Prov: Passé simple och dess tillämpning
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Franska 3
Tema: Passé simple och dess tillämpning
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Lektionens centrala innehåll handlar om att förstå och använda passé simple, inklusive dess bildning och användning i litterära samt formella sammanhang. Eleverna lär sig att känna igen och tillämpa denna tid korrekt i både skrift och tal.
Kunskapskrav
Eleven kan korrekt bilda och använda passé simple i meningar och förstå dess användning i fransk litteratur och när man skriver formellt.
Prov
Faktafrågor
- Vad är passé simple?
- A) En nutid
- B) En framtid
- C) En förfluten tid
- D) En form av historisk tid
- Vilket av följande verb är oregelbundet i passé simple?
- A) Parler
- B) Être
- C) Finir
- D) Aimer
- Vart används passé simple i största utsträckning?
- A) I vardagligt tal
- B) I litterära verk
- C) I SMS
- D) I dagliga konversationer
- Vilken form används oftare i tal?
- A) Passé composé
- B) Passé simple
- C) Futur proche
- D) Plus-que-parfait
- Hur böjs verbet “aller” i passé simple?
- A) Alleront
- B) Alla
- C) Allent
- D) Allait
- Vilket av följande beskriver bäst passé simple?
- A) Används för att beskriva avslutade handlingar
- B) Används för att beskriva pågående handlingar
- C) Används endast i tal
- D) Används för att uttrycka framtid
- Vad betyder verbet “finir” i passé simple?
- A) Fick
- B) Avslutade
- C) Började
- D) Gick
- Vilket av följande är en skillnad mellan passé simple och passé composé?
- A) Passé simple används i vardagligt tal
- B) Passé simple används oftare i skrift
- C) Passé simple har fler oregelbundna verb
- D) Passé simple är kortare
- Vilken tidsform är mer vanlig i litterära verk?
- A) Passé composé
- B) Passé simple
- C) Futur proche
- D) Conditionnel
- Vad är en typisk användning av passé simple?
- A) Att berätta en historia
- B) Att ställa frågor
- C) Att ge instruktioner
- D) Att beskriva nuvarande aktiviteter
- Hur lägger man till ändelsen för “er”-verb i passé simple?
- A) -ai, -as, -a, -âmes, -âtes, -èrent
- B) -é, -é, -é, -èrent
- C) -ez, -ez, -ez, -ent
- D) -is, -is, -it, -îmes, -îtes, -irent
- Vad är skillnaden mellan passé simple och futur simple?
- A) Passé simple handlar om det förflutna, futur simple om framtiden
- B) Ingen skillnad
- C) Båda handlar om framtiden
- D) Båda handlar om pågående handlingar
- Vad är syftet med att lägga till oregelbundna verb i passé simple?
- A) Att göra det enklare att förstå
- B) Att kunna beskriva fler handlingar
- C) Att skapa mer intressanta meningar
- D) Att komplicera grammatiken
- Varför är passé simple viktigt för att läsa fransk litteratur?
- A) För att kunna tala bättre
- B) För att förstå berättelsers struktur
- C) För att skriva bättre uppsatser
- D) För att lyssna bättre
Resonerande frågor
- Diskutera skillnaderna mellan passé simple och passé composé. Hur påverkar dessa skillnader textens stil?
- Ge exempel på en litterär text där passé simple används effektivt, och förklara dess betydelse i den texten.
- Hur kan du i praktiken säkerställa att du använder passé simple korrekt i din egen skrivning?
- Varför tror du att passé simple har en viktig roll i fransk litteratur? Diskutera dess kulturella betydelse.
- Analysera betydelsen av att lära sig passé simple för en student som vill studera franska på högre nivå.
- Vad är de största utmaningarna du har stött på när du lärde dig passé simple, och hur har du överkommit dem?
- Diskutera varför det är viktigt att kunna skriva en kort berättelse med passé simple. Vad lär du dig genom denna övning?
- Hur skulle du förklara användningen av passé simple för någon som aldrig har lärt sig franska? Vad skulle du säga är viktigt att veta?
Syftet är att förstå djupare hur tidformer påverkar litterära verk och påverkar läsarens upplevelse.
Elever får möjlighet att demonstrera sin förmåga att analysera och förstå litterära verk.
Frågan ger eleverna möjlighet att reflektera över sina egna metoder för språkförståelse.
Eleverna kan göra kopplingar mellan språk och kultur, vilket visar en djupare förståelse.
Frågan uppmuntrar en karriärkoppling och förståelse för språkets nyanser.
Ger eleverna tillfälle att reflektera över eget lärande och dela strategier med varandra.
Syftet är att koppla praktiska övningar till den teoretiska förståelsen av grammatiken.
Denna fråga testar elevens förmåga att förklara grader av komplexitet i språket.
Bedömning
Faktafrågorna ger 1 poäng var, totalt 15 poäng. De resonerande frågorna ger 3 poäng var, totalt 24 poäng. För att nå E-nivå krävs minst 8 poäng, för C-nivå 12 poäng (minst 3 från resonerande frågor) och för A-nivå 18 poäng (minst 5 poäng från resonerande frågor).