Provkonstruktion
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Spanska 2
Tema: Musik och litteratur
Syfte
Syftet med provet är att eleverna ska visa sin förståelse och kunskap om spansk litteratur och musik samt att kunna analysera och diskutera kulturella uttryck kopplade till temat. Provets utformning ska ge eleverna möjlighet att både besvara faktafrågor och använda sina analyserande förmågor i resonerande frågor.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll:
Lektionens fokus ligger på att analysera och diskutera spansk litteratur och musik. Eleverna kommer att få möjlighet att utforska olika författare, verk och musikstilar, samt uttrycka sina åsikter och insikter om dessa kulturella produkter i spansktalande länder.
Kunskapskrav:
Eleven kan förstå och använda det spanska språket i tal och skrift, samt analysera och diskutera kulturella uttryck med fokus på litteratur och musik i spansktalande kulturer.
Prov
Faktafrågor
- Vilken författare skrev “Don Quijote”?
- A) Gabriel García Márquez
- B) Miguel de Cervantes
- C) Pablo Neruda
- D) Jorge Luis Borges
- Vilket tema är vanligt i flamenco-musik?
- A) Kärlek, sorg och passion
- B) Natur och miljö
- C) Krig och konflikt
- D) Teknologi och framtid
- Vem är en känd spansk poet?
- A) Pablo Neruda
- B) August Strindberg
- C) Hjalmar Söderberg
- D) Franz Kafka
- Vad handlar “Cien años de soledad” om?
- A) En familjs historia
- B) En magisk realistisk berättelse
- C) Krigets konsekvenser
- D) En romantisk komedi
- Vilken musikstil kommer från Kuba?
- A) Reggae
- B) Salsa
- C) Jazz
- D) Rock
- Vilket av följande är ett verk av Gabriel García Márquez?
- A) Hundra år av ensamhet
- B) Utrensning
- C) Nattens vaggar
- D) Det går an
- Vad kännetecknar spansk litteratur?
- A) Starka kulturella och historiska teman
- B) Fokus på sci-fi och fantasy
- C) Minimalism
- D) Enbart folkliga berättelser
- Vad är en typisk egenskap hos flamenco?
- A) Användning av datorer
- B) Dans och sång
- C) Instrumental musik
- D) Jazz improvisation
- Vilket instrument är populärt i flamenco?
- A) Piano
- B) Gitarr
- C) Fiol
- D) Trummor
- Vilken genre ingår i den spanska musiken?
- A) Popmusik
- B) Blues
- C) Heavy Metal
- D) Klasisk musik
- Vad uttrycker ofta musiken från spansktalande länder?
- A) Sociala frågor och känslor
- B) Teknologi
- C) Matlagning
- D) Sport
- Vilken stil är INTE en del av spansk musik?
- A) Flamenco
- B) Jazz
- C) Rap
- D) Salsa
- Vem är författaren till “Fiktionens dedikation”?
- A) Pablo Neruda
- B) Gabriel García Márquez
- C) Miguel de Cervantes
- D) Mario Vargas Llosa
- Vilket tema är vanligt i spansk litteratur under den moderna epoken?
- A) Existentialism och identitet
- B) Natur och romantik
- C) Barndom och oskuld
- D) Dystopi och utopier
Resonerande frågor
- Diskutera hur spansk litteratur speglar den kulturella och historiska bakgrunden i Spanien.
Syftet är att eleverna visar förmåga att knyta litteratur till kultur och historia.
- Beskriv betydelsen av flamenco inom den spanska kulturen och hur den har utvecklats.
Eleverna får möjlighet att analysera kulturella uttryck och deras evolution.
- Jämför och kontrastera två olika spanska författare och deras verk. Vad gör dem unika?
Detta ger eleverna chans att visa djupgående analys och förståelse för litterära stilar.
- Hur kan musiken från spansktalande länder påverka sociala rörelser?
Eleverna uppmanas att koppla musik till bredare samhällsfrågor.
- Reflektera över hur teman kring kärlek och sorg uttrycks i både musik och litteratur.
Denna fråga gör det möjligt för elever att utforska likheter mellan olika konstformer.
- Vad lär vi oss om spanska kulturer genom att studera deras litteratur och musik?
Här uppmanas eleverna att dra paralleller mellan kultur och konst.
- Vilken roll spelar identitet i spansk litteratur och musik?
Frågan ger eleverna möjlighet att diskutera djupare koncept av identitet.
- Hur kan låttexter spegla samhällets värderingar och normer?
Denna fråga ger även möjlighet att knyta litteratur och musik till aktuella samhällsfrågor.
Bedömning
Faktafrågorna är värda 1 poäng var och de resonerande frågorna är värda 3 poäng var.
För betyget E krävs totalt 8 poäng, för betyg C krävs 12 poäng (minst 3 poäng från resonerande frågor) och för betyg A krävs 18 poäng (minst 5 poäng från resonerande frågor).