Provkonstruktion
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Franska 4
Tema: Presentation av ett projekt
Syfte
Syftet med provet är att utvärdera elevernas förmåga att förbereda och genomföra presentationer på franska, såväl som deras förmåga att ge feedback och reflektera över presentationsprocessen.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Denna lektion syftar till att utveckla elevernas färdigheter i att förbereda och genomföra presentationer på franska. Fokus ligger på att kunna artikulera sina tankar klart och tydligt, samt att använda visuella hjälpmedel för att förstärka budskapet.
Kunskapskrav
Eleven ska kunna presentera sina egna idéer och projekt, samt diskutera intressanta ämnen med hjälp av korrekt och varierat språk. Eleverna ska också kunna reflektera över och ge feedback på presentationer.
Prov
Faktafrågor
1. Vilket av följande alternativ är viktigt för en effektiv presentation?
- A. Att ha så mycket text som möjligt på bilderna
- B. Att engagera publiken
- C. Att prata snabbt
- D. Att använda kroppsspråk
2. Vad är en bra strategi för att hantera nervositet innan en presentation?
- A. Att undvika ögonkontakt med publiken
- B. Att öva flera gånger innan presentationen
- C. Att inte förbereda sig
- D. Att tänka på något annat
3. Vilket av följande syften har visuella hjälpmedel i en presentation?
- A. Att förstärka budskapet
- B. Att avleda uppmärksamheten
- C. Att göra presentationen längre
- D. Att framhäva talarens röst
4. Vad ska man göra efter att ha presenterat?
- A. Ignorera feedback
- B. Ta emot och reflektera över feedback
- C. Avsluta direkt
- D. Betala uppmärksamhet på sin telefon
5. Vilket av följande element är inte en del av en presentation?
- A. Diskussion
- B. Inledning
- C. Sammanfattning
- D. Talarens klädsel
6. Hur kan man involvera publiken under en presentation?
- A. Genom att ställa frågor
- B. Genom att be dem ge feedback
- C. Genom att ignorera dem
- D. Genom att prata för länge
7. Vad är viktigt att tänka på när man skapar visuella hjälpmedel?
- A. Att använda så många ord som möjligt
- B. Att göra dem tydliga och enkla
- C. Att använda endast bilder utan text
- D. Att göra dem så färgglada som möjligt
8. Vilken teknik kan hjälpa till att göra en presentation minnesvärd?
- A. Att läsa direkt från en papper
- B. Att använda berättelser
- C. Att presentera för snabbt
- D. Att ignorera publiken
9. Vad handlar en avskedshälsning om i slutet av en presentation?
- A. Att sammanfatta huvudpunkterna
- B. Att undvika att prata
- C. Att bara tacka
- D. Att inte säga något
10. Vilket av följande alternativ hjälper till att göra en presentation mer interaktiv?
- A. Att stänga av mikrofonen
- B. Att ha en fast presentation utan frågor
- C. Att ställa öppna frågor
- D. Att bara ha det muntligt
11. Vad bör man göra om man tappar tråden mitt i en presentation?
- A. Att panikera
- B. Att ta en paus och samla tankarna
- C. Att fortsätta utan att tänka
- D. Att avbryta presentationen
12. Vilket av följande är ett kriterium för att ge bra feedback?
- A. Att vara konstruktiv
- B. Att vara snäll utan att ge förslag
- C. Att ge endast negativ kritik
- D. Att bara ge komplimanger
13. Vad är viktigt att göra i början av presentationen?
- A. Att börja prata om något helt annat
- B. Att fånga publikens intresse
- C. Att inte hälsa på publiken
- D. Att direkt gå till slutsatser
14. Vilken av följande aspekt är avgörande för en lyckad presentation?
- A. Förberedelse
- B. Att vara oplanerad
- C. Att enbart läsa från manus
- D. Att prata för snabbt
15. Hur kan man förbättra sin presentationsstil?
- A. Genom att bara titta ned i sina anteckningar
- B. Genom att öva och ta emot feedback
- C. Genom att aldrig öva
- D. Genom att prata längre än tre minuter
Resonerande frågor
1. Hur skulle du beskriva din process av att förbereda en presentation? Diskutera vad som gick bra och vad som kunde ha förbättrats.
Syftet med frågan är att eleverna ska reflektera över sin egen lärandeprocess och identifiera styrkor och svagheter.
2. Vilken feedback skulle du ge till en klasskamrat som presenterade ett ämne som du också intresserar dig för? Varför?
Denna fråga ger eleverna möjlighet att tänka kritiskt om feedback och konstruktiv kritisk granskning.
3. Hur kan du applicera de färdigheter du utvecklade i denna lektion på andra områden i ditt liv?
Syftet är att eleverna ska se relevansen av sina presentationstekniker utanför klassrummet.
4. Reflektera över hur visuella hjälpmedel förbättrade (eller inte förbättrade) en presentation du har sett. Vad gjorde att de var effektiva eller inte?
Denna fråga ger elever chans att analysera användningen av visuella element i presentationer.
5. Hur kan du skapa en mer engagerande presentation än den du just gjort? Beskriv specifika förändringar.
Här ges eleverna möjlighet att tänka framåt och formulera strategier för förbättring.
6. Diskutera hur olika kulturer kan påverka presentationsstil. Ge exempel.
Denna fråga uppmanar eleverna att koppla sina kunskaper till kulturella kontexter.
7. Vilka faktorer anser du är avgörande för att fånga publikens intresse? Motivera ditt svar.
Frågan syftar till att få eleverna att tänka på publikens perspektiv och engagemang.
8. Reflektera över citatet av Alan Kay om att forma framtiden. Hur relaterar det till dina erfarenheter av presentationsteknik?
Denna frågeställning kopplar samman kursinnehållet med djupare filosofi och personlig insikt.
Bedömning
Faktafrågor: Varje korrekt svar ger 1 poäng. Totalt finns 15 poäng möjliga från faktafrågorna.
Resonerande frågor: Varje besvarad resonerande fråga ger mellan 0-2 poäng beroende på djup och kvalitet i svaret. Totalt finns 16 poäng möjliga från resonerande frågor.
För betyget E krävs minst 8 poäng totalt, för betygsnivå C krävs 12 poäng (inklusive minst 3 poäng från resonerande frågor) och för A krävs 18 poäng (inklusive minst 5 poäng från resonerande frågor).