Provkonstruktion

Årskurs: Gymnasiet

Ämne: Franska 3

Tema: Tematisk skrivuppgift

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas förmåga att skriva sammanhängande och tydliga texter på franska. Provets fokus ligger på att kunna formulera idéer klart och korrekt samt att använda språkliga strukturer som diskuterats under kursen.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Lektionens centrala innehåll handlar om att skriva en längre text om ett valt tema, där eleverna kan tillämpa sina språkkunskaper och grammatiska färdigheter. Fokus ligger på att formulera idéer klart och sammanhängande, samt korrekt användning av språkliga strukturer som har diskuterats under kursen.

Kunskapskrav

Eleven kan skriva sammanhängande och tydliga texter på franska, använda ett varierat ordförråd och korrekt grammatik, och framföra tankar på ett strukturerat sätt.

Prov

Faktafrågor

1. Vilket språk lärs ut i kursen Franska 3?

A) Spanska

B) Franska

C) Franska

D) Tyska

2. Vad är fokus på skrivuppgiften?

A) Grammatiken

B) Att formulera idéer klart och sammanhängande

C) Ordförrådet

D) Tidsformer

3. Vilket av följande teman kan väljas för skrivuppgiften?

A) Resor

B) Matematik

C) Historia

D) Fysik

4. Vad ska eleverna diskutera innan de skriver?

A) Bokrecensioner

B) Planering och struktur

C) Matematiska problem

D) Ekologi

5. Hur länge har eleverna tid för att skriva sin text?

A) 10 minuter

B) 15 minuter

C) 20 minuter

D) 30 minuter

6. Vad ska eleverna göra efter att ha skrivit sin text?

A) Lämna in texten direkt

B) Läsa texten för en klasskamrat

C) Avbryta skrivandet

D) Diskutera med läraren

7. Hur får eleverna feedback på sina texter?

A) Från läroboken

B) Från en samarbetspartner

C) Från nätet

D) Från läraren endast

8. Vad handlar exit-ticket om?

A) Reflektion över skrivprocessen

B) Provresultat

C) Litteraturanalys

D) Grupparbete

9. Vad ska göras som hemuppgift?

A) Skriva en uppsats

B) Redigera skrivuppgiften

C) Läsa en bok

D) Diskutera med klasskamrater

10. Hur definierar George Orwell skrivande?

A) En metod för att föra över pengar

B) En process av att förvandla tankar till ord

C) En tävling

D) En fritidsaktivitet

11. Vilken typ av feedback ska ges?

A) Konstruktiv feedback

B) Positiv feedback

C) Negativ feedback

D) Ingen feedback

12. Vad är syftet med att diskutera sina idéer med klasskamrater?

A) Få feedback

B) Spela spel

C) Arbeta självständigt

D) Tävla mot varandra

13. Vad utgör en viktig aspekt av skrivprocessen från lektionen?

A) Tystnad i klassrummet

B) Att arbeta enligt språkliga regler

C) Att ha många redovisningar

D) Att avbryta skrivandet

14. Vad ska eleverna göra vid nästa lektion?

A) Dela en kort sammanfattning av sina texter

B) Avsluta sitt prov

C) Få betyg

D) Ha en diskussion om litteratur

15. Vilket ämnesområde berörs i den tematiska skrivuppgiften?

A) Kemi

B) Skrivande

C) Geografi

D) Idrott

Resonerande frågor

1. Hur kan du beskriva vikten av att formulera sig klart i en text, och vilka strategier kan användas för att säkerställa klarhet? Detta ger eleverna möjlighet att reflektera över skrivprocessen och effektiv kommunikation.

2. På vilket sätt kan feedback från en klasskamrat påverka ditt skrivande positivt? Frågan öppnar för diskussion kring samarbete och lärande i skrivprocessen.

3. Diskutera hur du kan använda ordförråd och grammatik för att förbättra din text. Detta ger elever möjlighet att demonstrera sin förståelse av språkliga strukturer och variation.

4. Vilka exempel kan du använda för att stödja dina argument i texten, och hur väljer du relevanta exempel? Här ges eleverna chans att visa på djup och relevans i sitt skrivande.

5. Hur kan du hantera skrivblockering, och vilka metoder fungerar bäst för dig? Detta uppmuntrar en djupare förståelse för personlig skrivprocess och problemhantering.

6. Vilken roll spelar struktur i en text, och hur kan du säkerställa att din text är välorganiserad? Detta ger eleverna möjlighet att reflektera över textens uppbyggnad och koherens.

7. Beskriv hur olika teman kan påverka din skrivstil och kreativitet. Här ges eleverna chans att tänka kritiskt på tema och stil i sitt skrivande.

8. Hur reflekterar citatet av George Orwell om skrivanden betydelse på ditt eget skrivande? Frågan uppmuntrar till personlig reflektion över skrivande och dess syfte.

Bedömning

Provet kan bedömas med totalt 30 poäng, där faktafrågorna ger 1 poäng vardera och resonerande frågorna ger 3 poäng vardera.

Totalt krävs minst 8 poäng för betyg E, 12 poäng för betyg C (varav minst 3 poäng från resonerande frågor) och 18 poäng för betyg A (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).