Provkonstruktion
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Franska 3
Tema: Franska idiom och slang
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas förståelse och förmåga att använda franska idiom och slang i både tal och skrift, samt deras kännedom om de kulturella sammanhang där dessa uttryck används.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Lektionens centrala innehåll fokuserar på att utforska och förstå vanliga franska idiomatiska uttryck och slangord. Eleverna lär sig hur dessa uttryck används i vardagligt tal och lär sig att använda dem korrekt i olika kontexter för att berika sin språkliga förmåga.
Kunskapskrav
Eleven kan förstå och använda vanliga franska idiom och slangord i både tal och skrift, samt förklara deras betydelser och användningar i kulturella sammanhang.
Prov
Faktafrågor
1. Vad betyder idiomet “Être dans la lune”?
A) Att vara i månen
B) Att vara distraherad
**C) Att vara glad**
D) Att vara trött
2. Vilket uttryck används för att uttrycka osäkerhet?
A) Superbe
B) Bof
**C) Je ne sais pas**
D) C’est la vie
3. Vad är slang?
A) Formellt språk
**B) Informellt språk**
C) Litterärt språk
D) Vetenskapligt språk
4. Vad betyder slanguttrycket “Ça roule”?
A) Det är förvirrat
**B) Det går bra**
C) Det är tråkigt
D) Det är svårt
5. Vilket idiom används för att beskriva något som är utom kontroll?
A) Être sur la même longueur d’onde
**B) Être à l’ouest**
C) Mettre la charrue avant les bœufs
D) Avoir le cœur sur la main
6. Vad betyder “Filer à l’anglaise”?
A) Att gå på bio
**B) Att smita iväg**
C) Att avsluta ett möte
D) Att ge upp
7. Vad innebär uttrycket “Casser les pieds”?
A) Att springa snabbt
B) Att vara trött
C) Att vara glad
**D) Att irritera någon**
8. Vilket är ett exempel på ungdomsslang i Frankrike?
A) C’est incroyable
**B) Ouf**
C) Je vais bien
D) Bonjour
9. Vad kan slang uttrycka?
A) Formella känslor
**B) Personliga och kulturella aspekter**
C) Vetenskapliga fakta
D) Historiska händelser
10. Vilket idiom syftar på att vara optimistisk?
A) Avoir le moral à zéro
**B) Avoir un cœur de lion**
C) Être à l’heure
D) Manger sur le pouce
11. Vad betyder “Être sur la même longueur d’onde”?
A) Att ha mycket arbete
**B) Att vara på samma våglängd**
C) Att vara annorlunda
D) Att vara lycklig
12. Vad är “Trop” i slang?
A) För mycket
**B) För**
C) Omöjligt
D) Tillräckligt
13. Hur används idiomet “Avoir du pain sur la planche”?
A) Att vara mätt
**B) Att ha mycket att göra**
C) Att njuta
D) Att sova
14. Vad betyder “Bousiller”?
**A) Att förstöra**
B) Att bevara
C) Att reparera
D) Att diskutera
15. Vilket uttryck används för att be om ursäkt?
A) Prendre un verre
**B) Faire amende honorable**
C) Créer des problèmes
D) Avoir du succès
Resonerande frågor
1. Hur kan slang och idiom påverka din förmåga att kommunicera på franska?
Syftet är att ge eleverna möjlighet att reflektera över hur idiom och slang kan berika eller begränsa kommunikationen.
2. Diskutera hur kulturella skillnader påverkar förståelsen av slanguttryck.
Här ges eleverna chansen att analysera kulturell kontext och dess betydelse för språk.
3. Vilken roll spelar idiom i den franska kulturen?
Frågan utforskar vikten av idiom i att förstå och delta i fransk kultur och språk.
4. Ge exempel på hur du kan använda franska idiom i en konkret situation.
Eleverna får möjlighet att konkretisera sina kunskaper och tillämpa dem i praktiska scenarier.
5. Hur kan användningen av slang påverka uppfattningen av en person i olika sociala grupper?
Syftet är att se hur språkval kan forma identitet och social status.
6. Reflektera över skillnader i användningen av slang mellan olika generationer.
Frågan ger eleverna möjligheten att koppla ihop språkbruk med åldersgrupper och förändringar i samhället.
7. Vilka utmaningar kan uppstå när man lär sig idiom och slang i ett främmande språk?
Här kan eleverna diskutera hinder och strategier för att lära sig nya språkliga uttryck.
8. På vilket sätt kan din kunskap om idiom hjälpa dig i framtida studier eller yrkesliv?
Frågan uppmanar eleverna att överväga praktiska tillämpningar av sina språkkunskaper.
Bedömning
Faktafrågor ger totalt 15 poäng, där varje korrekt svar ger 1 poäng. De resonerande frågorna ger totalt 8 poäng, där varje svar ger 1 poäng. För betyg:
- E: Minst 8 poäng
- C: Minst 12 poäng (minst 3 poäng från resonerande frågor)
- A: Minst 18 poäng (minst 5 poäng från resonerande frågor)