • B. Att träna lyssningsförståelse
  • C. Att informera
  • D. Att samtala

4. Vilket av följande är ett exempel på en vardagssituation?

  • A. Att handla i affären
  • B. Att åka på semester
  • C. Att spela fotboll
  • D. Att läsa en bok

5. Vad är en viktig del när eleverna diskuterar vad de hört i dialogerna?

  • A. Att skriva ner vad de hört
  • B. Att återberätta informationen
  • C. Att göra en presentation
  • D. Att rita bilder

6. Hur lång tid var avsatt för att lyssna på dialogerna?

  • A. 10 minuter
  • B. 15 minuter
  • C. 20 minuter
  • D. 25 minuter

7. Hur arbetar eleverna efter att ha lyssnat klart?

  • A. I små grupper
  • B. Individuellt
  • C. I stora grupper
  • D. På en presentation

8. Vilken typ av uppgift ges efter lyssningen?

  • A. Återberätta dialogerna
  • B. Skriva en uppsats
  • C. Göra en poster
  • D. Dela ut enkäter

9. Vilken känsla bör eleverna kunna beskriva hos karaktärerna i dialogerna?

  • A. Känslomässig
  • B. Fysisk
  • C. Klädesmässig
  • D. Kulturell

10. Vad kallas den aktivitet där eleverna skapar sin egen dialog?

  • A. Sammanfattning
  • B. Diskussion
  • C. Aktivitet
  • D. Exit-ticket

11. Skriver eleverna en sammanfattning av vad de förstått om vilken typ av material?

  • A. Musik
  • B. Filmer
  • C. Böcker
  • D. Tidningar

12. Vad beskriver citatet av William Arthur Ward?

  • A. Vikten av att lyssna
  • B. Vikten av att tala
  • C. Vikten av att skriva
  • D. Vikten av att läsa

13. Vad var en ny fras eller ett ord eleverna lärde sig?

  • A. En gammal fras
  • B. En ny fras
  • C. En osäker fras
  • D. En svår fras

14. Vad slags dialoger analyserade eleverna?

  • A. Vardagliga
  • B. Fantastiska
  • C. Historiska
  • D. Teoretiska

15. Vad handlar hemuppgiften om?

  • A. Att göra läxan
  • B. Att lyssna på en sång
  • C. Att titta på en film
  • D. Att läsa en bok

Resonerande frågor

1. Hur tror du att lyssningsförståelse kan påverka din kommunikation på spanska?

Syftet är att få eleverna att reflektera över hur lyssningsförståelse bidrar till deras språkinlärning.

2. Vilka strategier kan du använda för att förbättra din lyssningsförståelse i framtiden?

Denna fråga ger eleverna möjlighet att diskutera konkreta metoder för att förbättra sina färdigheter.

3. Hur skulle du beskriva skillnaden mellan att lära sig ett språk genom att läsa och att lyssna?

Eleverna får möjlighet att utforska de olika sätt att bemästra språket och deras fördelar.

4. Kan du ge exempel på situationer i ditt liv där lyssningsförståelse varit viktigt?

Denna fråga syftar till att koppla språkinlärning till deras personliga erfarenheter.

5. Hur kan vi använda dialoger för att lära oss om olika kulturer?

Eleverna ges möjlighet att reflektera på kopplingen mellan språk och kultur.

6. Vilken roll spelar kroppsspråk och tonläge i lyssningsförståelse?

Genom denna fråga kan eleverna utforska andra element som påverkar kommunikation.

7. Hur kan du tillämpa det du lärt dig från dialogerna i verkliga livet?

Denna fråga hjälper eleverna att se praktiska tillämpningar av sina lärdomar.

8. Vad har du lärt dig om dig själv genom att delta i denna lektion och prov?

Syftet är att uppmuntra självreflektion och personlig tillväxt kopplad till språkinlärning.

Bedömning

Provet bedöms med totalt 30 poäng. 1 poäng ges för varje korrekt svar på faktafrågorna och 3 poäng för varje resonerande fråga med max 2 poäng för delvis genomtänkta svar.

För att nå betyg E krävs totalt 8 poäng, varav minst 2 poäng från resonerande frågor.

För att nå betyg C krävs totalt 12 poäng, varav minst 3 poäng från resonerande frågor.

För betyg A krävs totalt 18 poäng, varav minst 5 poäng från resonerande frågor.