Provkonstruktion

Provkonstruktion

Årskurs: 9
Ämne: Spanska
Tema: Futurum: Både närstående och framtidsformer

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas förståelse av hur man uttrycker framtida händelser i spanska språket genom användning av närstående futurum och futurumsform. Provet syftar även till att utvärdera elevernas förmåga att konstruera korrekta meningar med dessa strukturer.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Lektionsplaneringen syftar till att täcka de olika sätten att uttrycka framtida händelser i spanska språket. Detta inkluderar både närstående futurum och futurum formuleringar, vilket är avgörande för att kunna diskutera framtiden på ett korrekt sätt.

Kunskapskrav

Eleven ska kunna använda uttryck för framtid i både närstående futurum och futurumsform genom att konstruera korrekta meningar med dessa strukturer.

Prov

Faktafrågor

1. Vad kännetecknar framtidsformer i spanska?

A) De beskriver händelser som redan skett.

B) De är alltid i presens.

C) De används endast i frågaform.

D) De beskriver händelser som kommer att ske.

2. Vad innebär närstående futurum?

A) Att något hände i det förflutna.

B) Att något ska hända i framtiden.

C) Något som alltid händer.

D) En osäker framtid.

3. Ge ett exempel på en mening i närstående futurum.

A) Voy a estudiar para el examen.

B) Estudié para el examen.

C) Estudio para el examen.

D) Estoy estudiando para el examen.

4. Vad är en vanlig oregelbunden verb i futurum?

A) Hablaré.

B) Comí.

C) Hacer (haré).

D) Estudié.

5. Hur gör man futurum med verbet “comer”?

A) Comeré.

B) Comí.

C) Comer.

D) Comiendo.

6. Vad behöver du för att bilda närstående futurum?

A) Verbformen estar + infinitiv.

B) Verbformen ir + a + infinitiv.

C) Verbformen ser + a + infinitiv.

D) Bara infinitiv.

7. Vilket av följande är ett exempel på futurumsform?

A) Yo voy a la tienda.

B) He ido a la tienda.

C) Iré a la tienda.

D) Voy a la tienda.

8. Vad uttrycker futurum i spanska?

A) Händelser som ska ske i framtiden.

B) Händelser som pågår nu.

C) Händelser som redan skett.

D) Händelser som ibland händer.

9. Vilket av nedanstående verb är regelbundet i futurum?

A) Hablaré.

B) Haceré.

C) Iré.

D) Seré.

10. Vilken av följande meningar är korrekt i futurum?

A) Yo estudié español.

B) Yo estudiaré español.

C) Yo estudia español.

D) Yo estudiando español.

11. Vad används futurum för?

A) För att beskriva nuvarande handlingar.

B) För att beskriva framtida handlingar.

C) För att beskriva dåtid.

D) För att ställa frågor.

12. Vilken mening är i närstående futurum?

A) Estudié para el examen.

B) Yo estudio en la biblioteca.

C) Voy a estudiar para el examen.

D) Estudiando en la biblioteca.

13. Hur konjugeras verbet “comer” i futurum för första person singular?

A) Comeré.

B) Comer.

C) Comiendo.

D) Comí.

14. Vad är betydelsen av verbformen “ir” i futurum?

A) Att åka eller gå.

B) Att äta.

C) Att prata.

D) Att studera.

15. Vilken struktur används för att bilda närstående futurum?

A) Verb + infinitiv.

B) Infinitiv + a + ir.

C) Ir + a + infinitiv.

D) Verb + er.

Resonerande frågor

1. Beskriv skillnaden mellan närstående futurum och futurumsform. Syfte: Här visar eleven sin djupare förståelse av de olika framtidsformerna och deras användning.

2. Ge exempel på situationer där du skulle använda närstående futurum i en dialog. Syfte: Genom att ge konkreta exempel kan eleven visa sin förmåga att tillämpa språket i olika sammanhang.

3. Diskutera vikten av att korrekt använda futurum i både tal och skrift. Syfte: Eleven kan visa sin förståelse för språkets struktur och dess funktion i kommunikationen.

4. Reflektera över hur ofta du använder futurum i ditt dagliga liv. Ge exempel. Syfte: Genom personlig reflektion kan eleven koppla grammatiken till sina egna erfarenheter.

5. Vilka utmaningar kan du möta när du lär dig att använda futurum? Syfte: Här kan eleven visa sin medvetenhet om språkinlärningens svårigheter.

6. Hur kan du använda futurum för att uttrycka dina drömmar eller mål? Syfte: Eleven kan koppla språket till personliga ambitioner och framtidsplaner.

7. Kan du ge exempel på hur futurum kan ändras beroende på kontext? Syfte: Här visar eleven sin förmåga att anpassa språket efter olika situationer.

8. Gymnasiet studenten: hur kan du se på användningen av futurum i akademiska sammanhang? Syfte: Detta missar att koppla grammatiken till akademisk och professionell kommunikation.

Bedömning

Faktafrågor: Varje korrekt svar ger 1 poäng. Resonerande frågor: Varje korrekt och relevant svar ger 2 poäng.

För betyget E krävs totalt 8 poäng, för betygsnivå C krävs 12 poäng (minst 3 poäng från resonerande frågor), och för A krävs 18 poäng (minst 5 poäng från resonerande frågor).