Provkonstruktion

Provkonstruktion

Årskurs: Gymnasiet

Ämne: Franska 2

Tema: Fransk litteratur och kulturhistoria

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskaper och förståelse av betydande verk och författare inom fransk litteratur, samt deras förmåga att relatera dessa till den franska kulturen och litterära rörelser.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

”Eleven kan med viss säkerhet beskriva och analysera betydande verk och författare i fransk litteratur och relatera dessa till den franska kulturen.”

Kunskapskrav

Provets koppling till kunskapskraven innebär att eleven ska kunna:

  • Beskriva betydande verk och författare i fransk litteratur.
  • Analysera teman och mönster inom de litterära verken.
  • Relatera litterära verk till kulturella och historiska sammanhang.

Prov

Faktafrågor

  1. Vilken litterär rörelse präglade 1800-talets franska litteratur?
    • A) Surrealism
    • B) Naturalism
    • C) Romantik
    • D) Modernism
  2. Vem är författaren till “Les Misérables”?
    • A) Marcel Proust
    • B) Victor Hugo
    • C) Gustave Flaubert
    • D) Simone de Beauvoir
  3. Vilket tema är centralt i Prousts “På spåren av den tid som flytt”?
    • A) Kärlek
    • B) Identitet
    • C) Krig
    • D) Död
  4. Vilken av följande författare anses vara en representant för existentialismen?
    • A) Jean-Paul Sartre
    • B) Gustave Flaubert
    • C) Marcel Proust
    • D) Victor Hugo
  5. Vad handlar Flauberts “Madame Bovary” mest om?
    • A) Känslor och sociala normer
    • B) Krig och fred
    • C) Vetenskap och teknik
    • D) Natur och miljö
  6. Vilken litterär rörelse följer ofta efter romantiken?
    • A) Modernism
    • B) Realism
    • C) Symbolism
    • D) Postmodernism
  7. I vilket verk utforskar Simone de Beauvoir teman om kvinnors frihet?
    • A) “Les Misérables”
    • B) “Det andra könet”
    • C) “Madame Bovary”
    • D) “På spåren av den tid som flytt”
  8. Vilket av följande ord beskriver ofta temat i romantisk litteratur?
    • A) Ironi
    • B) Känsla
    • C) Rationalitet
    • D) Design
  9. Vem skrev “Germinal”?
    • A) Émile Zola
    • B) Víctor Hugo
    • C) Charles Dickens
    • D) Anton Tjekov
  10. Många franska författare har kopplats till vilken litterär rörelse som utforskar det undermedvetna?
    • A) Realism
    • B) Surrealism
    • C) Barock
    • D) Romantik
  11. Vad betonar realism inom litteraturen?
    • A) Fantasi
    • B) Verklighet
    • C) Abstrakt konst
    • D) Drömmar
  12. Vem ses ofta som en pionjär inom den moderna romanformen?
    • A) Marcel Proust
    • B) Victor Hugo
    • C) Gustave Flaubert
    • D) Émile Zola
  13. Vilken av följande aspekter definierar existentialismen?
    • A) Determinism
    • B) Individens frihet och ansvar
    • C) Fatalism
    • D) Idealism
  14. Vad handlar “Kärleken och tiden” som verk om?
    • A) Frihet
    • B) Förhållanden och mänskliga relationer
    • C) Kulturell identitet
    • D) Ekonomiska frågor

Resonerande frågor

  1. Diskutera hur romantikens teman fortsätter att påverka dagens litteratur.

    Syftet är att ge eleverna möjlighet att analysera litterär påverkan över tid.

  2. Jämför och kontrastera existensialistiska och romantiska teman inom fransk litteratur.

    Denna fråga låter eleverna demonstrera djup förståelse för olika litterära rörelser.

  3. Hur har den franska litteraturen förändrats från medeltiden till modern tid enligt viktiga litterära verk?

    Ger eleverna chans att reflektera över litteraturens evolution i sociala och kulturella sammanhang.

  4. Analysera hur aktuella sociala frågor avspeglas i moderna franska litterära verk.

    Eleven får här möjlighet att länka litteratur till samtida samhällsdebatter.

  5. Vilka författare anser du har haft störst påverkan på den franska litteraturen och varför?

    Uppmanar eleverna att kritiskt utvärdera betydelsefulla kulturella figurer.

  6. Reflektera över litteraturens roll i att forma sociala normer och identitet.

    Ger en djupare insikt i litteraturens påverkan på mänskligt liv och samhälle.

  7. Hur kan litterära verk inspirera och påverka generationer framöver?

    Låter eleverna tänka framåt och se litteraturens fortsatta relevans.

  8. Vilket litterärt verk skulle du rekommendera till en vän och varför?

    Syftet är att uppmuntra personlig insikt och reflektion kring litteraturpreferenser.

Bedömning

Provet kan bedömas med totalt 30 poäng, där faktafrågorna ger 1 poäng vardera, och resonerande frågor ger 3 poäng vardera. För betyg G krävs minst 8 poäng, för betyg C krävs 12 poäng där minst 3 poäng kommer från resonerande frågor, och för betyg A krävs 18 poäng, där minst 5 poäng kommer från resonerande frågor.