Lektion. Gy. Franska 1 – Frågor och svar

Lektionsplanering: Franska 1

Årskurs: Gymnasiet

Ämne: Franska 1

Tema: Franska frågor och svar

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Lektionens centrala innehåll handlar om att ställa frågor och ge svar på franska. Eleverna får lära sig olika sätt att formulera frågor, inklusive ja/nej-frågor och öppna frågor, samt träna på att ge korrekta och relevanta svar.

Kunskapskrav

Eleven kan med viss säkerhet ställa frågor och ge svar i franska, och kan använda olika frågetyper i konversationer.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till frågor (10 min)

  • Förklara vad frågor är och varför de är viktiga för kommunikationen.
  • Ge exempel på olika typer av frågor (ja/nej-frågor, öppna frågor, ledande frågor).
  • Diskutera skillnader mellan att ställa frågor i franska och svenska.

Ja/Nej-frågor (15 min)

  • Gå igenom hur man ställer ja/nej-frågor på franska (användning av inversionsmetoden och “est-ce que”).
  • Visa exempel och praktisera formuleringen av ja/nej-frågor tillsammans med klassen.
  • Låt eleverna öva med en uppgift där de skapar ja/nej-frågor utifrån givna scenarier.

Öppna frågor (10 min)

  • Introducera hur man ställer öppna frågor med “quoi”, “qui”, “où”, “quand”, “pourquoi” och “comment”.
  • Diskutera hur dessa frågor kan ge mer information och stimulera till djupare samtal.
  • Genomgång av exempelmeningar och låt eleverna formulera egna öppna frågor.

Praktiska övningar (15 min)

  • Dela in eleverna i par där de ska ställa och svara på frågor, först ja/nej-frågor och sedan öppna frågor.
  • Låt dem byta roller så att alla får chans att öva.
  • Ge feedback och diskutera reaktionerna i klassen.

Aktivitet

Eleverna ska genomföra en “intervjurotation” där de får intervjua varandra i grupper om tre. Varje elev får 5 minuter att ställa frågor (både ja/nej och öppna) till de andra två, som ska ge svar. Efter 5 minuter roterar grupperna så att alla får möjligheten att ställa frågor till olika personer.

Exit-ticket

  • Nämn två sätt att ställa ja/nej-frågor på franska. (Svar: Inversion, “est-ce que”.)
  • Ge ett exempel på en öppen fråga. (Svar: “Quel est ton film préféré?” (Vad är din favoritfilm?))
  • Varför är det viktigt att ställa öppna frågor? (Svar: För att få mer utförliga svar och fördjupa diskussionen.)
  • Hur kan frågor påverka en konversation? (Svar: De driver samtalet framåt och kan leda till mer intressanta diskussioner.)
  • Vad är en viktig skillnad mellan ja/nej-frågor och öppna frågor? (Svar: Ja/nej-frågor ger korta svar, medan öppna frågor ger mer information.)

Hemuppgift

Eleverna ska skriva en dialog (10-12 meningar) mellan två personer där de ställer minst fyra ja/nej-frågor och tre öppna frågor. Dialogen ska vara sammanhängande och ska lämnas in nästa lektion.

Citat

”Frågor är svarens förmödrar.” – Platon (ca 427-347 f.Kr.)

Citatet framhäver vikten av frågor för att nå djupare insikter och förståelse. Det knyter an till lektionen genom att betona hur frågor öppnar dörrar för dialog och lärande.


Modern Tillbaka-knapp