Prov. Gy. Franska 1 – Verb i presens






Provkonstruktion

Provkonstruktion

Årskurs: Gymnasiet

Ämne: Franska 1

Tema: Franska verb i presens

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskaper i att identifiera och böja både regelbundna och oregelbundna franska verb i presens, samt att använda dessa verb i praktiska meningsfulla sammanhang.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Lektionens centrala innehåll omfattar presens av regelbundna och oregelbundna verb i franska språket. Eleverna får träna på att identifiera och böja verb, samt att använda dem i praktiska meningar.

Kunskapskrav

Eleven kan förstå och använda vanliga franska verb i presens och sätta dem i sammanhang i tal och skrift.

Prov

Faktafrågor

1. Vilket av följande är en regelbunden verbgrupp i presens?

A) -er

B) -re

C) -ir

D) -er

2. Hur böjs verbet “parler” i första person singular i presens?

A) je parle

B) je parle

C) je parles

D) je parlez

3. Vilket av följande verb är oregelbundet?

A) parler

B) finir

C) avoir

D) aller

4. Hur böjs verbet “être” i tredje person plural?

A) ils est

B) elles sont

C) ils sont

D) elles est

5. Vilken av följande meningar använder ett oregelbundet verb korrekt?

A) Je joue au tennis.

B) Je suis en France.

C) Nous mangeons une pomme.

D) Tu finis tes devoirs.

6. Vad är presensformen av verbet “faire” i första person singular?

A) je fais

B) je fais

C) je faites

D) je ferai

7. Vilken form används med pronomen “nous”?

A) -ont

B) -ons

C) -ez

D) -e

8. Vilket av följande verb böjs enligt -ir-verb?

A) finir

B) avoir

C) choisir

D) prendre

9. Hur säger man “de går” på franska?

A) ils vont

B) elles vont

C) nous allons

D) je vais

10. Vilket av följande exempel är en mening med ett regelbundet verb i presens?

A) Je suis un élève.

B) Je parle français.

C) Nous avons un chien.

D) Tu es mon ami.

11. Vilket av följande verb är inte regelbundet?

A) chanter

B) avoir

C) danser

D) écouter

12. Vad är grundformen av “je vais”?

A) aller

B) venir

C) être

D) faire

13. Hur många grupper finns det av regelbundna verb i franska?

A) 3

B) 4

C) 5

D) 2

14. Vilken är korrekt böjning av verbet “finir” i du-form?

A) tu finis

B) tu finis

C) tu finie

D) tu finissez

15. Vilken form används för “ils” i presens?

A) -ent

B) -ent

C) -ez

D) -ons

Resonerande frågor

1. Beskriv hur du skulle använda minst tre olika verb i presens för att berätta om din dag.

Syftet är att eleverna visar förmåga att skapa meningar och använda verb korrekt i kontext.

2. Diskutera skillnaderna mellan regelbundna och oregelbundna verb i franska. Ge exempel på båda.

Denna fråga utmanar eleverna att tänka kritiskt om verbens struktur och användning.

3. Hur kan kunskapen om verb i presens förbättra din kommunikation på franska?

Eleverna får reflektera över vikten av verbkunskaper i verkliga kommunikationssituationer.

4. Vilken påverkan har oregelbundna verb på din förmåga att förstå och tala franska? Ge konkreta exempel.

Frågan ger möjlighet att visa djup förståelse för språkinlärning.

5. Hur skulle du förklara betydelsen av att kunna böja verb i presens för en nybörjare i franska?

Här får eleverna möjlighet att tänka på didaktiska sätt att förklara språkets grunder.

6. Reflektera över hur ofta du behöver använda verb i presens i din vardag. Ge exempel på situationer.

Eleven får relatera språkkunskaper till verkliga livserfarenheter.

7. Varför tror du att det är viktigt att kunna verb i presens när man skriver på franska?

Frågan väcker tankar kring skriftlig kommunikationsförmåga och uttryck.

8. Kan du ge exempel på hur skillnader i verbböjning påverkar förståelsen av franska texter?

Denna fråga finns för att låta eleverna koppla böjningar till läsförståelse.

Bedömning

Faktafrågor kan ge totalt 15 poäng, där varje korrekt svar ger 1 poäng. De resonerande frågorna kan ge upp till 3 poäng per fråga, vilket ger maximalt 24 poäng totalt. För att nå betyg E krävs 8 poäng, för betyg C 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor), och för betyg A 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).



Modern Tillbaka-knapp