Provkonstruktion

Årskurs: 8

Ämne: Spanska

Tema: Pronomens användning

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskaper och färdigheter i användningen av olika typer av pronomen i spanska språket, samt deras förmåga att förstå och tillämpa pronomens funktion i både tal och skrift.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Lektionens fokus ligger på användningen av olika pronomen i spanska, inklusive personliga pronomen, reflexiva pronomen och possessiva pronomen. Eleverna ska förstå pronomens funktion och kunna använda dem korrekt i tal och skrift.

Kunskapskrav

Eleven ska kunna använda ett enkelt och korrekt språk, däribland pronomen i tal och skrift, samt formulera korta texter med en tydlig struktur och relevans.

Prov

Faktafrågor

1. Vilket av följande är ett personligt pronomen?
A) mi
B) tú
C) su
D) se
B

2. Vad är det reflexiva pronomenet i meningen “Ella se mira i spegeln”?
A) Ella
B) se
C) mira
D) i
B

3. Vilket av följande pronomen används för att säga “vi”?
A) yo
B) ellos
C) nosotros
D) tú
C

4. Vilket pronomen skulle du använda för att referera till “Sara” i tredje person?
A) tú
B) él
C) ella
D) nosotros
C

5. Vad betyder “mi” på svenska?
A) min
B) din
C) deras
D) hans
A

6. Vilka pronomen är reflexiva?
A) tú, él, ella
B) se, me, te
C) nosotros, ellos
D) mío, tuyo
B

7. Vilket pronomen skulle du använda för att säga “de” på spanska?
A) nosotros
B) vosotros
C) ellos
D) tú
C

8. “Ella ________ lava” – fyll i med rätt reflexivt pronomen.
A) se
B) me
C) nos
D) te
A

9. Vilket av följande är ett exempel på ett possessivt pronomen?
A) yo
B) mi
C) tú
D) su
B

10. Hur används pronomen för att förenkla meningar?
A) Genom att lägga till ord
B) Genom att ersätta substantiv
C) Genom att skapa nya substantiv
D) Genom att förlänga meningar
B

11. Vilket av följande pronomen används för att referera till “ni”?
A) tú
B) usted
C) vosotros
D) ellos
C

12. “Nosotros ________ despertamos tidigt” – fyll i med rätt reflexivt pronomen.
A) se
B) me
C) nos
D) te
C

13. Vilket pronomen skulle du använda för att referera till en grupp av kvinnor?
A) ellos
B) tú
C) ellas
D) usted
C

14. Vad är funktionen av pronomen i språket?
A) Att göra språket mer komplicerat
B) Att ersätta substantiv och minska upprepning
C) Att förlänga meningar
D) Att skapa otydlighet
B

15. Vilket pronomen används för “du” i en formell konversation?
A) tú
B) usted
C) vos
D) él
B

Resonerande frågor

1. Diskutera hur användningen av pronomen kan påverka meningsbyggnaden i en spansk text.
Syftet är att låta eleverna visa förståelse för språklig struktur och hur pronomens placering kan förändra betydelse.

2. Ge exempel på situationer där reflexiva pronomen används och diskutera deras funktion.
Frågan ger utrymme för analys av reflexiva pronomen och deras betydelse i praktisk användning.

3. Hur kan korrekt användning av pronomen förbättra tydligheten i kommunikation?
Denna fråga utmanar eleverna att reflektera över språkets effektivitet och vikten av tydlighet.

4. Beskriv varför det är viktigt att använda rätt pronomen i olika kulturella sammanhang.
Genom denna fråga kan eleverna bidra med insikter om språk och kultur och hur språkbruk kan variera.

5. Diskutera skillnaderna mellan personliga och possessiva pronomen med exempel.
Frågan uppmuntrar till djupare förståelse av skillnader och likheter mellan pronomentyper.

6. Hur kan man använda pronomen för att förbättra kvaliteten på sina skrivna texter?
Denna fråga bjuder in eleverna att kontakta sina egna skrivmetoder och reflektera över språkets funktion.

7. Vilken roll spelar pronomen i att uttrycka identitet i en text?
Här får eleverna möjlighet att diskutera och analysera språkets koppling till identitet.

8. Resonera kring vikten av reflexiva pronomen i relation till spanska verb.
Denna fråga syftar till att eleverna ska visa sin förståelse för hur reflexiva pronomen fungerar med verb i språket.

Bedömning

Provet kan bedömas med totalt 30 poäng, där varje faktafråga ger 1 poäng och varje resonerande fråga ger 2 poäng. För betyg E krävs minst 8 poäng, för betyg C krävs 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor) och för betyg A krävs 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).