Prov: Kulturella traditioner i spansktalande länder
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Spanska 3
Tema: Kulturella traditioner i spansktalande länder
Syfte
Syftet med provet är att eleverna ska visa sina kunskaper om kulturella traditioner och högtider i spansktalande länder, samt deras betydelse och kopplingar till värderingar och normer i samhället.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Lektionen fokuserar på att utforska och förstå kulturella traditioner och högtider i spansktalande länder. Eleverna kommer att lära sig om betydelsefulla och unika traditioner, deras ursprung och hur de reflekterar värderingar och normer i samhället.
Kunskapskrav
Eleven kan förstå och använda det spanska språket i tal och skrift, samt redogöra för och diskutera kulturella aspekter av spansktalande länder.
Prov
Faktafrågor
1. Vad firas under “El Día de los Muertos”?
A) Den mexikanska självständigheten
B) En tradition där man hedrar de avlidna C) En festival för att fira nyåret
D) En fest för barn
2. Vilken av följande är en aktivitet under La Semana Santa?
A) Att gå på runda av festligheter
B) Lyssna på musik
C) Ställa upp en julgran
D) Religiösa processioner
3. Vilket av följande ord betyder “kultur” på spanska?
A) Cultura
B) Culturae
C) Cultural
D) Cultivar
4. Vilken högtid firas den 15 september i många spansktalande länder?
A) Día de los Muertos
B) Un Día de la Independencia
C) Día de la Bandera
D) La Navidad
5. Vad symboliserar fester som “La Semana Santa”?
A) Ny början
B) Avslut av året
C) Kärlek
D) Religiös uppoffring
6. Vilken av följande är en typisk maträtt på Día de los Muertos?
A) Tamales
B) Pan de muerto
C) Paella
D) Tacos
7. Vem är “La Catrina” i samband med Día de los Muertos?
A) En religiös ikon
B) En typ av mat
C) En symbol för döden
D) En musiker
8. Vilken tradition innebär att man bär bälten av blommor?
A) La Feria
B) La Fiesta de San Fermín
C) El Carnaval
D) Las Posadas
9. I vilket land firas “La Semana Santa” stort?
A) Argentina
B) México
C) Chile
D) Spanien
10. Vilken typ av musik är ofta förknippad med spanska traditioner?
A) Flamenco
B) Jazz
C) Rock
D) Pop
11. Vilken av följande aktiverar traditionellt firandet av nyåret i spansktalande länder?
A) Att utbyta presenter
B) Att äta tolv druvor
C) Att sjunga julsånger
D) Att tända ljus
12. Vad handlar “Las Posadas” om?
A) En dramatisk återskapning av Maria och Josefs resa till Betlehem
B) En familjetradition som firar påsk
C) En fest med fyrverkerier
D) En festival om skörden
13. Vilken betydelse har “la piñata” i mexikansk kultur?
A) Att symbolisera sorg
B) Att symbolisera fest och belöning
C) Att symbolisera undervisning
D) Att symbolisera arbete
14. Vilken av dessa traditioner inkludera dans och musik?
A) Día de los Muertos
B) Carnaval
C) Christmas
D) Thanksgiving
15. Vad är syftet med fiestas?
A) Att fira och föra människor samman
B) Att skapa oro
C) Att separera människor
D) Att minska stress
Resonerande frågor
1. Hur speglar Día de los Muertos den mexikanska kulturens syn på livet och döden?
Detta ger eleverna möjlighet att analysera och reflektera över kulturella värderingar och normer.
2. Vilka gemensamma drag kan du se mellan spansktalande traditioner och svenska traditioner?
Frågan ger utrymme för jämförelser och djupgående diskussioner om kultur och dess påverkan.
3. Hur kan förståelsen av kulturella traditioner förbättra kommunikationen mellan människor av olika kulturer?
Genom att reflektera över betydelsen av kulturell medvetenhet i kommunikation, visar eleverna sin förmåga att resonera på djupet.
4. Beskriv hur en specifik tradition kan förändras över tid. Vilka faktorer kan påverka dessa förändringar?
Eleverna får här möjlighet att tänka kritiskt och evidensbaserat om traditioners dynamik.
5. Vilken roll spelar ungdomar i bevarande och utveckling av kulturella traditioner?
Frågan uppmuntrar till diskussion om ansvar och engagemang i kulturarv bland unga människor.
6. Vilka invandrare- och flyktingerkultur påverkade och berika en spansktalande lands kultur?
Den här frågan får eleverna att tänka på globaliseringen och dess påverkan i ett kulturellt sammanhang.
7. Vad innebär det att vara en del av en kultur? Hur påverkar det identitetsbildning?
Eleverna uppmanas att resonera om kulturens roll i individens liv och identitet.
8. Varför tror du att det är viktigt att nyansera sig om ursprung och betydelse av olika traditioner?
Detta uppmuntrar eleverna att utforska olika perspektiv och bidra till deras kritiska tänkande.
Bedömning
Provets poängfördelning:
Faktafrågor: Varje korrekt svar ger 1 poäng, totalt 15 poäng.
Resonerande frågor: Varje fråga ger 3 poäng, totalt 24 poäng.
För betyg E krävs totalt 8 poäng, för betyg C krävs 12 poäng (minst 3 poäng från resonerande frågor), och för betyg A krävs 18 poäng (minst 5 poäng från resonerande frågor).