Provkonstruktion
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Spanska 3
Tema: Grammatik – Konjunktivens användning
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas förståelse och tillämpning av konjunktiv i det spanska språket, samt deras förmåga att uttrycka känslor och önskningar korrekt.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
“Eleverna kommer att lära sig hur konjunktiv används för att uttrycka känslor, önskningar, osäkerhet och hypotetiska situationer.”
Kunskapskrav
“Eleven kan förstå och använda det spanska språket i tal och skrift, samt korrekt tillämpa konjunktiv i olika kontexter och formulera sina åsikter och känslor.”
Prov
Faktafrågor
1. Vad används konjunktiv för i spanskan?
A. Att uttrycka fakta
B. Att uttrycka känslor
C. Att beskriva handlingar
D. Att uttrycka önskningar
2. Vilken form av “haber” används i konjunktiv?
A. He
B. Has
C. Haya
D. Habías
3. Vilket av följande är ett oregelbundet verb i konjunktiv?
A. Ir
B. Hablar
C. Comer
D. Vivir
4. Vilken av följande fraser kräver konjunktiv?
A. Creo que
B. Espero que
C. Es cierto que
D. Me parece que
5. Vad är rätt konjugation av “comer” i konjunktiv för “nosotros”?
A. Comemos
B. Comamos
C. Coma
D. Coman
6. Vilken är konjunktivformen av “ser” för “yo”?
A. Sea
B. Soy
C. Es
D. Eras
7. Hur säger man “Måtte du komma” på spanska?
A. Espero que vengas
B. Quiero que vengas
C. Ojalá que vengas
D. Creo que vendrás
8. Vad betyder “Si tuviera dinero” på svenska?
A. Om jag hade arbete
B. Om jag hade bil
C. Om jag hade pengar
D. Om jag hade tid
9. I vilken situation används konjunktiv?
A. När man uttrycker osäkerhet
B. När man förmedlar fakta
C. När man beskriver ett faktum
D. När man talar om framtiden
10. Vad är konjunktivens betydelse?
A. Att uttrycka det som är faktiskt
B. Att beskriva framtida händelser
C. Att ställa frågor
D. Att uttrycka känslor och önskningar
11. Vilken verbform används för “vosotros” i konjunktiv av “hablar”?
A. Habléis
B. Habéis
C. Habláis
D. Hableis
12. Vad är en vanlig fras som kräver konjunktiv?
A. Creo que
B. Sé que
C. Pienso que
D. Es mejor que
13. Vilken mening är korrekt?
A. Espero que vengas a la fiesta.
B. Espero que viniste a la fiesta.
C. Espero que vas a la fiesta.
D. Espero que vienes a la fiesta.
14. Vad är verbet för “att göra” i konjunktiv för “él”?
A. Hace
B. Haga
C. Hizo
D. Hará
15. Hur används konjunktiv i hypotetiska situationer?
A. Genom att använda “si” plus en konjunktivform
B. Genom att alltid använda indikativ
C. Genom att undvika att använda verb
D. Genom att använda presens
Resonerande frågor
1. Förklara hur konjunktiv används för att uttrycka känslor.
Syftet är att låta eleverna visa djupare förståelse och kunna ge exempel på känslor som uttrycks med konjunktiv.
2. Beskriv skillnaderna mellan indikativ och konjunktiv.
Frågan ger elever möjlighet att formulera sina tankar om två olika grammatiska former och deras användning.
3. Hur kan konjunktiv påverka betydelsen av en mening?
Eleverna ska kunna resonera kring hur valet av verbform kan förändra meningens ton och syfte.
4. Ge exempel på hur konjunktiv kan användas i hypotetiska situationer.
Denna fråga utmanar elever att formulera exempel som demonstrerar konjunktivens hypoteser.
5. Diskutera varför det är viktigt att behärska konjunktiv i spanska.
Här får eleverna reflektera över språkets komplexitet och vikten av att kunna uttrycka sig nyanserat.
6. På vilket sätt kan lärande av konjunktiv hjälpa i kommunikationen?
Denna fråga syftar till att få eleverna att tänka kring språklig kommunikation och dess effektivitet.
7. Vilka kulturella aspekter kan påverka användningen av konjunktiv?
Genom denna vinkling får eleverna tänka på språk i ett kulturellt perspektiv.
8. Analysera en text eller ett citat där konjunktiv används, och diskutera dess betydelse.
Eleverna visar förmåga att kritiskt granska och tolka språkliga uttryck.
Bedömning
Faktafrågor: 1 poäng per rätt svar, totalt max 15 poäng.
Resonerande frågor: 2 poäng per svar, totalt max 16 poäng.
Totalt poäng: 31 poäng.
För E krävs minst 8 poäng, för C minst 12 poäng (minst 3 poäng från resonerande frågor) och för A minst 18 poäng (minst 5 poäng från resonerande frågor).