Lektionsplanering: Pronomen i franska
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Franska 4
Tema: Pronomen i franska
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Denna lektion syftar till att introducera och fördjupaförståelsen för olika pronomen i franska, inklusive objektpronomen, reflexiva pronomen och relativpronomen. Eleverna lär sig hur dessa pronomen används för att förenkla och variera språket i både tal och skrift.
Kunskapskrav
Eleven ska kunna använda olika pronomen korrekt i tal och skrift, samt kunna bearbeta och analysera texter där pronomen används. Dessutom ska eleverna kunna uttrycka sig mer varierat och nyanserat genom att använda pronomen.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till pronomen (10 min)
- Förklara vad pronomen är och varför de används i språket.
- Presentera grundläggande typer av pronomen: objektpronomen, reflexiva pronomen och relativpronomen.
Genomgång av objektpronomen (15 min)
- Gå igenom vad objektpronomen är och hur de används i meningar.
- Exempel på objektpronomen: me, te, le, la, nous, vous, les.
- Övningar där eleverna får översätta meningar och ersätta substantiv med objektpronomen.
Reflexiva pronomen och deras användning (15 min)
- Förklara reflexiva pronomen, när de används och ge exempel.
- Eleverna övar på att använda reflexiva pronomen i olika meningar med backande övningar.
Avslutning och reflektion (10 min)
- Sammanfatta vad eleverna har lärt sig om olika typer av pronomen.
- Diskutera vanliga misstag och frågeställningar kring användningarna av pronomen.
Aktivitet
Eleverna i små grupper får diskutera sina dagliga rutiner och beskriva dem med hjälp av reflexiva pronomen. De ska skriva ned sina beskrivningar och sedan dela med klassen. Efter det ska de göra en övning där de byter ut substantiv mot pronomen i en given text.
Exit-ticket
- Vad är ett objektpronomen?
- Ge ett exempel på ett reflexivt pronomen och använd det i en mening.
- Hur ändras substantivet i meningen “Marie köper en bil” med objektpronomen?
- Ge en mening där du använder ett relativt pronomen.
- Varför är det viktigt att använda pronomen i en text?
Hemuppgift
Eleverna ska skriva en kort text om sina favoritaktiviteter och använda både objekt- och reflexiva pronomen för att beskriva sina handlingar. Texten ska innehålla minst åtta meningar och främja en naturlig användning av pronomen.
Citat
“Les mots sont des fenêtres (ou bien des murs).” – Marshall Rosenberg, 1999. Citatet innebär att ord kan öppna upp för förståelse och kommunikation eller stänga den. Det knyter an till lektionen eftersom pronomen är avgörande för hur vi kommunicerar och bygger meningar.
Nästa lektion
Förslag på tema för nästa lektion: Adjektiv och adjektivens komparation. Den föreslagna lektionen syftar till att förstå och använda adjektiv i franska, inklusive deras placering och komparation för att nyansera språket ytterligare.