Provkonstruktion

Årskurs: 7

Ämne: Spanska

Tema: Dialogträning: Rollespel i klassrummet

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas förmåga att använda spanska i praktiska och sociala situationer genom att delta i rollspel och skapa egna dialoger. Provets fokus ligger på att utvärdera elevernas muntliga språkkunskaper samt deras förmåga att skapa och framföra dialoger på spanska.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Lektionens fokus ligger på att träna elevernas muntliga språkkunskaper genom rollspel, där de får använda spanska i olika sociala och praktiska situationer.

Kunskapskrav

Eleven kan delta i samtal och diskussioner och kan använda språket för att uttrycka sig på ett begripligt sätt i olika sammanhang.

Prov

Faktafrågor

1. Vad betyder “¿Dónde está el restaurante?”?

A) Var ligger restaurangen?

B) Vad heter restaurangen?

C) Hur mycket kostar maten?

D) Vad äter man på restaurangen?

2. Vilket av följande uttryck används för att beställa något?

A) Quiero… (Jag vill ha…)

B) Estoy muy cansado. (Jag är mycket trött.)

C) ¿Cómo estás? (Hur mår du?)

D) No entiendo. (Jag förstår inte.)

3. Vilken fras skulle du använda om du vill ha hjälp?

A) ¿Qué hora es? (Vad är klockan?)

B) ¿Me puede ayudar? (Kan du hjälpa mig?)

C) Estoy feliz. (Jag är glad.)

D) ¡Hasta luego! (Vi ses senare!)

4. Vad betyder “la cuenta” i en restaurang?

A) Notan

B) Maten

C) Drycken

D) Bordet

5. Vilket av följande är en typ av spanjor?

A) Estudiante

B) Cocinero

C) Español

D) Médico

6. Vad betyder “¿Cómo se dice… en español?”?

A) Hur sägs… på spanska?

B) Vad betyder…?

C) Var ligger…?

D) Vad gör…?

7. Vilket av följande ord betyder “att köpa”?

A) Comer

B) Vender

C) Comprar

D) Beber

8. Vad ska du säga om du inte förstår någon?

A) Sí, claro. (Ja, självklart.)

B) No entiendo. (Jag förstår inte.)

C) ¿Puedes hablar más despacio? (Kan du prata långsammare?)

D) Estoy ocupado. (Jag är upptagen.)

9. Vilken av nedanstående är en fråga du kan ställa när du är osäker på vägen?

A) ¿Cómo llego a… ? (Hur kommer jag till… ?)

B) ¿Cuánto cuesta esto? (Hur mycket kostar det här?)

C) ¿Qué hora es? (Vad är klockan?)

D) Estoy cansado. (Jag är trött.)

10. Vad betyder “hablar” i engelska?

A) To eat

B) To speak

C) To buy

D) To read

11. Vilken fras skulle du använda för att säga att du har beställt något?

A) Yo como… (Jag äter…)

B) He pedido… (Jag har beställt…)

C) Estoy aquí. (Jag är här.)

D) Me gusta esta comida. (Jag gillar denna mat.)

12. Vad betyder “¡Bienvenido!”?

A) Välkommen!

B) Farväl!

C) Tack!

D) Förlåt!

13. Hur skulle du fråga om tid på spanska?

A) ¿Qué día es hoy? (Vilken dag är det idag?)

B) ¿Qué hora es? (Vad är klockan?)

C) ¿Dónde estás? (Var är du?)

D) ¿Cuándo vamos? (När går vi?)

14. Vilket av följande ord betyder “att äta”?

A) Comer

B) Beber

C) Comprar

D) Jugar

15. Om du vill säga att du gillar något, vilken fras skulle du använda?

A) Me gusta… (Jag gillar…)

B) No me gusta… (Jag gillar inte…)

C) Estoy feliz. (Jag är glad.)

D) Quiero… (Jag vill ha…)

Resonerande frågor

1. Beskriv en situation där du skulle använda spanska i en verklig konversation. Syftet är att få eleverna att tänka på praktiska tillämpningar av språket.

2. Reflektera över hur dina språkkunskaper har förbättrats genom rollspelen. Denna fråga uppmuntrar eleverna att tänka på sin egen utveckling.

3. Diskutera skillnaderna mellan att använda spanska i ett rollspel kontra en verklig situation. Syftet här är att få dem att reflektera över autentiska språksituationer.

4. Hur kan kulturella aspekter påverka ditt sätt att kommunicera på spanska? Denna fråga utmanar eleverna att tänka kritiskt kring kulturens betydelse i språkinlärning.

5. Vad var den största utmaningen du stötte på under rollspelen? Syftet är att få eleverna att identifiera hinder i sin inlärningsprocess.

6. Vilka strategier använde du för att övervinna dessa utmaningar? Denna fråga uppmuntrar problemlösning och reflektion.

7. Om du skulle designa ett eget rollspel för klassen, hur skulle det se ut? Syftet är att låta eleverna vara kreativa och tänka på språket i olika kontexter.

8. Hur kan du använda det du lärt dig i detta prov i framtida språksituationer? Denna avslutande fråga hjälper eleverna att se kopplingen mellan det lärda och framtida tillämpning.

Bedömning

Faktafrågor ger totalt 15 poäng, där varje korrekt svar ger 1 poäng. Resonerande frågor ger totalt 8 poäng, där varje fråga ger upp till 2 poäng beroende på djup och insikt i svaret.

För betyg E krävs minst 8 poäng, för C krävs 12 poäng (inklusive minst 3 poäng från resonerande frågor) och för A krävs 18 poäng (inklusive minst 5 poäng från resonerande frågor).