Provkonstruktion
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Spanska 1
Tema: Klädesplagg och färger
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskaper i spanska genom att testa deras förmåga att förstå och använda ord relaterade till klädesplagg och färger samt deras förmåga att formulera meningar som beskriver dessa. Provets mål är också att bedöma elevernas förståelse för grammatiska regler kring adjektivens böjning.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll:
Lektionens fokus ligger på att introducera och lära sig namn på olika klädesplagg samt hur man beskriver färger på spanska. Eleverna kommer också att öva på att använda dessa ord i meningar för att beskriva kläder och personliga stilar.
Kunskapskrav:
Eleven kan förstå och använda det spanska språket i tal och skrift. Eleven kan även formulera meningar som involverar klädesplagg och färger korrekt.
Prov
Faktafrågor
1. Vad heter “skjorta” på spanska?
- A) Pantalones
- B) Zapatos
- C) Camisa
- D) Abrigo
2. Vilken färg betyder “rojo” på svenska?
- A) Grön
- B) Röd
- C) Blå
- D) Gul
3. Vad betyder “zapatos negros” på svenska?
- A) Svarta byxor
- B) Svarta skor
- C) Blå skor
- D) Vita kläder
4. Vad heter “kappa” på spanska?
- A) Camiseta
- B) Abrigo
- C) Falda
- D) Chaqueta
5. Vilken av följande meningar är korrekt?
- A) Yo llevar una camiseta verde.
- B) Yo llevo una camiseta verde.
- C) Yo llevo un camiseta verde.
- D) Yo llevar un camiseta verde.
6. Vilken färg betyder “azul” på svenska?
- A) Blå
- B) Röd
- C) Grön
- D) Gul
7. Hur böjer man ett adjektiv i genuss maskulinum och feminum?
- A) Maskulinum slutar på -a, feminum på -o.
- B) Maskulinum slutar oftast på -o och feminum på -a.
- C) Maskulinum och feminum har samma form.
- D) Maskulinum slutar på -e, feminum på -i.
8. Vad betyder “una camiseta roja” på svenska?
- A) En grön skjorta
- B) En röd skjorta
- C) En blå skjorta
- D) En vit skjorta
9. Vilken av följande klädesplagg är inte ett plagg?
- A) Pantalones
- B) Rojo
- C) Chaqueta
- D) Falda
10. Hur beskriver man något man har på sig?
- A) Yo llevo…
- B) Yo tengo…
- C) Yo soy…
- D) Yo veo…
11. Vad är en “falda”?
- A) Byxor
- B) Kjol
- C) Skjorta
- D) Jacka
12. Vad betyder “verde” på svenska?
- A) Blå
- B) Grön
- C) Röd
- D) Gul
13. Vad är “sombrero” på svenska?
- A) Kappa
- B) Hatt
- C) Skor
- D) Byxor
14. Vad heter “jeans” på spanska?
- A) Camiseta
- B) Jeans
- C) Pantalones
- D) Falda
15. Hur kombinerar du plagg och färger i en mening?
- A) Yo llevo una camiseta y pantalones.
- B) Yo llevo una camiseta roja y pantalones negros.
- C) Yo una camiseta rojo llevar.
- D) Yo llevar camiseta roja.
Resonerande frågor
1. Beskriv din favoritoutfit och förklara varför du gillar den.
Syftet är att ge eleverna möjlighet att uttrycka sin personliga stil och använda relevanta ord och strukturer.
2. Diskutera hur klädesplagg kan spegla kulturella identiteter i olika spansktalande länder.
Eleverna får möjlighet att analysera och reflektera över det kulturella betydelse av kläder och färger.
3. Hur påverkar modetrender klädesval för unga människor idag?
Genom denna fråga får eleverna utforska relationen mellan mode och ungdomskultur.
4. Vad skulle du rekommendera någon som vill klä sig mer moderiktigt? Motivera ditt svar.
Eleverna ska kunna argumentera utifrån modetrender och egna preferenser.
5. Beskriv skillnaden mellan klassiska och moderna klädesplagg i spansktalande kulturer.
Detta ger en möjlighet att fördjupa sig i klädesplaggens historia och evolution.
6. Hur kan språket påverka hur vi uppfattar kläder och deras betydelse?
Eleverna får diskutera språkets roll i kulturell förståelse och tolkning.
7. Vilka färger anser du kan ha en speciell betydelse i klädesval och varför?
Frågan öppnar upp för diskussion om färgers symbolik och personlig stil.
8. Reflektera över hur du kan använda din kunskap om klädesplagg och färger i framtida samtal på spanska.
Denna fråga syftar till att få elever att se praktiska tillämpningar av sina kunskaper i språket.
Bedömning
Faktafrågor: Varje korrekt svar ger 1 poäng, maximum 15 poäng.
Resonerande frågor: Varje fråga bedöms med max 3 poäng beroende på djup och relevans, maximum 24 poäng.
Totalt: 39 poäng.
För betyg E krävs minst 8 poäng.
För betyg C krävs minst 12 poäng (3 poäng från resonerande frågor).
För betyg A krävs minst 18 poäng (5 poäng från resonerande frågor).