Provkonstruktion

Årskurs: Gymnasiet

Ämne: Franska 4

Tema: Passé Composé

Syfte

Syftet med provet är att eleverna ska kunna visa sin förståelse och tillämpning av passé composé, samt att kunna konstruera meningar och korta texter med hjälp av denna verbform.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Denna lektion fokuserar på den perfekta verbformen “passé composé” och dess konstruktion. Eleverna får öva på att använda passé composé i både tal och skrift för att beskriva avslutade händelser i det förflutna.

Kunskapskrav

Eleven ska kunna använda olika tidsformer och uttrycka sig i både tal och skrift när det handlar om att diskutera och beskriva händelser som har inträffat, samt att bearbeta och analysera texter där dessa tidsformer förekommer.

Prov

Faktafrågor

1. Vilket hjälpverb används oftast med verb i passé composé?

A) Avoir

B) Être

C) Aller

D) Faire

2. Hur böjer man verbet “manger” i passé composé?

A) Manger

B) Mangé

C) Mangeait

D) Mangent

3. Vilket av följande verb är ett rörelseverb som kräver hjälpverbet “être” i passé composé?

A) Avoir

B) Aller

C) Manger

D) Finir

4. Vilken är den korrekta meningen med passé composé?

A) J’ai mangé une pomme.

B) Je mange une pomme.

C) Je mangeais une pomme.

D) J’ai mange une pomme.

5. Vad beskriver passé composé?

A) Pågående handlingar

B) Avslutade handlingar

C) Framtida handlingar

D) Vanliga handlingar

6. Vilket hjälpverb används med reflexiva verb i passé composé?

A) Être

B) Avoir

C) Aller

D) Faire

7. Hur säger man “de (feminint) åkte” i passé composé?

A) Ils sont allé

B) Elles sont allées

C) Elles ont allé

D) Ils ont allé

8. Vilket av följande verb böjs inte med “être” i passé composé?

A) Venir

B) Tomber

C) Manger

D) Arriver

9. Vad är funktionen av hjälpverbet i passé composé?

A) Att ställa frågor

B) Att konstruera verbformen

C) Att ändra betydelsen

D) Att beskriva tempus

10. Vilket av följande exempel är korrekt?

A) Nous sommes mangé.

B) Elles ont se réveillé.

C) Tu es allé.

D) Vous avez parti.

11. När används passé composé?

A) För att beskriva händelser i det förflutna

B) För att beskriva framtida händelser

C) För att uttrycka vanor

D) För att diskutera pågående handlingar

12. Vilket av följande hjälpverb används med “faire” i passé composé?

A) Aller

B) Avoir

C) Être

D) Prendre

13. Hur står “je” i passé composé med verbet “avoir”?

A) J’ai

B) Je suis

C) Je était

D) Je avais

14. Vad betyder “passé composé” på svenska?

A) Framtid

B) Pågående

C) Perfekt

D) Imparfait

15. Vad är det grundläggande syftet med passé composé?

A) Att beskriva känslor

B) Att beskriva avslutade handlingar

C) Att uttrycka intentioner

D) Att berätta om framtida planer

Resonerande frågor

1. Beskriv skillnaderna mellan passé composé och imparfait. Denna fråga ger eleverna möjlighet att visa djupare förståelse för de olika tidsformerna.

2. Hur kan man använda passé composé för att skapa en mer dynamisk berättelse? Här får eleverna reflektera kring berättandets konst och verbformernas betydelse för att skapa stämning.

3. Ge exempel på hur passé composé kan påverka betydelsen av en mening. Detta uppmuntrar eleverna att tänka kritiskt på språkets nuance och kontext.

4. Vilka vanliga misstag gör elever ofta med passé composé och hur kan de undvikas? Denna fråga uppmanar till självutvärdering och analys av egna språkliga misstag.

5. Diskutera betydelsen av att använda korrekt past participle i passé composé. Här uppmanas eleverna att förstå vikten av att behärska verbformer.

6. Reflektera över hur passé composé används i olika franska texter och medier. Denna fråga ger eleverna möjlighet att koppla teoretisk kunskap till praktisk tillämpning.

7. Hur kan passé composé användas i klassisk fransk litteratur? Eleverna får visa sin förmåga att analysera litterära verk genom språkets lins.

8. Varför är det viktigt att kunna använda passé composé i olika sammanhang? Denna reflektion uppmanar eleverna att se språkets roller i verkliga livet och i olika kontexter.

Bedömning

Provet kan bedömas med totalt 30 poäng. Faktadelarna (15 frågor) ger totalt 15 poäng, där varje korrekt svar ger 1 poäng. De resonerande frågorna (8 frågor) ger totalt 15 poäng, där varje berättigad och välutvecklad svar ger 2 poäng.

För betyg E krävs minst 8 poäng (inklusive minst 3 poäng från resonerande frågor).

För betyg C krävs 12 poäng (inklusive minst 3 poäng från resonerande frågor).

För betyg A krävs 18 poäng (inklusive minst 5 poäng från resonerande frågor).