Kompakt AI-Knappmeny

Prov. Gy. Spanska 2 – Recension av film eller bok

Provkonstruktion

Årskurs: Gymnasiet

Ämne: Spanska 2

Tema: Recension av en film eller bok på spanska

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas förmåga att formulera och uttrycka sina åsikter om en spansk film eller bok samt att skriva en sammanhängande recension. Provets fokus ligger på både språkbehandling och analys av kulturella verk.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll:

Eleverna ska ges möjlighet att formulera och uttrycka åsikter om en spansk film eller bok samt skriva recensioner och diskussioner som stödjer deras argument.

Kunskapskrav:

Eleven kan förstå och använda det spanska språket i tal och skrift, samt formulera en klar och sammanhängande text som uttrycker åsikter och analyserar kulturella verk.

Prov

Faktafrågor

1. Vad är en recension?

  • A) En kritisk bedömning av en film eller bok
  • B) En sammanfattning av handling
  • C) En analys av karaktärerna
  • D) En personlig berättelse om läsupplevelsen

2. Vilka delar bör en recension innehålla?

  • A) Inledning, kropp, avslutning
  • B) Sammanfattning, åsikt, teman
  • C) Personlig berättelse, dialog, plot twist
  • D) Introduktion, kritik, referenser

3. Vad innebär det att ge feedback på en recension?

  • A) Att skriva en egen recension
  • B) Att kommentera och förbättra varandras recensioner
  • C) Att läsa recensioner av andra
  • D) Att sammanfatta en film eller bok

4. Vad betyder “analysera” i sammanhanget av en recension?

  • A) Att sammanfatta innehållet
  • B) Att undersöka och diskutera teman och karaktärer
  • C) Att kritisera stilen
  • D) Att återberätta handlingen

5. Vad är en viktig aspekt av en bra recension?

  • A) Att skriva långa meningar
  • B) Tydlighet och argumentation
  • C) Att använda avancerat språk
  • D) Att undvika egna åsikter

6. Vilken typ av verk kan recenseras?

  • A) Bara böcker
  • B) Filmer och böcker
  • C) Enbart teaterföreställningar
  • D) Musikaler

7. Vilken struktur råder man att följa när man skriver en recension?

  • A) Kort, med en punktlista
  • B) Sammanfattning, karaktärer, teman, åsikt
  • C) Inledning, huvuddel, slutsats
  • D) Berättande stil, dialog, analys

8. Vad betyder “teman” i en recension?

  • A) Karaktärernas namn
  • B) De centrala idéerna i berättelsen
  • C) Innehållet i recensionen
  • D) Sammanfattningen av handlingen

9. Vilken av följande åsikter är mest relevant för en recension?

  • A) Att boken var gammal
  • B) Att jag tyckte om karaktärerna och deras utveckling
  • C) Att handlingen var förutsägbar
  • D) Att filmen var lång

10. Vad ska du göra efter att ha skrivit din recension?

  • A) Göra ingenting
  • B) Be om feedback från en klasskamrat
  • C) Skicka in den direkt
  • D) Radera den

11. Vilken skriftlig stil är mest lämplig för en recension?

  • A) Formell och akademisk
  • B) Tydlig och personlig
  • C) Informell och avslappnad
  • D) Narrativ och berättande

12. Vilket citat belyser kopplingen mellan berättelser och identitet?

  • A) “Berättelser är ofta förvirrande.”
  • B) “Las historias nos dan un sentido de quiénes somos.”
  • C) “En bok kan förändra världen.”
  • D) “Filmer är bättre än böcker.”

13. Vad betyder “kritisk bedömning”?

  • A) Att inte gilla verket
  • B) Att utvärdera och analysera verket objektivt
  • C) Att beskriva allt som händer
  • D) Att ge en personlig åsikt utan argument

14. När är det viktigt att inkludera en rekommendation i en recension?

  • A) När texten är för kort
  • B) I avslutningen av recensionen
  • C) I inledningen av recensionen
  • D) I mitten av texten

15. Vilken film eller bok kan du recensera?

  • A) Endast nyutgivna verk
  • B) Både nya och gamla verk
  • C) Bara klassiker
  • D) Endast verk från Spanska

Resonerande frågor

1. Beskriv en av de viktigaste teman i den film eller bok du recenserar. Hur påverkar detta temat helheten i verket?

Syftet är att bedöma elevens förmåga att analysera och diskutera teman i verket.

2. Hur utvecklas huvudkaraktären under berättelsens gång? Ge exempel på specifika händelser som bidrar till denna utveckling.

Denna fråga ger eleverna möjlighet att visa sin förståelse för karaktärsutveckling och centrala händelser.

3. Jämför denna film eller bok med ett annat verk. Vilka likheter och skillnader finns i teman och karaktärer?

Eleven får möjlighet att uppvisa djupare analysförmåga och akademiskt jämföra olika verk.

4. Vilken stil och språkbruk använde författaren/regissören för att förmedla sitt budskap? Hur påverkar det din upplevelse?

Denna fråga bedömer elevens förmåga att kritiskt betrakta stil och språk i verket.

5. Vad anser du om budskapet i filmen/boken? Håller du med eller inte, och varför?

Syftet är att få eleverna att reflektera över sina åsikter och argumentera för dem.

6. Hur påverkar filmens/bokens kultur och kontext din förståelse och tolkning av verket?

Denna fråga utmanar eleverna att tänka på den kulturella aspekten av verket.

7. Vad är din personliga åsikt om verket och varför? Motivera din bedömning.

Denna fråga ger eleverna möjlighet att uttrycka sina åsikter och motivera dem tydligt.

8. Vilka känslor väcker filmen/boken hos dig och varför? Hur relaterar detta till verket som helhet?

Eleven kan visa sin förmåga att koppla sina personliga upplevelser till verket.

Bedömning

Provet bedöms på faktafrågor (15 poäng) och resonerande frågor (8 poäng). För att nå betyg E krävs minst 8 poäng totalt, för betyg C krävs 12 poäng (minst 3 poäng från resonerande frågor), och för betyg A krävs 18 poäng (minst 5 poäng från resonerande frågor).


Modern Tillbaka-knapp