Provkonstruktion
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Franska 5
Tema: Analysera reklam och dess budskap
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas förmåga att analysera och bearbeta reklammaterial samt uttrycka egna åsikter och reflektioner kring reklamens funktion och påverkan på samhället, samtidigt som de visar sin färdighet i franska språket.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Denne lektion ägnas åt att studera och analysera reklam på franska. Eleverna får möjlighet att diskutera de kommunikativa strategierna, budskap och kulturella referenser som används för att nå ut till olika målgrupper.
Kunskapskrav
Eleven ska kunna bearbeta och analysera reklammaterial, uttrycka sina åsikter och reflektioner om reklamens funktion och dess påverkan på samhället. Förmåga att använda franska språket i diskussioner är avgörande.
Prov
Faktafrågor
1. Vilken funktion har reklam framför allt?
A) Att informera om nya lagar
B) Att underhålla
C) Att påverka konsumtionsbeteenden
D) Att sälja produkter
2. Vilken av följande är en typ av reklam?
A) TV-reklam
B) Faktablad
C) Lektionsplanering
D) Nyhetsartikel
3. Vad kallas de kulturella referenser som används i reklam?
A) Budskap
B) Symbolik
C) Analys
D) Retorik
4. Vilken av följande är en viktig aspekt av reklamens budskap?
A) Att vara informativ
B) Att väcka känslor
C) Att vara objektiv
D) Att undvika målgruppsanpassning
5. Hur kan reklam påverka samhället?
A) Genom att öka medvetenhet om alternativa livsstilar
B) Genom att förhindra konsumtion
C) Genom att öka medborgardeltagande
D) Genom att forma behov och önskemål
6. Vad innebär det att analysera reklammaterial?
A) Att redovisa för sitt innehåll
B) Att förstå budskap och strategier
C) Att memorera fakta
D) Att jämföra med politik
7. Vilka känslor vill reklam oftast väcka?
A) Rädsla
B) Sorg
C) Glädje
D) Besvikelse
8. Vilken är en vanlig strategi i reklam?
A) Att använda komplicerat språk
B) Att fokusera på fakta
C) Att använda humor
D) Att undvika färger
9. Vilken målgrupp är reklam ofta riktad mot?
A) Konsumenter
B) Politiker
C) Lärare
D) Forskare
10. Vilken av följande faktorer är oftast viktig i utformningen av reklam?
A) Utseende
B) Format
C) Innehåll
D) Målgrupp
11. Vad är ett centralt syfte med reklam?
A) Att övertyga
B) Att informera
C) Att distrahera
D) Att debattera
12. Vilken typ av reklam skulle kunna använda sociala medier?
A) Internetannonser
B) TV-reklam
C) Tryckta affischer
D) Radioannonser
13. Vilken form av reklam fokuserar mest på att attrahera känslor?
>A) Informativ reklam
B) Utbildande reklam
C) Beskrivande reklam
D) Emotionell reklam
14. Vad kan effektiva reklamstrategier inkludera?
A) Komplexa budskap
B) Långa texter
C) Visuellt tilltalande material
D) Många referenser till forskning
15. Vilken typ av referenser är viktiga att förstå i analys av reklam?
A) Historiska
B) Kulturella
C) Politisk
D) Vetenskapliga
Resonerande frågor
1. Diskutera hur reklamens budskap kan förändras beroende på den målgrupp den riktar sig till.
Syftet är att ge eleverna möjlighet att visa förståelse för målgruppsanpassning i reklam.
2. Reflektera kring vilken roll etik spelar i reklam. Är det okej att överdriva för att sälja en produkt?
Syftet är att uppmuntra eleverna att tänka kritiskt om reklamens integritet och etik.
3. Analysera en reklampresentation från dagens media – vad är syftet och vilken påverkan kan den ha?
Syftet är att låta eleverna visa analytisk förmåga genom att knyta reklam till verkliga exempel.
4. Hur kan reklam påverka individens konsumtionsbeteende på lång sikt?
Syftet är att ge eleverna möjlighet att diskutera reklamens långsiktiga effekter på samhället.
5. Vilken roll spelar kulturella referenser i reklam, och hur kan de påverka mottagarens uppfattning?
Syftet är att låta eleverna visa förståelse för kulturell kontext i reklamsammanhang.
6. Diskutera hur reklam använder sig av emotionella bilder. Hur kan detta påverka oss som konsumenter?
Syftet är att uppmuntra djup reflektion över känslomässiga reaktioner på reklam.
7. Vilken betydelse har sociala medier för moderna reklamsstrategier?
Syftet är att låta eleverna koppla samman reklam med aktuella kommunikationskanaler.
8. Reflektera över dina egna erfarenheter av reklam – hur tror du att de formar dina köpbeslut?
Syftet är att uppmuntra personlig reflektion och analys av egna konsumtionsvanor.
Bedömning
Provet innehåller totalt 30 poäng. Av dessa ger faktafrågorna 15 poäng (1 poäng per fråga) och de resonerande frågorna ger 15 poäng (2 poäng per fråga).
För betyg E krävs minst 8 poäng, för betyg C krävs minst 12 poäng (där minst 3 poäng kommer från resonerande frågor), och för betyg A krävs minst 18 poäng (där minst 5 poäng kommer från resonerande frågor).