Provkonstruktion
Årskurs: 9
Ämne: Spanska
Tema: Pronomen: Substantivets och subjektets roll
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas förståelse och användning av pronomen i det spanska språket, samt deras förmåga att korrekt ersätta substantiv och konstruera meningar. Provets olika delar kommer att ge en helhetsbild av deras kunskaper om subjekt-, objekt- och reflexiva pronomen.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
“Användningen av pronomen i det spanska språket, inklusive olika typer av pronomen såsom subjekt, objekt och reflexiva pronomen, och deras grammatiska funktion i meningar.”
Kunskapskrav
Eleven ska kunna använda olika typer av pronomen korrekt i meningar och förstå deras roll i att ersätta substantiv, vilket stärker meningsbyggnaden i spanska.
Prov
Faktafrågor
1. Vilket av följande är ett subjektpronomen?
A) nos
B) **yo**
C) la
D) te
2. Vilket pronomen används för att referera till “dem” i objektiv form?
A) ellos
B) **los**
C) nosotros
D) tú
3. Vad betyder “me” i meningen “me lavo”?
A) Du tvättar
B) Vi tvättar
C) **Jag tvättar mig**
D) Ni tvättar
4. Vilket av följande är ett exempel på reflexivt pronomen?
A) **se**
B) la
C) él
D) ellos
5. Vilket pronomen skulle du använda för att säga “vi” på spanska?
A) **nosotros**
B) tú
C) ella
D) lo
6. Vilket pronomen används för att referera till “du” i spanska?
A) **tú**
B) él
C) nosotros
D) ellos
7. Vad är funktionen av objektpronomen?
A) **Ersätta substantiv i objektiv form**
B) Ersätta substantiv i nominativ form
C) Göra verb reflexiva
D) Inga av ovanstående
8. Vilket av följande är ett objektpronomen?
A) **te**
B) ellos
C) yo
D) nosotros
9. Vad använder reflexiva pronomen för?
A) Egen handling
B) Att hänvisa till någon annan
C) **Att hänvisa till sig själv**
D) Att indikera tid
10. Vilket pronomen används för att säga “hon” på spanska?
A) **ella**
B) él
C) vosotros
D) nosotros
11. Vad betyder “los” i en mening på spanska?
A) Du
B) **Dem**
C) Jag
D) Vi
12. Vilket pronomen används för “ni” i plural form i spanska?
A) **vosotros**
B) tú
C) ellos
D) ellas
13. I följande mening “Nosotros comemos” vilket pronomen är det?
A) ellos
B) **nosotros**
C) tú
D) yo
14. Vad är ett exempel på felaktig användning av pronomen?
A) Ella ama a él
B) **Yo le gusta la música**
C) Tú eres mi amigo
D) Nosotros vamos a casa
15. Vilket pronomen används för “mig”?
A) tú
B) **me**
C) él
D) nuestra
Resonerande frågor
1. Förklara skillnaden mellan subjektpronomen och objektpronomen.
Syftet är att bedöma elevens förståelse av de två olika typerna av pronomen och deras grammatiska funktioner.
2. Ge exempel på hur reflexiva pronomen förändrar betydelsen av ett verb.
Denna fråga uppmanar eleven att resonera kring verbets roll i relation till pronomen.
3. Diskutera hur felaktig användning av pronomen kan påverka kommunikationen i en mening.
Syftet är att uppmuntra till kritiskt tänkande om språkbruk.
4. Beskriv en vardaglig situation där du använder alla typer av pronomen.
Frågan ger möjlighet att koppla teori till praktik och bevisa en djupare förståelse.
5. Hur skulle meningar förändras om vi helt slutar använda pronomen?
Syftet är att få eleverna att tänka på språklig ekonomi och effektiv kommunikation.
6. Reflektera över hur olika kulturer kan påverka användningen av pronomen.
Denna fråga uppmuntrar till interkulturell analys tillsammans med språkförståelse.
7. På vilket sätt skulle du förklara vikten av pronomen för en person som lär sig spanska för första gången?
Syftet är att bedöma elevens förmåga att pedagogiskt framföra information.
8. Resonera kring din egen användning av pronomen i både svenska och spanska. Hur är de lika och olika?
Denna fråga hjälper till att analysera språkinlärning och medvetenhet om språkliga strukturer.
Bedömning
Provets poäng kan bedömas på följande sätt:
Faktafrågor: Varje korrekt svar ger 1 poäng. Totalt 15 poäng möjliga.
Resonerande frågor: Varje fråga bedöms med upp till 3 poäng beroende på hur väl eleven utvecklar sina svar. Totalt 24 poäng möjliga.
För att uppnå betyg:
E: 8 poäng totalt (minst 4 från reseronaderande frågor)
C: 12 poäng totalt (minst 3 från resonerande frågor)
A: 18 poäng totalt (minst 5 från resonerande frågor)