Kompakt AI-Knappmeny

Prov. Gy. Spanska 1 – Grammatikens grunder – Verb i presens

Provkonstruktion

Årskurs: Gymnasiet

Ämne: Spanska 1

Tema: Grammatikens grunder – Verb i presens

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas förståelse och förmåga att använda verb i presens i det spanska språket, både i skrift och tal. Provets innehåll syftar även till att upptäcka elevernas förmåga att formulera meningar samt att konjugera både regelbundna och oregelbundna verb korrekt.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll:

”Lektionens fokus ligger på att introducera eleverna till verbkonjugation i presens. Detta inkluderar regelbundna och oregelbundna verb, samt förståelse för hur verb används i meningar för att beskriva handlingar i nuet.”

Kunskapskrav:

”Eleven kan förstå och använda det spanska språket i tal och skrift, samt formulera meningar med regelbundna och oregelbundna verb i presens. Eleven kan också delta i samtal och skriva enklare texter.”

Prov

Faktafrågor

1. Vilket av följande är ett exempel på ett regelbundet -ar verb i presens?

A) tener

B) **hablar**

C) hacer

D) ir

2. Vad är den korrekta konjugationen för verbet comer i första person singular?

A) come

B) **como**

C) comemos

D) coméis

3. Vilket av följande oregelbundna verb betyder “att vara”?

A) **ser**

B) hablar

C) vivir

D) comer

4. Vilket verb skulle man använda för att säga “jag går”?

A) caminar

B) **ir**

C) correr

D) venir

5. Vilken form av estar används i andra person plural?

A) **estáis**

B) estáis

C) estamos

D) están

6. Vad är den korrekta formen för verbet vivir i tredje person singular?

A) vivo

B) **vive**

C) vivimos

D) vivéis

7. Vilken av följande meningar är grammatiskt korrekt?

A) **Yo vivo en España.**

B) Yo vives en España.

C) Yo vivió en España.

D) Yo vivir en España.

8. Vilket av följande verb är ett oregelbundet -ir verb?

A) cantar

B) vivir

C) **ir**

D) comer

9. Vad betyder verbet **hablar**?

A) att äta

B) att bo

C) **att tala**

D) att gå

10. Vilket av följande är inte ett oregelbundet verb i presens?

A) **comer**

B) ser

C) ir

D) estar

11. Vilken av följande konjugationer är korrekt för verbet tener i första person singular?

A) **tengo**

B) tienes

C) tiene

D) tenemos

12. Vad är den korrekta konjugationen av vivir i andra person singular?

A) vive

B) **vives**

C) viven

D) vivimos

13. Vilka av följande verb är oregelbundna i presens?

A) Chapar y Comer

B) **Ser y Estar**

C) Ar y Er

D) Hablar y Vivir

14. I vilken form av verbet **comer** används i tredje person plural?

A) como

B) **comen**

C) comemos

D) comes

15. Vad innebär det att ett verb är regelbundet?

A) Att det inte följer vanliga konjugationsmönster

B) **Att det följer förutsägbara mönster i konjugationen**

C) Att det är ett oregelbundet verb

D) Att det alltid används i presens

Resonerande frågor

1. Förklara varför det är viktigt att kunna konjugera verb korrekt i det spanska språket.

Syftet är att ge eleverna möjlighet att diskutera och reflektera över vikten av korrekt verbkonjugation för tydlig kommunikation.

2. Jämför och kontrastera de regler som gäller för regelbundna och oregelbundna verb i presens. Vilken typ tycker du är mest utmanande, och varför?

Detta ger eleverna möjlighet att analysera och förstå skillnaderna mellan verbtyper samt identifiera sina egna utmaningar.

3. Beskriv en situation i vardagen där du skulle använda oregelbundna verb. Ge exempel.

Eleverna får möjlighet att koppla språkinlärning till praktiska situationer.

4. Diskutera hur förståelsen för verb i presens kan hjälpa dig att såväl förstå som uttrycka känslor och aktiviteter. Ge exempel.

Denna fråga ställer krav på djupare analys och reflektion över språklig användning.

5. Vilka strategier kan användas för att memorera oregelbundna verb? Diskutera olika metoder och deras effektivitet.

Eleverna ges möjlighet att undersöka och diskutera studietekniker.

6. Välj ett oregelbundet verb och skapa en mening som visar dess användning i både tal och skrift. Förklara valet av verbet.

Eleverna får visa sin förmåga att använda språket med konkret exempel och motivera sitt val.

7. Hur kan övningar i verbkonjugation förbättra din både skriftliga och muntliga förmåga i spanska?

Detta ger insikter i praktiska övningars betydelse för språkförståelse.

8. Reflektera över skillnaderna i hur presens används i spanska jämfört med svenska. Ge exempel.

Eleverna får möjlighet att reflektera över sina språkkunskaper och jämföra språken.

Bedömning

Faktafrågor: Varje korrekt svar ger 1 poäng. Totalt 15 poäng möjliga.

Resonerande frågor: Varje resonerande fråga bedöms upp till 3 poäng beroende på djup och kvalitet i svaret. Totalt 24 poäng möjliga.

För betyg E krävs minst 8 poäng, för C krävs 12 poäng (minst 3 poäng från resonerande frågor) och för A krävs 18 poäng (minst 5 poäng från resonerande frågor).


Modern Tillbaka-knapp