Provkonstruktion

Årskurs: Gymnasiet

Ämne: Franska 1

Tema: Fransk ordförrådsbyggande

Syfte

Syftet med detta prov är att bedöma elevernas kunskaper och färdigheter inom franska ordförrådsbyggande, särskilt med fokus på teman relaterade till mat, familj och fritidsintressen. Provets mål är också att uppmuntra eleverna att använda nya franska ord i både tal och skrift.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Lektionens centrala innehåll handlar om att utvidga elevernas franska ordförråd genom att fokusera på specifika teman som mat, familj och fritidsintressen. Eleverna får träna på att använda nya ord i meningar samt öva uttal och förståelse.

Kunskapskrav

Eleven kan använda och förstå ett grundläggande ordförråd inom olika teman och kan tillfredsställande kommunicera i skrift och tal.

Prov

Faktafrågor

1. Vilket av följande ord betyder “hälsa” på franska?
A) Bien
B) Santé
C) Famille
D) Nourriture
B) Santé

2. Vad är det franska ordet för “bröd”?
A) Fromage
B) Pain
C) Lait
D) Viande
B) Pain

3. Vilket av följande ord betyder “familj” på franska?
A) Amis
B) Famille
C) Enfants
D) Frères
B) Famille

4. Vad betyder “nourriture” på svenska?
A) Dryck
B) Mat
C) Familj
D) Hus
B) Mat

5. Vilket av följande ord är relaterat till fritidsintressen?
A) Travail
B) Loisirs
C) École
D) Manger
B) Loisirs

6. Vad betyder “ami” på svenska?
A) Fiende
B) Vän
C) Släkting
D) Främmande
B) Vän

7. Vilket ord används för “skola” på franska?
A) École
B) Église
C) Maison
D) Bureau
A) École

8. Vad är det franska ordet för “att läsa”?
A) Regarder
B) Écrire
C) Lire
D) Parler
C) Lire

9. Vad betyder “parler” på svenska?
A) Skriva
B) Läsa
C) Prata
D) Lyssna
C) Prata

10. Vad kallas “lek” på franska?
A) Amusement
B) Jeu
C) Chanson
D) Sport
B) Jeu

11. Vilket av följande ord betyder “fritid”?
A) Heure
B) Temps libre
C) Temps
D) Appétit
B) Temps libre

12. Vilket av följande ord refererar till ett “intresse”?
A) Passion
B) Travail
C) Famille
D) Goût
A) Passion

13. Vad betyder “écrire”?
A) Skriva
B) Läsa
C) Spela
D) Se
A) Skriva

14. Vad är det franska ordet för “matlagning”?
A) Cuisine
B) Nourriture
C) Pâtisserie
D) Repas
A) Cuisine

15. Vad betyder “voyager”?
A) Att stanna
B) Att resa
C) Att köpa
D) Att sälja
B) Att resa

Resonerande frågor

1. Beskriv varför det är viktigt att ha ett rikt ordförråd.
Denna fråga ger eleverna möjlighet att reflektera över språkets betydelse och dess roll i kommunikationen.

2. Hur kan vi använda tematiskt ordförråd för att förbättra våra språkkunskaper?
Eleverna kan diskutera strategier för att organisera och memorera nya ord effektivt.

3. Ge exempel på hur du kan använda ett franskt ord i olika sammanhang och situationer.
Detta testas kunskaper i praktiska och kreativa tillämpningar av språket.

4. Hur påverkar kulturella aspekter vårt användande av språk och ordförråd?
Genom att resonera om kulturens inverkan kan elever visa djupare förståelse av språkliga skillnader.

5. Diskutera hur du kan uppmuntra andra att lära sig franska.
Denna fråga öppnar för diskussion om pedagogiska och sociala metoder för språkinlärning.

6. Vilken roll spelar teknologi i språkundervisning och inlärning av ordförråd?
Eleverna får chans att värdera moderna verktyg och metoder.

7. Reflektera över hur du kan integrera franska ord i din vardag.
Frågan ger insikt i hur elever kan praktisera språket utanför klassrummet.

8. I vilken mån kan ett rikt ordförråd påverka ditt självförtroende i att använda språket?
Genom att diskutera sin egen upplevelse av språkanvändning kan eleverna dela viktiga insikter.

Bedömning

Innehållet i provet bedöms utifrån faktafrågor och resonerande frågor.

Faktafrågor: 1 poäng per rätt svar (max 15 poäng).

Resonerande frågor: 3 poäng per rätt och välutvecklat svar (max 24 poäng).

Totalt krävs minst:

  • E-nivå: 8 poäng
  • C-nivå: 12 poäng (minst 3 poäng från resonerande frågor)
  • A-nivå: 18 poäng (minst 5 poäng från resonerande frågor)