Kompakt AI-Knappmeny

Lektion. Gy. Franska 1 – Verben i presens

Lektionsplanering Franska 1

Årskurs: Gymnasiet

Ämne: Franska 1

Tema: Franska verb i presens

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Lektionens centrala innehåll omfattar presens av regelbundna och oregelbundna verb i franska språket. Eleverna får träna på att identifiera och böja verb, samt att använda dem i praktiska meningar.

Kunskapskrav

Eleven kan förstå och använda vanliga franska verb i presens och sätta dem i sammanhang i tal och skrift.

Lärarledda instruktioner

Regelbundna verb i presens (15 min)

  • Förklara de tre grupperna av regelbundna verb (-er, -ir, -re).
  • Ge exempel på vanliga verb inom varje kategori och deras böjningar.
  • Genomgång av verbböjningar med en interaktiv tavla.

Oregelbundna verb i presens (15 min)

  • Introducera oregelbundna verb och ge exempel (t.ex. être, avoir, aller, faire).
  • Genomgång av specifika oregelbundna böjningar jämfört med regelbundna verb.
  • Gruppdiskussion om vanliga oregelbundna verb och deras användning.

Praktiska övningar (10 min)

  • Låt eleverna arbeta i par för att öva böjningen av valda verb.
  • Ge dem meningar där de ska fylla i rätt form av verbet i presens.
  • Sammanfatta och diskutera svaren med hela klassen.

Övningar i tal och skrift (10 min)

  • Genomgång av en kort text där eleverna ska identifiera verb i presens.
  • Be eleverna att skriva meningar med verb i presens utifrån givna ämnen.
  • Diskussion kring hur dessa verb används i naturliga situationer.

Aktivitet

Eleverna delas in i mindre grupper och får i uppgift att skapa en kort dialog (3-5 meningar) där de använder både regelbundna och oregelbundna verb i presens. Dialogen ska bygga på ett givet tema, exempelvis “Att beskriva sin dag” eller “Att diskutera fritidsintressen”. Grupperna får sedan presentera sina dialoger för klassen och öva på uttal och intonation.

Exit-ticket

  • Vad är de tre grupperna av regelbundna verb i franska? (Svar: -er, -ir, -re)
  • Nämn ett oregelbundet verb och dess presensform. (Svar: exempelvis “être” – “je suis”)
  • Ge ett exempel på en mening som använder ett regelbundet verb i presens. (Svar: “Je parle français.”)
  • Vilken form av verbet används med “nous”? (Svar: Vi använder verbformen för “nous” i presens.)
  • Varför är det viktigt att kunna verb i presens? (Svar: För att kunna kommunicera i nutid.)

Hemuppgift

Eleverna ska skriva en kort text (100-150 ord) där de beskriver sin vardag med fokus på att använda minst fem olika verb i presens. Texten ska tydliggöra deras dagliga aktiviteter. Uppsatsen ska lämnas in nästa lektion.

Citat

”Att tala ett språk är att ha en annan själ.” – Charlemagne (742-814)

Citatet reflekterar hur språket formar vår identitet och våra relationer. Genom att lära sig franska öppnar man för att förstå en ny kultur och perspektiv. Det knyter an till lektionen genom att betona vikten av att kunna uttrycka sig på franska.

Nästa lektion

Förslag på tema för nästa lektion: “Substantiv och artiklar”. Denna lektion syftar till att ge eleverna en förståelse för genus och användning av bestämda och obestämda artiklar.


Modern Tillbaka-knapp