Provkonstruktion

Provkonstruktion

Årskurs: 9
Ämne: Spanska
Tema: Frågor och svar: Frågeord i spanskan

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas förståelse och förmåga att använda frågeord i spanska, samt deras förmåga att formulera och besvara frågor korrekt.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

”Användning av frågeord för att ställa frågor och förstå svaren.”

Kunskapskrav

”Eleven ska kunna formulera och ställa frågor med olika frågeord och förstå svaren.”

Prov

Faktafrågor

  1. Vilket av följande är ett spanskt frågeord för “vad”?
    A) ¿Quién?
    B) ¿Dónde?
    C) ¿Cuándo?
    D) **¿Qué?**
  2. Vilket av följande ord betyder “var”?
    A) **¿Dónde?**
    B) ¿Cómo?
    C) ¿Qué?
    D) ¿Por qué?
  3. Vilket frågeord används för att fråga om tid?
    A) ¿Quién?
    B) **¿Cuándo?**
    C) ¿Qué?
    D) ¿Dónde?
  4. Vad betyder “¿Por qué?”?
    A) Vad?
    B) Hur?
    C) När?
    D) **Varför?**
  5. Vilket av följande är ett korrekt exempel på att ställa en fråga med “Cuándo”?
    A) **¿Cuándo es la clase?**
    B) ¿Cuándo te gusta?
    C) ¿Por qué vives?
    D) ¿Quién es él?
  6. Hur skulle du fråga “När är din födelsedag?” på spanska?
    A) **¿Cuándo es tu cumpleaños?**
    B) ¿Dónde eres?
    C) ¿Qué haces?
    D) ¿Cómo te llamas?
  7. Vilket ord ställer en fråga om person?
    A) ¿Qué?
    B) **¿Quién?**
    C) ¿Dónde?
    D) ¿Cuándo?
  8. Vilka av följande är alla frågeord?
    A) ¿Qué?, ¿Dónde?, ¿Por qué?
    B) ¿Cómo?, ¿Cuándo?, ¿Dónde?
    C) **¿Qué?, ¿Quién?, ¿Cómo?**
    D) ¿Cuándo?, ¿Qué?, ¿Cuál?
  9. Vad är en vanlig felkälla vid användning av frågeord?
    A) Att använda för många frågor.
    B) **Att blanda ihop frågeord.**
    C) Att ställa frågor i fel ordning.
    D) Att svara på frågor utan att fråga.
  10. Vilket av följande frågeord används för att fråga om sätt?
    A) ¿Qué?
    B) **¿Cómo?**
    C) ¿Dónde?
    D) ¿Cuándo?
  11. Vem skulle kunna vara en person som svarar på dina frågor?
    A) **En klasskamrat.**
    B) Frågeordet.
    C) En lärare.
    D) En bok.
  12. Vad är syftet med att använda frågeord i en dialog?
    A) **Att få specifik information.**
    B) Att skriva berättelser.
    C) Att räkna.
    D) Att läsa.
  13. Vilket av följande används för att fråga om orsak?
    A) ¿Qué?
    B) **¿Por qué?**
    C) ¿Cuándo?
    D) ¿Dóndé?
  14. Vilket är ett korrekt sätt att avsluta en fråga med “där”?
    A) **¿Dónde?**
    B) ¿Cuándo?
    C) ¿Cuánto?
    D) ¿Cómo?

Resonerande frågor

  1. Diskutera varför frågeord är viktiga i en konversation.
    Frågan bjuder in till djupgående reflektion om språkets struktur.
  2. Ge exempel på situationer där felaktigt användande av frågeord kan leda till missförstånd.
    Denna fråga uppmanar till kritisk analys och egenupplevda situationer.
  3. Hur kan du förbättra din förmåga att använda frågeord över tid?
    Frågan hjälper eleverna att tänka på strategi och personlig utveckling.
  4. Vilka skillnader finns det mellan frågeord på spanska och på svenska?
    Detta uppmuntrar till jämförelse och djupare insikt i språkinlärning.
  5. Hur påverkar kultur användningen av frågor och svar i konversationer?
    En möjlighet att reflektera över kulturella aspekter av språk.
  6. Vad lärde du dig om frågeord som du inte visste innan?
    Frågan syftar till att få eleverna att reflektera över sin egen lärandeprocess.
  7. Hur kan frågeord vara användbara i andra ämnen?
    Eleverna får möjlighet att koppla kunskaper till tvärvetenskapliga perspektiv.
  8. Diskutera hur frågeord kan användas för att bygga en relation under en konversation.
    Detta bjuder in till reflektion över mänsklig interaktion.

Bedömning

Faktafrågor: Varje rätt svar ger 1 poäng, totalt 15 poäng. Resonerande frågor: Varje fråga ger 3 poäng.

För betyg E krävs minst 8 poäng, för C 12 poäng (minst 3 poäng från resonerande frågor) och för A 18 poäng (minst 5 poäng från resonerande frågor).