Provkonstruktion
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Franska 5
Tema: Skriva en argumenterande text
Syfte
Syftet med provet är att mäta elevernas förmåga att skriva en strukturerad och övertygande argumenterande text på franska, samt att bedöma deras förståelse av argumentationsstruktur och korrekt språkbruk.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Denna lektion syftar till att utveckla elevernas förmåga att skriva en strukturerad och övertygande argumenterande text på franska. Fokus ligger på att formulera och framföra åsikter om aktuella ämnen med stöd av fakta och exempel.
Kunskapskrav
Eleven ska kunna skriva tydligt och strukturerat i olika genrer, däribland att argumentera för eller emot en given ståndpunkt. Eleverna ska kunna använda korrekt vokabulär, grammatik och stil för att stärka sina argument.
Prov
Faktafrågor
- Vad är syftet med en argumenterande text?
- A) Att informera läsaren
- B) Att övertyga läsaren
- C) Att underhålla läsaren
- D) Att lista fakta
- Vilken del av en argumenterande text presenterar huvudtesen?
- A) Inledningen
- B) Tes
- C) Argument
- D) Slutsatsen
- Vad kännetecknar ett starkt argument?
- A) Enbart känslor
- B) Fakta och exempel
- C) Svaga påståenden
- D) Inga motargument
- Vilken struktur har en argumenterande text?
- A) Inledning, tes, beskrivning, sammanfattning
- B) Inledning, tes, argument, motargument, slutsats
- C) Inledning, argument, slutsats
- D) Inledning, fakta, sammanfattning
- I vilket av följande ämnen kan man skriva en argumenterande text?
- A) Sociala medier
- B) Menyplanering
- C) Skapandet av konst
- D) En historielektion
- Vad bör man undvika när man skriver om ett motargument?
- A) Att inte adressera det alls
- B) Att bemöta det med fakta
- C) Att erkänna dess styrkor
- D) Att stödja sitt eget argument
- Vilket språk ska en argumenterande text skrivas i?
- A) Informellt språk
- B) Formellt språk
- C) Slang
- D) Talarens jargong
- Hur mycket fakta är det lämpligt att inkludera?
- A) Endast åsikter
- B) Faktan ska alltid vara underordnad
- C) Tillräckligt för att stödja argumentet
- D) Så lite som möjligt
- Vad är viktigast att ha med i slutsatsen?
- A) Ny fakta
- B) En sammanfattning av huvudpunkterna
- C) En fråga till publiken
- D) En ny argumentation
- Vilken av följande är en dålig påstådd argument?
- A) Studier visar att språkstudier förbättrar kognitiva förmågor.
- B) Jag tycker att det är bra!
- C) Många länder har infört politik för att stödja språkundervisning.
- D) Det har bevisats att flerspråkighet är en fördel.
- Vad bör du göra för att förbättra dina argument?
- A) Stödja dem med fakta och exempel
- B) Endast förlita dig på personliga upplevelser
- C) Undvika att be om feedback
- D) Använda svaga och klicheartade påståenden
- Hur påverkar strukturen en argumenterande text?
- A) Den hjälper läsaren att följa argumentationen
- B) Inga effekter
- C) Endast för att göra texten längre
- D) Den förvirrar läsaren
- Vilket element är minst viktigt i en argumenterande text?
- A) Att ha en tydlig tes
- B) Att inkludera motargument
- C) Att använda metaforer
- D) Att avsluta tydligt
- Vad är ett motargument?
- A) En bekräftelse av din tes
- B) En invändning mot ditt argument
- C) En förklaring av en bakgrund
- D) En skoja av ämnet
- Vilken av följande är ett exempel på en argumenterande text?
- A) En dagboksanteckning
- B) En debattartikel
- C) En roman
- D) En informativ rapport
- Hur lång ska en argumenterande text vara minst?
- A) En sida
- B) En och en halv sida
- C) Två sidor
- D) Ingen särskild längd
Resonerande frågor
- Beskriv hur du strukturerar dina argument när du skriver en text.
Syftet är att ge eleverna möjlighet att förklara sin process och tankar kring struktur.
- Vilka strategier använder du för att övertyga läsaren om din ståndpunkt?
Frågan gör det möjligt för eleven att reflektera över deras argumentationstekniker.
- Diskutera betydelsen av motargument i din text.
Eleven kan visa sin förståelse för vikten av att bemöta motargument.
- Ge exempel på faktauppgifter som du använde för att stödja dina argument.
Syftet är att eleven ska kunna koppla fakta till sina argument effektivt.
- Hur kan språk och stil påverka din argumentation?
Eleven går djupare in på hur språkliga val kan påverka övertygelsen.
- Vilka är de största utmaningarna med att skriva en argumenterande text?
Eleven kan reflektera över sina egna svårigheter och lärdomar.
- Hur kan du förbättra din debut för framtida texter?
Frågan ger eleven möjlighet att tänka kritiskt om sina skrivfärdigheter och utveckling.
- Vilket ämne valde du och varför detta ämne?
Syftet är att låta eleven förklara valet av ämne och dess relevans.
Bedömning
Provet bedöms med en total på 30 poäng, där faktafrågorna ger totalt 15 poäng och de resonerande frågorna totalt 15 poäng. För att uppnå betyg E krävs minst 8 poäng, för C krävs 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor), och för A krävs 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).