Provkonstruktion
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Spanska 2
Tema: Resor och platser
Syfte
Syftet med provet är att testa elevernas kunskap och färdigheter i spanska, särskilt kopplat till temat resor och platser. Provets fokus ligger på att bedöma elevernas ordförråd, förståelse och förmåga att uttrycka sig i tal och skrift i samband med resor.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll:
Lektionens fokus ligger på att introducera och öva på ordförråd och fraser kopplade till resor och platser i spansktalande länder. Eleverna kommer att lära sig att beskriva olika resmål, transportmedel och aktiviteter kopplade till resande.
Kunskapskrav:
Eleven kan förstå och använda det spanska språket i tal och skrift, samt förmågan att uttrycka sina åsikter om resor och använda relevant ordförråd i konversationer.
Prov
Faktafrågor
1. Vad betyder “avión” på svenska?
A) Båt
B) Cykel
C) **Flygplan**
D) Tåg
2. Vilken av följande är ett transportsätt?
A) Montañas
B) Playa
C) Ciudad
D) **Coche**
3. Hur säger man “utforska” på spanska?
A) Viajar
B) **Explorar**
C) Caminar
D) Comprar
4. Vilken aktivitet motsvarar “hacer turismo” på svenska?
A) Simma
B) **Turista**
C) Äta
D) Spela
5. Vad betyder “hotel” på svenska?
A) Restaurang
B) **Hotell**
C) Affär
D) Skola
6. Vilken fras används för att fråga om favoritsemesterort?
A) **¿Cuál es tu lugar favorito para vacacionar?**
B) ¿Dónde vives?
C) ¿Qué haces?
D) ¿Cuál es tu nombre?
7. Vad betyder “nadara” i kontexten av aktiviteter?
A) **Simma**
B) Springa
C) Klättra
D) Flyga
8. Vilket transportmedel är “tren” på spanska?
A) Bil
B) **Tåg**
C) Båt
D) Flygplan
9. Vad heter “strand” på spanska?
A) **Playa**
B) Montaña
C) Ciudad
D) Valle
10. Vilken mening beskriver en aktivitet kopplad till resande?
A) **Me gustaría nadar en el mar.**
B) Me gusta estudiar.
C) Vivo en Suecia.
D) Trabajo en en café.
11. Hur säger man “jag vill resa till Spanien” på spanska?
A) Quiero viajar a Brasil.
B) **Quiero viajar a España.**
C) Quiero ir a Alemania.
D) Quiero visitar Japón.
12. Vad innebär “explorar” i kontexten av resande?
A) **Utforska**
B) Vila
C) Handla
D) Studera
13. Vilken aktivitet beskrivs av “nadar”?
A) Spela
B) **Simma**
C) Åka
D) Skriva
14. Vad motsvarar “coche” på svenska?
A) **Bil**
B) Buss
C) Båt
D) Motorcykel
15. Vad betyder “turismo” på svenska?
A) Resande
B) **Turism**
C) Utforskning
D) Underhållning
Resonerande frågor
1. Beskriv en drömresa och vad som gör den speciell för dig. Detta ger eleverna möjlighet att uttrycka sina åsikter och använda relevant ordförråd.
2. Diskutera för- och nackdelar med olika transportsätt när man reser. Eleverna kan visa sin förmåga att argumentera och uttrycka komplexa tankar.
3. Hur kan resor påverka vår förståelse för olika kulturer? Denna fråga låter eleverna resonera kring kulturalisering och interaktion.
4. Beskriv en aktivitet du skulle vilja göra på en resa och varför. Elever kan uttrycka sig personligt och göra kopplingar till sina intressen.
5. Hur viktigt är språk i resande och kommunikation? Här får de diskutera språkets roll i interaktioner och upplevelser under resor.
6. Redogör för hur förberedelser inför en resa kan variera beroende på destination. Denna fråga kräver en djupare analys av resandets aspekter.
7. Vilken inverkan har resande på miljön? Eleverna kan visa kunskap om hållbarhet och miljöfrågor kopplade till turism.
8. Diskutera hur teknologi påverkar vårt sätt att resa idag. Denna fråga ger insikter kring modern teknik och dess betydelse inom resande.
Bedömning
Faktafrågorna ger totalt 15 poäng och resonerande frågorna ger 8 poäng.
För betyg E krävs minst 8 poäng.
För betyg C krävs minst 12 poäng, varav minst 3 poäng från resonerande frågor.
För betyg A krävs minst 18 poäng, varav minst 5 poäng från resonerande frågor.