Provkonstruktion

Provkonstruktion

Årskurs: 8
Ämne: Spanska
Tema: Läsa och analysera korta texter

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas förmåga att läsa och analysera korta texter på spanska, samt att använda relevant språk och strategier för att öka sin läsförståelse.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Lektionen fokuserar på att läsa och analysera korta texter på spanska. Eleverna ska lära sig att identifiera huvudidéer, nyckelinformation och använda ordförråd i syfte att öka sin läsförståelse och förmåga att analysera textinnehåll.

Kunskapskrav

Eleven ska kunna använda ett enkelt och korrekt språk, inklusive att förstå och sammanfatta korta texter samt kunna formulera svar och reflektioner kopplade till textens innehåll.

Prov

Faktafrågor

1. Vad betyder “lectura” på svenska?

A) Skriva

B) Läsa

C) Analysera

D) Diskutera

B) Läsa

2. Vilken av följande strategier rekommenderas för att öka läsförståelsen?

A) Skippa svåra ord

B) Göra anteckningar

C) Lita på minnet

D) Läsa i tystnad

B) Göra anteckningar

3. Vad är en nyckelinformation i en text?

A) Sekundär information

B) Huvudbudskap

C) Ovidkommande fakta

D) Personliga åsikter

B) Huvudbudskap

4. Vad innebär läsförståelse?

A) Förmågan att läsa snabbt

B) Förmågan att förstå och tolka textens innehåll

C) Förmågan att skriva korrekt

D) Förmågan att räkna

B) Förmågan att förstå och tolka textens innehåll

5. Vilket av följande ord betyder “analysera” på spanska?

A) Analizar

B) Leer

C) Resumir

D) Discutir

A) Analizar

6. Vad ska du göra när du stöter på ett okänt ord i en text?

A) Ignorera det

B) Försöka förstå det genom sammanhanget

C) Skriva det i en lista

D) Fråga läraren direkt

B) Försöka förstå det genom sammanhanget

7. Vad är syftet med att diskutera en text i grupper?

A) Att få mer tid

B) Att förstå texten bättre

C) Att slippa skriva

D) Att få betyg

B) Att förstå texten bättre

8. Vad innebär huvudidé i en text?

A) En kort sammanfattning

B) Den mest centrala tanken

C) En personlig åsikt

D) En lös anekdot

B) Den mest centrala tanken

9. Vilka frågor ska du ställa för att öka din förståelse av en text?

A) Endast ja- och nejfrågor

B) Öppna frågor som uppmuntrar till diskussion

C) Inga frågor

D) Frågor som handlar om författarens liv

B) Öppna frågor som uppmuntrar till diskussion

10. Vad kallas det när man skriver en sammanfattning av en text?

A) Referera

B) Analysera

C) Resumera

D) Diskutera

C) Resumera

11. Vilken typ av text kan vara bra att analysera?

A) Endast skönlitteratur

B) Enbart faktatexter

C) Alla typer av texter

D) Endast nyhetsartiklar

C) Alla typer av texter

12. Vilken roll spelar sammanfattningen vid analys av en text?

A) Den är inte viktig

B) Den hjälper till att klargöra huvudpunkterna

C) Den skapar förvirring

D) Den är endast en formalitet

B) Den hjälper till att klargöra huvudpunkterna

13. Vad kan läsning av texter bidra med i vardagen?

A) Förbise viktiga meddelanden

B) Förbättra kommunikationsförmåga

C) Öka tristess

D) Väcka negativa känslor

B) Förbättra kommunikationsförmåga

14. Hur reagerar man bäst på svåra ord i en text?

A) Låta bli att läsa

B) Fråga om hjälp direkt

C) Försöka lista ut betydelsen från kontexten

D) Ignorera dem

C) Försöka lista ut betydelsen från kontexten

15. Vad kan analysering av texter hjälpa till med?

A) Att bli mer distraherad

B) Att förstå komplexa teman

C) Att undvika att läsa

D) Att förlora intresset för litteratur

B) Att förstå komplexa teman

Resonerande frågor

1. Vad innebär det att “analysera” en text i ditt eget perspektiv? Denna fråga uppmuntrar till djupare reflektion och förståelse av analysmetoder.

2. Hur skulle du förklara betydelsen av ett språk i relation till din egen kulturella kontext? Fråga syftar till att koppla språkets betydelse till elevernas personliga erfarenheter.

3. Vilken påverkan kan olika texttyper ha på läsarens tolkning? Syftet är att få eleverna att tänka kritiskt kring hur texttyp påverkar vår förståelse.

4. Hur kan man identifiera huvudteman i en text? Denna fråga ger möjlighet att utforska viktiga begrepp inom textanalys.

5. Varför är det betydelsefullt att kunna sammanfatta texter? Denna fråga fokuserar på praktiskt tillämpbar kompetens i kommunikation.

6. Hur kan strategier för att öka läsförståelsen tillämpas i andra ämnen? Frågan uppmuntrar till integrering av lärdomar i en interdisciplinär kontext.

7. Vilken roll spelar feedback i processen att analysera en text? Att analysera feedback kan hjälpa till att utveckla ett djupare kritiskt tänkande.

8. Hur kan man koppla sina egna åsikter med textens innehåll och tema? Frågan syftar till att uppmuntra personlig reflektion och relation till texten.

Bedömning

Provet kan bedömas med totalt 40 poäng. Faktafrågorna ger 1 poäng vardera och resonerande frågorna ger 3 poäng vardera. För betyg E krävs minst 8 poäng, för betyg C krävs minst 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor) och för betyg A krävs minst 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).