En AI-baserad digital lärarassistent

Lektion. Gy. Spanska 1 – Kulturella traditioner och högtider

Lektionsplanering: Kulturella Traditioner och Högtider

Årskurs: Gymnasiet

Ämne: Spanska 1

Tema: Kulturella traditioner och högtider

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll:

Lektionens fokus ligger på att upptäcka och diskutera olika kulturella traditioner och högtider i spansktalande länder. Eleverna kommer att få lära sig om betydelsefulla firanden och traditioner samt hur dessa uttrycks på det spanska språket.

Kunskapskrav:

Eleven kan förstå och använda det spanska språket i tal och skrift. Eleven kan beskriva och förklara kulturella aspekter av spansktalande länder, inklusive traditioner och högtider.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till traditioner och högtider (10 min)

  • Starta lektionen med en diskussion om viktiga högtider i elevernas egna kulturer.
  • Presentera några av de mest kända spanska och latinska traditionerna och högtiderna, som La Tomatina, Día de los Muertos och Semana Santa.

La Tomatina (15 min)

  • Förklara bakgrunden till La Tomatina, som hålls i Buñol, Spanien, inklusive dess historia och hur den firas.
  • Diskutera de aktiviteter som ingår i firandet och hur deltagarna deltar i tomatslängning.
  • Låt eleverna titta på korta videoklipp eller bilder från evenemanget för att illustrera stämningen.

Día de los Muertos (15 min)

  • Introducera Día de los Muertos och dess betydelse i mexikansk kultur.
  • Diskutera hur man hedrar avlidna genom altaren, mat och traditionella dekorationer.
  • Genomför en övning där eleverna får rita och beskriva ett altare på spanska, inklusive de element som ingår.

Semana Santa (10 min)

  • Gå igenom Semana Santa och dess viktiga roller i spansk kultur, inklusive processioner och religiösa satsningar.
  • Diskutera kulturer och traditioner som handlar om påskfirande i spansktalande länder.

Aktivitet

Eleverna delas in i grupper och får i uppdrag att skapa en presentation om en specifik tradition eller högtid i spansktalande länder. De ska inkludera information om bakgrunden, hur de firas och dess kulturella betydelse. Grupperna presenterar sina arbeten för klassen, vilket ger dem möjlighet att öva på att tala på spanska.

Exit-ticket

  • Vad är La Tomatina och var firas den?
    Svar: La Tomatina är en tomatfestival som firas i Buñol, Spanien.
  • Varför firar man Día de los Muertos?
    Svar: För att hedra och minnas avlidna släktingar med altaren och gåvor.
  • Vilka är några typiska element som ska finnas på ett Día de los Muertos-alter?
    Svar: Bilder på avlidna, mat, blommor, ljus.
  • Hur skiljer sig Semana Santa i Spanien från andra påskfiranden?
    Svar: Semana Santa innefattar stora processioner och religiösa ceremonier.
  • Nämn en spansk tradition eller högtid och dess huvudsakliga kännetecken.
    Svar: Flamenco; kännetecknas av musik, dans och klädsel.

Hemuppgift

Eleverna ska skriva en uppsats om en specifik tradition eller högtid från ett spansktalande land. Uppsatsen ska inkludera information om dess betydelse, hur den firas samt egna reflektioner kring traditionen. Texten ska vara på spanska och innehålla minst 200 ord. Skriv “Hemuppgift” så tar jag fram en hemuppgift åt dig.


×