En AI-baserad digital lärarassistent

Prov. Gy. Franska 5 – Skriftlig reflektion kring aktuella händelser

Provkonstruktion

Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Franska 5
Tema: Skriftlig reflektion kring aktuella händelser

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas förmåga att reflektera och skriva strukturerat om aktuella händelser. Provets mål är att tydliggöra hur väl eleverna kan uttrycka sina åsikter samt använda relevant vokabulär och grammatik i sina texter.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Denna lektion syftar till att ge eleverna möjlighet att reflektera över och skriva om aktuella händelser i Frankrike och världen. Fokus ligger på att använda franska språket för att diskutera och analysera dessa händelser i olika sammanhang.

Kunskapskrav

Eleven ska kunna skriva klart och strukturerat om aktuella ämnen och händelser, uttrycka egna åsikter samt använda relevant vokabulär och grammatik för att stödja sina resonemang.

Prov

Faktafrågor

  1. Vilken av följande händelser inträffade i Frankrike under 2020?
    A) Brexit
    B) **Protesterna mot pensionsreformer**
    C) COVID-19-pandemin
    D) Amerikanska valet
  2. Vad var en av konsekvenserna av protesterna mot pensionsreformer i Frankrike?
    A) “**Minskad arbetslöshet**”
    B) Störningar i transportsystemet
    C) Ökad turism
    D) Förbättrad ekonomi
  3. Vilket av följande uttryck kan användas för att beskriva yttrandefrihet på franska?
    A) Liberté d’action
    B) Liberté de choix
    C) **Liberté d’expression**
    D) Liberté d’opinion
  4. Vad står citatet “La liberté d’expression est le fondement de la démocratie” för?
    A) En kritik av yttrandefriheten
    B) **Vikten av yttrandefrihet för demokratin**
    C) Att demokrati är överflödigt
    D) En hyllning till politisk censur
  5. Vilken av följande fraser kan användas för att uttrycka en åsikt?
    A) Det är viktigt att…
    B) **Jag anser att…**
    C) Enligt forskare…
    D) Det är allmänt känt…
  6. Vilket av följande ord syftar på en viktig princip i demokratin?
    A) Monarki
    B) **Yttrandefrihet**
    C) Oligarki
    D) Diktatur
  7. Vad betyder termen “aktuella händelser”?
    A) Händelser som har hänt för länge sedan
    B) **Händelser som är relevanta i nutid**
    C) Händelser som enbart inträffar i Frankrike
    D) Händelser utan betydelse
  8. Vad är ett viktigt syfte med att diskutera aktuella händelser?
    A) Att undvika alla kontroverser
    B) **Att skapa medvetenhet och förståelse**
    C) Att enbart fokusera på historiska händelser
    D) Att förlita sig på andras åsikter
  9. Vilket av följande påstående är sant angående skrivprocessen?
    A) **En text bör ha en tydlig struktur**
    B) Skrivprocessen är irrelevant
    C) Man kan skriva utan tänkande
    D) En text behöver ingen avslutning
  10. Vad innebär det att reflektera över en händelse?
    A) **Att analysera och bedöma händelsens betydelse**
    B) Att ignorera händelsen
    C) Att bara återberätta den
    D) Att koppla den till personliga erfarenheter
  11. Vilket av följande alternativ är en del av en textstruktur?
    A) **Inledning**
    B) Fördröjning
    C) Återkoppling
    D) Sammanblandning
  12. Vad kännetecknar en bra argumenterande text?
    A) Inga åsikter
    B) **Tydliga argument och stödjande fakta**
    C) Enbart personliga känslor
    D) Långrandighet
  13. Vilken typ av text använder man för att dela sina reflektioner kring aktuella händelser?
    A) Konsumtionsrapport
    B) **Reflekterande text**
    C) Instruktion
    D) Sammanfattning
  14. Vad är målet med att använda relevant vokabulär i sin skrift?
    A) **Att förtydliga och precisera sina åsikter**
    B) Att skriva längre texter
    C) Att förvirra läsaren
    D) Att undvika att använda främmande ord
  15. Vad kan en avslutning i en reflekterande text innehålla?
    A) Enbart nya fakta
    B) **Sammanfattning av tankar och slutsatser**
    C) Inga nya insikter
    D) Förslag på framtida händelser

Resonerande frågor

  1. Diskutera varför yttrandefrihet är viktigt i en demokrati.
    Syftet är att låta eleverna analysera och ge djupgående argument kring yttrandefrihetens betydelse.
  2. Reflektera över hur aktuella händelser påverkar den allmänna opinionen.
    Frågan ger eleverna möjlighet att koppla aktuella händelser till samhälleliga förändringar och opinion.
  3. Vilka utmaningar kan uppstå när man skriver om kontroversiella ämnen?
    Detta ger utrymme för elever att identifiera svårigheter och reflektera över sitt eget skrivande.
  4. Hur kan en fördjupad förståelse av aktuella händelser påverka ens perspektiv på världen?
    Frågeställningen öppnar för argumentation om utbildning och kritiskt tänkande.
  5. Vad anser du är den mest betydande händelsen i världen idag och varför?
    Eleverna får möjlighet att utforska och formulera personliga åsikter baserat på sin analys.
  6. Diskutera hur sociala medier påverkar spridningen av nyheter och aktuella händelser.
    Eleverna får möjlighet att koppla teori till verkliga exempel i sin reflektion.
  7. Vilka etiska frågeställningar kan uppkomma i samband med publicering av information om aktuella händelser?
    Frågan syftar till att få eleverna att tänka kritiskt kring ansvar och konsekvenser av information.
  8. Hur kan man hantera motargument i en diskussion om aktuella händelser?
    Eleverna ges möjlighet att reflektera över vikten av att förstå flera perspektiv.

Bedömning

Faktafrågor: 1 poäng per fråga, totalt 15 poäng. Resonerande frågor: 3 poäng per fråga, totalt 24 poäng. För betyg E krävs totalt 8 poäng, för betyg C krävs totalt 12 poäng (minst 3 poäng från resonerande frågor). För betyg A krävs totalt 18 poäng (minst 5 poäng från resonerande frågor).