Provkonstruktion
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Spanska 1
Tema: Tal och siffror
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas förståelse och användning av tal och siffror på spanska, samt deras förmåga att tillämpa dessa kunskaper i praktiska situationer som rör priser och matematiska operationer.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll:
“Lektionens fokus ligger på att introducera och öva på tal och siffror på spanska. Detta inkluderar att räkna, använda priser och genomföra grundläggande matematiska operationer. Eleverna kommer att förvärva kunskap om hur man uttrycker siffror korrekt i både tal och skrift.”
Kunskapskrav:
“Eleven kan förstå och använda det spanska språket i tal och skrift. Eleven kan också lösa matematiska problem med hjälp av spanska siffror och delta i samtal där tal och priser diskuteras.”
Prov
Faktafrågor
1. Vad är siffran 5 på spanska?
A) Cuatro
B) Cinco
C) Seis
D) Siete
B
2. Hur säger man 100 på spanska?
A) Veinte
B) Cien
C) Noventa
D) Uno
B
3. Vad betyder “ocho” på svenska?
A) Sex
B) Tre
C) Åtta
D) Fem
C
4. Hur mycket kostar “el café” om det kostar fem euro?
A) Cuatro euros
B) Cinco euros
C) Seis euros
D) Siete euros
B
5. Vad är siffran 21 på spanska?
A) Veinte uno
B) Venticuatro
C) Veinte
D) Veintiuno
D
6. Vad är “veinticinco” på svenska?
A) Tjugofem
B) Tjugofemton
C) Tjugotvå
D) Tjugosju
A
7. Hur säger man 15 på spanska?
A) Catorce
B) Quince
C) Diecisiete
D) Diez
B
8. Vilken siffra representerar “siete”?
A) 5
B) 6
C) 7
D) 8
C
9. Vad betyder “tres” på svenska?
A) Två
B) Tre
C) Fyr
D) Fem
B
10. Hur uttrycker man priset på en vara som kostar tio euro?
A) El café cuesta diez euros
B) El té cuesta cinco euros
C) La cerveza cuesta ocho euros
D) El agua cuesta tres euros
A
11. Vad är siffran 50 på spanska?
A) Cincuenta
B) Cuarenta
C) Sesenta
D) Treinta
A
12. Hur många är “cuarenta y dos”?
A) 40
B) 41
C) 42
D) 43
C
13. Vad betyder “once” på svenska?
A) Tio
B) Elva
C) Tolv
D) Tre
B
14. Hur skriver man “25” på spanska?
A) Veinticinco
B) Treinta
C) Cincuenta
D) Cuarenta
A
15. Vad betyder “tres euros”?
A) Tre kronor
B) Tre dollar
C) Tre euro
D) Tre pund
C
Resonerande frågor
1. Diskutera hur siffror och priser används i en typisk shoppingsituation i Spanien.
Det ger eleverna möjlighet att demonstrera förståelse för praktisk tillämpning av siffror i verkliga situationer.
2. Beskriv hur du skulle förklara reglerna för addition och subtraktion av siffror på spanska för en nybörjare.
Denna fråga visar elevernas förmåga att pedagogiskt förmedla matematiska koncept på spanska.
3. Reflektera över vikten av att kunna använda siffror i olika sammanhang, såsom resor eller shopping.
Här uppvisar eleverna ett djupgående resonemang kring användningen av språk i relation till siffror.
4. Ge exempel på hur du kan använda olika priser i en dialog med en vän om vad ni ska köpa.
Eleverna ges möjlighet att visa på kreativitet och språklig förståelse i sina exempel.
5. Diskutera hur man skulle kunna använda räknesituationer i vardagen för att träna på spanska.
Denna fråga öppnar upp för elevernas kreativa tankar kring vardaglig språkträning.
6. Vad är de största utmaningarna med att lära sig att använda siffror på spanska?
Eleverna kan visa insikter om språkinlärning och reflektera över sina personliga erfarenheter.
7. Hur skulle du hantera en situation där någon frågar dig om priset på en vara på spanska?
Eleverna får möjligheten att visa tillämpning av språk i en verklig kommunikationssituation.
8. Reflektera över skillnaderna mellan hur priser presenteras i Sverige och i spansktalande länder.
Det uppmuntrar eleverna att tänka kritiskt på kulturella skillnader och språkanvändning.
Bedömning
Faktafrågor: Varje faktafråga ger 1 poäng, vilket ger en total på 15 poäng. Resonerande frågor: Varje resonerande fråga ger 2 poäng, vilket ger en total på 16 poäng.
För betyg E krävs totalt 8 poäng, för betyg C krävs totalt 12 poäng (minst 3 poäng från resonerande frågor) och för betyg A krävs totalt 18 poäng (minst 5 poäng från resonerande frågor).