Provkonstruktion
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Franska 5
Tema: Djupläsning av litterär text
Syfte
Syftet med detta prov är att bedöma elevernas förmåga att analysera och diskutera franska litterära texter, samt att uttrycka sina insikter om teman, karaktärsutveckling och stilistiska grepp.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Denna lektion syftar till att analysera en fransk litterär text, där eleverna får möjlighet att identifiera teman, karaktärsutveckling, stilistiska grepp och den kulturella kontext som verket ingår i.
Kunskapskrav
Eleven ska kunna bearbeta och analysera litterära verk, uttrycka sina åsikter och reflektioner samt diskutera textens betydelse i en given kulturell kontext. Förmåga att förstå och använda franska i skrift och tal är avgörande.
Prov
Faktafrågor
1. Vilken stilistisk teknik används när författaren ger insikt i en karaktärs tankar?
A) Symbolik
B) Direkt karaktärisering
C) Indirekt karaktärisering
D) Inre monolog
2. Vad innebär temat “alienation” i litteratur?
A) Att karaktären känner sig hemma
B) Att karaktären känner sig utanför
C) Att karaktären har många vänner
D) Att karaktären njuter av ensamhet
3. Vilken av följande är en typisk aspekt av den kulturella kontexten i fransk litteratur?
A) Historiska händelser
B) Matematiska teorier
C) Katalanska traditioner
D) Musikaliska genrer
4. Vilket syfte har en litterär symbol?
A) Att beskriva karaktärers utseende
B) Att förklara handlingen
C) Att representera djupare betydelser
D) Att analysera stilistiska tekniker
5. Vad är en narrativ teknik?
A) En typ av dialog
B) En karaktärs utveckling
C) Ett sätt att berätta en historia
D) En stilistisk analys
6. Vilken av följande är ett exempel på en litterär genre?
A) Biografi
B) Roman
C) Forskning
D) Matematikbok
7. Vad är en protagonist?
A) Huvudkaraktären i en historia
B) En sekundär karaktär
C) En antagonist
D) En karaktär som dör
8. Vilket av följande är inte en vanlig litterär trope?
A) Kliché
B) Motgångar
C) Trekantig konflikt
D) Förvandling
9. Vad innebär “karaktärsutveckling”?
A) Att karaktären förblir densamma
B) Att många karaktärer dör
C) Att karaktären förändras under berättelsens gång
D) Att karaktären inte påverkas av andra
10. Vad menas med “berättarperspektiv”?
A) Vem som säger repliker i dialog
B) Hur många karaktärer det finns
C) Vem som berättar historien
D) Var berättelsen utspelar sig
11. Vilken typ av litterär text är en novell?
A) En lång roman
B) En kort berättelse
C) En dikt
D) En artikel
12. Hur kan teman i litteratur underlätta förståelse av kulturella frågor?
A) Genom att vara irrelevant
B) Genom att ignorera historiska fakta
C) Genom att spegla samhälleliga utmaningar
D) Genom att vara komiska
13. Vad kännetecknar en antagonist?
A) En karaktär som motverkar protagonisten
B) En hjälpare till protagonisten
C) En neutral karaktär
D) En historisk person
14. Vad syftar en litterär analys till?
A) Att läsa texten snabbt
B) Att sammanfatta boken
C) Att utforska och utvärdera textens olika element
D) Att se på textens längd
15. Vilket av följande påståenden är sant?
A) Teman är alltid entydiga
B) Teman kan tolkas på olika sätt
C) Teman förändras inte över tid
D) Teman har ingen betydelse för analysen
Resonerande frågor
1. Diskutera hur temat alienation visar sig i den text som analyseras. Genom att resonera kring teman, visar eleverna förståelse för djupare betydelser.
2. Analysera betydelsen av en specifik stilistisk teknik i den litterära texten. Denna fråga låter eleverna koppla stilistiska grepp till författarens syfte.
3. Hur bidrar karaktärernas utveckling till berättelsens centrala budskap? Eleverna skall härkoppla karaktärsutveckling till textens övergripande mening och budskap.
4. Vilka kulturella kontexter påverkar textens teman? Frågan främjar diskussion kring hur litteratur kan reflektera och påverkas av sina kulturella omständigheter.
5. Diskutera hur olika perspektiv kan förändra läsarens tolkning av texten. Denna fråga uppmanar till djupare reflexion kring berättarperspektiv och tolkningar.
6. Hur kan du koppla den litterära texten till aktuella samhällsfrågor? Genom att göra kopplingar mellan litteratur och samhälle kan eleverna visa förmåga till kritiskt tänkande.
7. Reflektera över din egna reaktion på texten. Detta ger eleverna möjlighet att diskutera sina personliga intryck och koppla dem till analysen.
8. Hur skulle du jämföra denna litterära text med en annan författare från samme tidsepok? Frågan utmanar eleverna att se likheter och skillnader och bilda en djupare förståelse av litteraturhistorien.
Bedömning
Faktafrågor: Varje korrekt svar ger 1 poäng. Totalt finns det 15 poäng att hämta.
Resonerande frågor: Varje välformulerat svar bedöms till 3 poäng.
För betyg E krävs minst totalt 8 poäng, för betyg C krävs 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor) och för A krävs 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).