En AI-baserad digital lärarassistent

Prov. Gy. Spanska 1 – Adjektiv och deras böjningar

Provkonstruktion

Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Spanska 1
Tema: Adjektiv och deras böjningar

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas förmåga att förstå och använda adjektiv korrekt i spansk grammatik, inklusive genus och pluralformer, samt att beskriva substantiv med hjälp av adjektiv.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Lektionens fokus ligger på att introducera adjektiv i spanska, inklusive hur adjektiv böjs i genus och antal, samt hur de används för att beskriva substantiv i meningar.

Kunskapskrav

Eleven kan förstå och använda det spanska språket i tal och skrift, och kan korrekt använda adjektiv i beskrivningar av personer, objekt och platser.

Prov

Faktafrågor

1. Vad är ett adjektiv?
A) Ett verb
B) Ett substantiv
C) En beskrivning av ett substantiv
D) En ordklass som beskriver egenskaper

2. Hur böjs maskulina adjektiv i spanska?
A) Slutar oftast på -o
B) Slutar oftast på -a
C) Slutar oftast på -s
D) Slutar alltid på -es

3. Vad händer med ett adjektiv i pluralform?
A) Blir längre
B) Man lägger till -s eller -es
C) Försvinner helt
D) Blir oregelbundet

4. Vilken av följande adjektiv är korrekt böjd?
A) chica (flicka)
B) chicos (flickor)
C) chiques (flicka)
D) chicas (flickor)

5. Ge ett exempel på ett adjektiv i singular och dess pluralform.
A) pequeño, pequeños
B) grandes, grande
C) alta, altas
D) alto, altos

6. Hur beskriver man en egenskap i spanska?
A) Enkel mening
B) Använder adjektiv
C) Använder substantiv
D) Använder verb

7. Vilket av följande adjektiv är feminint?
A) inteligente
B) trabajador
C) abiert
D) alta

8. Vad är korrekt adjektivböjning för ordet “feminin”?
A) femenin
B) femina
C) femenina
D) femeni

9. När använder man “grande”?
A) Aldrig
B) Endast för djur
C) Endast för personer
D) För både personer och objekt

10. Vad innebär genus i adjektiv?
A) Maskulin eller feminin
B) Plural eller singular
C) Både adjektiv och substantiv
D) Inget av ovanstående

11. Hur många adjektiv ska eleverna använda i sin poster?
A) Minst tre
B) Minst fem
C) Max tio
D) Ingen reglering

12. Vilket adjektiv beskriver personer?
A) Cocino
B) Amable
C) Comida
D) Alto

13. Vad är ett korrekt exempel på adjektivböjning?
A) Bajo, bajas
B) Bajo, bajos
C) Alta, altos
D) Talla, grandes

14. Vad är plural av “blanco”?
A) Blancos
B) Blancas
C) Blanques
D) Blancos o Blancas

15. Vilken funktion har adjektiv i en mening?
A) Beskriva substantiv
B) Ändra verb
C) Avbryta meningen
D) Stärka objekt

Resonerande frågor

1. Diskutera vikten av adjektivens korrekta böjning i meningar.
Syftet är att ge insikt i hur felaktig böjning kan leda till missförstånd.

2. Förklara skillnaden mellan adjektiv som beskriver kvalitet och adjektiv som beskriver kvantitet.
Detta ger möjlighet att visa djupare förståelse för adjektivens olika funktioner.

3. Beskriv hur adjektivets placering kan påverka betydelsen i en mening.
En chans att visa reflektion över adjektivets syntax och dess inverkan på meningen.

4. Resonera kring hur adjektiv används i olika kulturella kontexter.
Elever får möjligheten att knyta begrepp till kulturella fenomen.

5. Jämför hur adjektiv används i spanska respektive svenska.
Detta erbjuder en plattform för att identifiera likheter och skillnader mellan språken.

6. Ge exempel på hur bristande adjektivkunskaper kan påverka språkinlärning.
Ge eleverna möjlighet att reflektera över praktiska konsekvenser av grammatik.

7. Diskutera hur adjektiv kan färga vår beskrivning och uppfatting av omvärlden.
Syftar till att förstå adjektivets roll i vårt språk och perspektiv.

8. Resonera kring hur adjektiv kan användas för att förstärka eller försvaga en argumentation.
Detta inspirerar till att tänka kritiskt och analytiskt kring språkets användning.

Bedömning

Faktafrågor ger totalt 15 poäng och resonerande frågor ger totalt 20 poäng.

För att få betyg E krävs minst 8 poäng.

För att få betyg C krävs 12 poäng (minst 3 från resonerande frågor).

För betyg A krävs 18 poäng (minst 5 från resonerande frågor).


×