Provkonstruktion

Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Franska 3
Tema: Fransk samtidskonst och litteratur

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas förståelse och analysförmåga av fransk samtidskonst och litteratur, samt deras förmåga att bruk av relevant ordförråd och argumentera på franska.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Lektionens centrala innehåll fokuserar på att utforska och förstå fransk samtidskonst och litteratur. Eleverna får insikter i moderna konstformer, litterära riktningar och hur dessa speglar aktuella samhällsfrågor, kulturella förändringar och individuella perspektiv.

Kunskapskrav

Eleven kan analysera och diskutera centrala aspekter av samtida fransk konst och litteratur, använda relevant ordförråd och formulera argument på franska.

Prov

Faktafrågor

  1. Vilken av följande författare är känd för sina verk inom fransk samtidslitteratur?
    • A. Victor Hugo
    • B. **Amélie Nothomb**
    • C. Gustave Flaubert
    • D. Marcel Proust
  2. Vilket tema utforskas ofta i samtidsfransk litteratur?
    • A. Historiska berättelser
    • B. **Identitet**
    • C. Mytologi
    • D. Romantik
  3. Vilken konstform ingår inte i samtidskonsten?
    • A. **Muralmålning**
    • B. Performance-konst
    • C. Installation
    • D. Skulptur
  4. Vilken fransk konstnär är känd för sina installationer som utmanar traditionella normer?
    • A. Claude Monet
    • B. Pablo Picasso
    • C. **Daniel Buren**
    • D. Henri Matisse
  5. Vad kännetecknar samtidskonst?
    • A. **Social och politisk kritik**
    • B. Traditionella tekniker
    • C. Historiska teman
    • D. Endast måleri
  6. Vilket av följande verk är skrivet av Michel Houellebecq?
    • A. Les Fleurs du Mal
    • B. **Soumission**
    • C. Le Petit Prince
    • D. Germinal
  7. Vad innebär termen “performance-konst”?
    • A. **En konstform där konstnären utför en handling**
    • B. En typ av teaterföreställning
    • C. Utställning av måleri
    • D. Installation av skulpturer
  8. Vilken författare fokuserar ofta på teman kring globalisering?
    • A. Albert Camus
    • B. **Amin Maalouf**
    • C. Simone de Beauvoir
    • D. Marguerite Duras
  9. Vad är syftet med samtidskonst?
    • A. **Att utmana och ifrågasätta samhällsnormer**
    • B. Bara att visa skönhet
    • C. Historia
    • D. Att återberätta traditionella berättelser
  10. Vilken av följande konstnärer arbetar med installationer?
    • A. Henri Matisse
    • B. Edgar Degas
    • C. **Yayoi Kusama**
    • D. Claude Monet
  11. Vad är en viktig aspekt av fransk samtidslitteratur?
    • A. **Reflektera över sociala frågor**
    • B. Endast att underhålla
    • C. Historiska berättelser
    • D. Enbart kärleksteman
  12. Vilket av följande konstverk är ett exempel på performance-art?
    • A. **The Artist Is Present av Marina Abramović**
    • B. Mona Lisa av Leonardo da Vinci
    • C. Starry Night av Vincent van Gogh
    • D. The Persistence of Memory av Salvador Dalí
  13. Vad karakteriserar litterära verk av Antoine de Saint-Exupéry?
    • A. **Symbolik och barnperspektiv**
    • B. Enbart fakta
    • C. Skrivna på vers
    • D. Endast korta berättelser
  14. Vad syftar samtidskonst ofta till att göra?
    • A. **Skapa diskussion och reflektion**
    • B. Vara enbart vacker
    • C. Synliggöra historia
    • D. Undvika provokation
  15. Vilken författare är känd för sina verk om sociala orättvisor?
    • A. **Annie Ernaux**
    • B. Victor Hugo
    • C. f. anvisar Henri Alleg
    • D. Romain Gary

Resonerande frågor

  1. Diskutera hur en specifik samtidskonstnärs verk reflekterar aktuella samhällsfrågor.

    Syftet är att elever ska visa djup förståelse för konsten som ett socialt verktyg.

  2. Hur kan litteratur bidra till att forma vår förståelse av komplexa sociala identiteter?

    Denna fråga ger möjlighet att utforska litteraturens inverkan på identitet och samhälle.

  3. Analysera ett specifikt litterärt verk och dess påverkan på läsaren.

    Genom detta ges eleverna chans att fördjupa sig i textens effekt och budskap.

  4. Hur förhåller sig samtidskonst och litteratur till varandra i sin kritik av samhället?

    Frågan syftar till att koppla samman de två konstformerna i en gemensam analys.

  5. Vilka metoder använder samtidskonst för att ifrågasätta normer?

    Denna fråga ger eleverna möjlighet att granska och formulera sina tankar kring normkritiskt arbete.

  6. Vilken roll spelar publiken i tolkningen av samtidskonst?

    Syftet här är att visa hur åskådarnas reaktioner påverkar konstverkets mening.

  7. Diskutera resultatet av din egen analys av ett litterärt verk och dess relevans idag.

    Denna fråga syftar till att ge eleverna möjlighet att reflektera personligt och kritiskt.

  8. Hur kan konst och litteratur samverka för att adressera samhällsutmaningar?

    Denna fråga öppnar för diskussion om tvärvetenskaplig koppling mellan ämnena.

Bedömning

Faktafrågor ger totalt 15 poäng, där varje korrekt svar ger 1 poäng. De resonerande frågorna ger totalt 10 poäng, där varje fråga kan ge upp till 2 poäng beroende på djup och relevans i svaret.

För att få betyg E krävs minst 8 poäng totalt, för betyg C minst 12 poäng (inklusive minst 3 poäng från resonerande frågor) och för betyg A krävs 18 poäng totalt (inklusive minst 5 poäng från resonerande frågor).