En AI-baserad digital lärarassistent

Prov. Gy. Franska 5 – Franska klassiker

Provkonstruktion

Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Franska 5
Tema: Franska klassiker

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas förståelse och analytiska förmåga kring franska klassiker, deras teman, karaktärer och kulturella kontexter. Provets utformning syftar till att stimulera kritiskt tänkande och djupare insikter i litterära verk.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Denna lektion syftar till att utforska och analysera franska klassiker inom litteratur, film eller andra konstformer. Eleverna får möjlighet att diskutera teman, karaktärer och kulturella kontexter som är relevanta för dessa verk.

Kunskapskrav

Eleven ska kunna bearbeta och analysera kulturella verk och uttrycka sina åsikter och reflektioner kring dessa. Förmågan att använda korrekt franska språket i skrift och tal är central.

Prov

Faktafrågor

1. Vem skrev “Les Misérables”?
A) Gustave Flaubert
B) Émile Zola
C) Victor Hugo
D) Marcel Proust
Rätt svar: C

2. Vilket tema är centralt i “Madame Bovary”?
A) Krig
B) Kärlek och besvikelse
C) Naturens skönhet
D) Vänskap
Rätt svar: B

3. I vilken tidsperiod skrevs “À la recherche du temps perdu”?
A) 18-talet
B) 19-talet
C) 20-talet
D) 21-talet
Rätt svar: C

4. Vilken av följande författare är mest känd för existentialistiska teman?
A) Albert Camus
B) Molière
C) Voltaire
D) Colette
Rätt svar: A

5. Vad är en vanlig litterär teknik som används av franska klassiska författare?
A) Stream of consciousness
B) Magisk realism
C) Symbolism
D) Modernism
Rätt svar: C

6. I “Germinal” handlar handlingen om:
A) Adelsliv i Frankrike
B) Gruvarbetarnas liv
C) En romantisk triangel
D) En historisk biografi
Rätt svar: B

7. Vilket verk av Balzac anses vara en del av “La Comédie Humaine”?
A) Les Misérables
B) Eugénie Grandet
C) Le Père Goriot
D) La Chartreuse de Parme
Rätt svar: C

8. Vilken känsla präglas ofta av Prousts verk?
A) Nostalgia
B) Vrede
C) Lättja
D) Humor
Rätt svar: A

9. Vilket av följande verk handlar om den franska revolutionen?
A) “Les Chants de Maldoror”
B) “Germinal”
C) “Les Misérables”
D) “La Chartreuse de Parme”
Rätt svar: C

10. Vad syftar termen “Existentialism” på?
A) Konsten att leva
B) Individens frihet och ansvar
C) Universum och tid
D) Människans kamp mot naturen
Rätt svar: B

11. Vem är författaren till “Le Petit Prince”?
A) Antoine de Saint-Exupéry
B) Victor Hugo
C) Honoré de Balzac
D) Paul Valéry
Rätt svar: A

12. Vilken typ av roman är “Thérèse Raquin” av Émile Zola?
A) Historisk roman
B) Psykologisk roman
C) Naturalistisk roman
D) Komisk roman
Rätt svar: C

13. “-et” i fransk grammatik indikerar vilket av följande?
A) Plural
B) Genitiv
C) Maskulinum
D) Femininum
Rätt svar: C

14. Vad är “le réalisme” i litteraturen?
A) En litterär stil som romantiserar verkligheten
B) En stil som strävar efter objektiv framställning av livet
C) En analys av drömmar
D) En typ av poesi
Rätt svar: B

15. Vad är temat i “Les Fleurs du mal”?
A) Religion
B) Vardagligt liv
C) Skönhet och dekadens
D) Natur

Rätt svar: C

Resonerande frågor

1. Diskutera hur franska klassiker har påverkat modern litteratur och kultur.
Syftet med frågan är att möjliggöra för eleverna att reflektera över litteraturens långvariga inverkan och dess relevans idag.

2. Välj en karaktär från en fransk klassiker och diskutera deras utveckling under berättelsen.
Denna fråga uppmanar eleverna att göra djupgående analyser av karaktärers roller och deras förändringar.

3. Hur speglas samtidens samhällsfrågor i de franska klassikerna? Ge konkreta exempel.
Eleverna får chansen att koppla litteratur till aktuella sociala utmaningar, vilket visar deras analytiska förmåga.

4. Vilken roll spelar miljön i de valda verken? Analysera hur den påverkar karaktärerna och berättelsen.
Denna fråga inbjuder till en djupare diskussion om miljö och dess betydelse i litterär analys.

5. Vilka teman i franska klassiker upplever du är universella och tidlösa? Förklara varför.
Frågan ger eleverna möjlighet att diskutera teman som överskrider tid och plats, vilket visar prov på förståelse för verkens djup.

6. Hur definierar du “klassiker” och vilka egenskaper bidrar till deras tidlöshet?
Denna fråga uppfordrar eleverna att tänka kritiskt och definiera begrepp kopplade till litteraturens värld.

7. På vilket sätt kan litteratur fungera som en spegel av samhället? Relatera till specifika verk.
Här har eleverna möjlighet att demonstrera sina insikter om litteraturens speglande kraft i samhället.

8. Reflektera över hur din förståelse av franska klassiker har förändrats genom denna kurs.
Frågan uppmuntrar till personlig reflektion och ger en känsla av individuell tillväxt och lärande.

Bedömning

Faktafrågorna ger 1 poäng vardera och resonerande frågor ger 3 poäng vardera. För betyget E krävs minst 8 poäng, för C krävs 12 poäng (minst 3 från resonerande frågor) och för A krävs 18 poäng (minst 5 från resonerande frågor).