“`html
Provkonstruktion
Årskurs: 9
Ämne: Spanska
Tema: Subjunktivens användning
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas förståelse och tillämpning av subjunktiv i det spanska språket, samt att utvärdera deras förmåga att skilja mellan subjunktiv och indikativ i olika kontexter.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
”Lektionsplaneringen syftar till att introducera subjunktiv och dess användningsområden inom det spanska språket samt förklara när och hur man använder detta verbläge.”
Kunskapskrav
”Eleven ska kunna förstå och använda subjunktiv i meningsbyggnad och kunna skilja mellan indikativ och subjunktiv i olika kontexter.”
Prov
Faktafrågor
1. Vilket av följande är en korrekt konjugation av verbet “hablar” i subjunktiv?
A. Hable
B. Hablo
C. Hablas
D. Habló
2. Vad används subjunktiv för?
A. Att uttrycka fakta
B. Att uttrycka önskningar och osäkerhet
C. Att beskriva dåtid
D. Att ge kommandon
3. Vilket av följande verb är oregelbundet i subjunktiv?
A. Vivir
B. Comer
C. Ser
D. Hablar
4. Hur konjugeras verbet “haber” i subjunktiv?
A. Haya
B. Hemos
C. Haya
D. Ha
5. Vilket av följande uttryck används för att formulera en önskan?
A. Dudo que
B. Espero que
C. Creo que
D. Pienso que
6. Vilket av följande exempel använder subjunktiv?
A. Yo creo que tú comes.
B. Ellos piensan que él no viene.
C. Espero que tú vengas.
D. Ella sabe que ellos tienen tarea.
7. Vilket av följande är inte en typisk användning av subjunktiv?
A. Önskningar
B. Tvivel
C. Bekräftelser
D. Rekommendationer
8. Vilken form användes i texten: “Dudo que él vaya a la fiesta”?
A. Indikativ
B. Subjunktiv
C. Futurum
D. Imperativ
9. I vilket fall får vi använda subjunktiv?
A. När något är fakta
B. När vi uttrycker en osäkerhet
C. När vi pratar om dåtid
D. När vi ger direktiv
10. I vilket av följande fall används aldrig subjunktiv?
A. “Es posible que…”
B. “Espero que…”
C. “Sé que…”
D. “Es necesario que…”
11. Vilket av följande verb böjs oregelbundet i subjunktiv?
A. Comer
B. Ir
C. Hablar
D. Vivir
12. Vilken mening är en korrekt representation av subjunktiv?
A. Espero que tú hables en la clase.
B. Yo sé que tú hablas en la clase.
C. Él dice que tú hablas bien.
D. Todos saben que tú hablas bien.
13. Vad är en vanlig fras för att introducera subjunktiv i en mening?
A. Estoy seguro que…
B. Pienso que…
C. Es obvio que…
D. Es importante que…
14. Vad är det korrekta sättet att säga “Det är möjligt att hon kommer” i subjunktiv?
A. Es seguro que ella viene.
B. Es evidente que ella viene.
C. Es posible que ella venga.
D. Sé que ella viene.
15. I vilket situation använder man subjunktiv?
A. När man är säker på något
B. När man uttrycker ett krav
C. När man ger råd
D. När man pratar i förfluten tid
Resonerande frågor
1. Beskriv skillnaderna mellan subjunktiv och indikativ i ett konkret exempel.
Syftet är att se elevens förmåga att tydliggöra och jämföra de två ljudlägena.
2. Ge exempel på en situation när du skulle använda subjunktiv i en konversation.
Genom att göra det kan eleven visa sin förståelse för situationellt språkbruk i verkliga scenarier.
3. Hur skulle du förklara subjunktivens betydelse för en person som aldrig har lärt sig spanska?
Denna fråga ger eleven möjligheten att reflektera över och förklara ett komplext språkbegrepp.
4. Diskutera vikten av att förstå subjunktiv i kommunikationen på spanska.
Här kan eleven visa på djupare insikter kring språklig kompetens och uttryckskraft.
5. Varför tror du att subjunktiv är en utmaning för många elever som lär sig spanska?
Denna fråga syftar till att få vidga perspektivet och förstå eventuella missuppfattningar.
6. I vilken grad påverkar din egen kultur och språk hur du uppfattar subjunktiv?
Eleven får möjlighet att reflektera kring hur kulturella aspekter kan påverka språkförståelse.
7. Beskriv en situation där subjunktiv kan ha en stor betydelse för att ändra meningen i en text.
Denna fråga stimulerar elevernas analytiska tänkande om språkläget.
8. Vilka fördelar ser du i att använda subjunktiv när du kommunicerar på spanska?
Genom att besvara detta får eleven diskutera de positiva aspekterna av att uttrycka osäkerhet och önskningar.
Bedömning
Faktafrågor: 1 poäng per rätt svar, totalt 15 poäng.
Resonerande frågor: 3 poäng för varje riktad och välgrundad resonans, totalt 24 poäng.
För betyg E krävs 8 poäng, för betyg C krävs 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor), och för A krävs 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).
“`