Provkonstruktion

Årskurs: Gymnasiet

Ämne: Franska 2

Tema: Franska idiom och slang

Syfte

Syftet med provet är att mäta elevernas kunskaper i franska idiom och slang, samt deras förmåga att använda dessa i praktiska sammanhang. Provets innehåll är utformat för att främja elevernas språkliga uttryck och kulturella förståelse.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Lektionens centrala innehåll fokuserar på att utforska och förstå vanliga franska idiomatiska uttryck och slangord. Eleverna lär sig hur dessa uttryck används i vardagligt tal och hur de kan förbättra sin förståelse av franska språket och kulturen.

Kunskapskrav

Eleven kan förstå och använda vanliga franska idiom och slangord i tal och skrift och kan förklara deras betydelser och användningsområden.

Prov

Faktafrågor

1. Vad betyder idiomet “Avoir le cafard”?
A) Att vara glad
B) Att ha en mörk självkänsla
C) Att vara sjuk
D) Att vara trött
B

2. Vilket av följande är ett slangord i franska?
A) Bonjour
B) Salut
C) Comment ça va?
D) Merci
B

3. Vad är innebörden av idiomet “Faire la tête”?
A) Att vara arg
B) Att le
C) Att sjunga
D) Att springa
A

4. Vilket av följande är ett korrekt använd slanguttryck?
A) Ça me fait plaisir
B) C’est clair
C) Bof
D) Bien sûr
C

5. Vad innebär idiomet “Mettre son grain de sel”?
A) Att tvätta
B) Att ge sin åsikt
C) Att sova
D) Att städa
B

6. Vad betyder “Ça roule”?
A) Det rullar
B) Jag mår bra
C) Var försiktig
D) Tack så mycket
B

7. Vilket av följande uttryck beskriver en stubborn person?
A) Têtu
B) Heureux
C) Triste
D) Intelligent
A

8. Vad betyder slangordet “Fringues”?
A) Mat
B) Kläder
C) Böcker
D) Musik
B

9. Vilket uttryck används för att säga att något är en enkel uppgift?
A) C’est casse-tête
B) C’est la vie
C) C’est du gâteau
D) C’est pas mal
C

10. Vad menas med “Donner le sourire”?
A) Att ge pengar
B) Att ge någon glädje
C) Att ge något
D) Att ge skämt
B

11. Vilket påstående är sann om slang i franska?
A) Slang används endast av unga människor
B) Slang är alltid negativt
C) Slang varierar beroende på kultur och region
D) Slang används i formella sammanhang
C

12. Vad ligger bakom idiomet “C’est la fin des haricots”?
A) Saker blir bättre
B) Saker går dåligt
C) Saker är på gång
D) Saker går bra
B

13. Vilket av följande är en vanlig slanguttryck för att uttrycka missnöje?
A) Pas de souci
B) Qu’est-ce que c’est?
C) Mon œil!
D) Tout va bien
C

14. Vilket uttryck betyder “Jag bryr mig inte”?
A) Ça m’est égal
B) Ça va
C) Ça me dérange
D) Ça m’inquiète
A

15. Vad betyder “S’en foutre”?
A) Att bry sig
B) Att inte bry sig
C) Att hjälpa
D) Att störa
B

Resonerande frågor

1. Diskutera hur idiomatiska uttryck kan påverka förståelsen av en text.
Syftet med denna fråga är att ge eleverna möjlighet att reflektera över vikten av idiom i skriftlig kommunikation.

2. Hur kan användningen av slang förbättra eller försämra kommunikationen i en specifik kontext?
Denna fråga ger eleverna möjlighet att analysera de positiva och negativa aspekterna av slang i olika situationer.

3. Ge exempel på hur idiom och slang har förändrats över tid i det franska språket.
Genom att svara på denna fråga kan eleverna visa sin insikt om språket och dess utveckling genom kulturen.

4. På vilket sätt kan kännedom om fransk slang förbättra kommunikationen mellan individer från olika språk- och kulturbakgrunder?
Denna fråga syftar till att uppmuntra djupare analys av hur språk kan förena eller separera människor.

5. Resonerar kring hur idiom kan ge en djupare förståelse för fransk kultur.
Här ges eleverna en chans att koppla språket till kulturella normer och värderingar.

6. Hur kan idiom och slang användas som verktyg i språkinlärning?
Genom denna fråga kan eleverna visa på lärandets komplexitet och vikten av praktisk tillämpning.

7. Diskutera hur du skulle kunna använda slang för att skapa en mer avslappnad atmosfär i en fransk konversation.
Denna fråga uppmanar eleverna att reflektera över de sociala aspekterna av språket.

8. Hur kan förståelsen av olika idiom påverka förmågan att tolka fransk litteratur?
Eleverna kan här koppla sina språkkunskaper till litterära analyser och förståelse.

Bedömning

Provet bedöms med totalt 30 poäng. Faktafrågorna ger 1 poäng vardera, vilket ger maximalt 15 poäng. De resonerande frågorna ger 3 poäng vardera, vilket ger maximalt 24 poäng.

För betyget E krävs minst 8 poäng totalt, för C krävs 12 poäng (minst 3 poäng från resonerande frågor) och för A krävs 18 poäng (minst 5 poäng från resonerande frågor).