“`html
Provkonstruktion
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Franska 3
Tema: Diskussioner och debatter
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas förmåga att delta i argumenterande diskussioner och debatter på franska, samt att bedöma deras färdigheter i att formulera och framföra argument på ett klart och strukturerat sätt.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
”Lektionens centrala innehåll fokuserar på att utveckla elevernas färdigheter i att föra argumenterande diskussioner och debattera aktuella ämnen på franska. Eleverna får öva på att använda argumentationsstrategier och relevanta fraser för att uttrycka sina åsikter och lyssna aktivt på motparten.”
Kunskapskrav
Eleven kan Delta i diskussioner och debatter, uttrycka sina åsikter och argument, samt förstå och bemöta andra argument på franska.
Prov
Faktafrågor
- Vilken fras kan användas för att uttrycka att man är överens?
- A) Je ne suis pas d’accord
- B) Je pense que…
- C) Je suis d’accord
- D) Il faut considérer…
- Vad innebär en argumenterande diskussion?
- A) Att presentera och försvara sina åsikter
- B) Att lyssna på musik
- C) Att ge exempel på mat
- D) Att diskutera vädret
- Vilken strategi är viktig när du bemöter motargument?
- A) Att ignorera dem
- B) Att adressera dem direkt
- C) Att vara tyst
- D) Att skratta åt dem
- Vilket av följande är viktigt att ha i en debatt?
- A) Att vara respektfull
- B) Att avbryta
- C) Att lyssna aktivt
- D) Att prata mer än andra
- Vilken fras kan signalera att du presenterar en fråga?
- A) Je suis d’accord
- B) Il faut considérer…
- C) Qu’est-ce que vous en pensez?
- D) Je pense que…
- Vad är syftet med att ge exempel under en diskussion?
- A) Att tala längre
- B) Att förtydliga sina argument
- C) Att distrahera andra
- D) Att göra det svårare att förstå
- Vilken av följande är inte en del av debattens struktur?
- A) Presentation av argument
- B) Svar på motargument
- C) Avslutning
- D) Att luta sig tillbaka och tystna
- Vad bör du göra efter att ha presenterat ditt argument?
- A) Sluta prata
- B) Vara öppen för frågor
- C) Börja prata igen
- D) Gå ut ur rummet
- Vad gör en debatt mer engagerande?
- A) Att avbryta varandra
- B) Att ge konkreta exempel
- C) Att enbart prata om sig själv
- D) Att vara oengagerad
- Vad innebär aktivt lyssnande?
- A) Att tänka på nästa argument
- B) Att spela på mobilen
- C) Att verkligen höra och förstå vad den andra säger
- D) Att titta bort
- Vilken strategi kan hjälpa till att strukturera ett argument?
- A) Att ramla ur diskussionen
- B) Att hålla sig till en tydlig linje
- C) Att prata om allt som kommer i huvudet
- D) Att upprepa sig själv
- Vilket av följande påståenden är viktigt i en debatt?
- A) Att vara saklig och tydlig
- B) Att prata oavbrutet
- C) Att inte lyssna
- D) Att vara otrevlig
- Vad är syftet med en avslutning i en debatt?
- A) Att starta ett bråk
- B) Att sammanfatta sina huvudpunkter
- C) Att glömma vad som sagts
- D) Att avbryta alla
- Vilket av följande är en bra fras för att påbörja en åsikt?
- A) Je ne pense pas
- B) Je pense que…
- C) C’est nul
- D) Cela ne m’intéresse pas
- Vad innebär att vara lyhörd under en diskussion?
- A) Att vara öppet för andras åsikter
- B) Att avbryta dem hela tiden
- C) Att ignorera dem
- D) Att bara tala för sig själv
Resonerande frågor
- Beskriv en situation där du lyckades övertyga någon om din åsikt.
Syftet är att ge eleverna möjlighet att visa förmåga att formulera och reflektera över sina argument. - Diskutera varför det är viktigt att använda exempel i argumentation.
Denna fråga uppmuntrar elever att tänka kritiskt kring argumentationsstrategier. - Hur kan aktivt lyssnande påverka utgången av en debatt?
Elever ges möjlighet att reflektera över kommunikationens roll i en debatt. - Vilka etiska aspekter bör beaktas när man deltar i en debatt?
Ger eleverna chans att resonera kring ansvar och respekt i argumentation. - Hur kan man hantera en stark men ogrundad åsikt från motparten?
Uppmuntrar djup reflektion över motargument och deras hantering. - På vilket sätt kan du använda feedback från debatter för att förbättra dina färdigheter?
Låter eleverna visa medvetenhet om lärprocessen och dess betydelse. - Vilken roll spelar kroppsspråk i debatter?
Syfte är att låta eleverna utforska icke-verbal kommunikation och dess inverkan. - Vad har du lärt dig av debatten som kan tillämpas i framtida diskussioner?
Eleverna ges möjlighet att reflektera över lärdomar och framtida tillämpning av färdigheter.
Bedömning
Provet består av 15 faktafrågor och 8 resonerande frågor. Varje korrekt svar på faktafrågor ger 1 poäng. Resonerande frågor bedöms på en skala från 0 till 3 poäng beroende på djupet i svaret. För att uppnå betyget E krävs 8 poäng, för C krävs 12 poäng (minst 3 poäng från resonerande frågor) och för A krävs 18 poäng (minst 5 poäng från resonerande frågor).
“`